Idrottslyftskonferens 2018
Rekryteringsaktiviteter för inkluderande föreningar (KF) 08.40 - 08.50 SÖNDAG 21/1 08.30 - 08.40 Rekryteringsaktiviteter för inkluderande föreningar (KF) 08.40 - 08.50 Låneutrustning/Träningsmaterial för inkluderande föreningar (KF) 08.50 - 09.30 Subventionera föreningskunskapsutbildning och styrelseutveckling (KF/EN) Subventionera ledarutbildning för ungdomsledare (KF/EN) 09.30 - 09.50 Fika 09.50 - 10.20 FSF nivå: Luftrumsgruppen (JW) 10.20 - 10.25 Föreningsnivå: Bibehålla luftrum och flygplatser - coachinsats (KF) 10.25 - 11.00 FSF: Konferens/Workshop om IL FSF/Förening: Ungdomsintegrationsprojekt FSF: Hitta samverkansmodell med Young pilots och scouterna FSF: Fler kompetenta ledare genom ledarutbildning, FSF: Hitta formen för regionala juniorcamper/läger (KF) 11.00 – 11.25 Uppdelning och uppstart workshop A respektive workshop B (KF/EN/JW) 11.30 - 12.15 Lunch 12.20 - 14.20 Workshop A – här skall ni kunna förbereda/göra era ansökningar! Rekrytering och låneutrustning (EN) Workshop B – här skall ni kunna förbereda/göra era ansökningar! Ledarutbildning, ungdomsintegrationsprojekt (JW) 14.20 – 14.40 14.40 – 15.00 Avslutning 2018-11-18
Deltagartillfällen inkl ledare 2009-2016 vi är 0,01 % av idrottssverige
Idrottsrörelsen i stort har samma period tillväxt tack vare 25 år…
Flygsport får på tok för mycket.. 2018: 1 951 KSEK av 550 MSEK vi har 7 206 LOK-deltagartillfällen av idrottens totala 58 677 630 Det motsvarar att vi får i nivå av att IL är 15 866 MSEK/år men i verkligheten är den 550 MSEK Vi borde få 68 KSEK Eller så får vi rätt då vi har större möjlighet att skapa mer verksamhet för 14-25 åringar...
Reflektion Bedriver din förening en hållbar verksamhet? Sitter du med en insikt att föreningen kan inte rekrytera nya medlemmar utan att få bidrag? Pengarna räcker inte till? Är det inte nu dags att starta ett förändringsarbete? Är ni i er förening inte inkludernade – alltså ni ser inget ansvar att nya kan komma in? Är er verksamhet för dyr så kommer ni bli färre och självdå på långsikt men första steget är att ni blir en liten elitistisk grupp som har allt svårare att få rätt till en yta att vara på, få någon form av bidrag, ha rätt att vara i luftrummet, ... Finns det andra sätt att få bidrag? Allmänna arvsfonden, SISU IU, ...
Historik året 2017 Handslaget 1 jan 2004 till 30 juni 2007 (totalt 1 miljard kronor) Idrottslyftet 1 juli 2007 – pågår 500 miljoner/år till 2016 2016 justeras syftet och kopplas till strategi arbete från 2016 550 miljoner/år Syftet förändras Att utveckla verksamheten så att barn och unga i åldern 7 - 25 år väljer att idrotta i förening och stimuleras till ett livslångt idrottande i föreningsidrotten Att samtliga SF, utifrån sina unika behov, vid programperiodens slut har utvecklat sin verksamhet för barn och unga mellan 7 - 25 år. SF tar fram utvecklingsplan för 2016-2019 Flygsport 1 941 KSEK + 19 KSEK varav 776 KSEK +19 KSEK till föreningsstöd 43 projekt från 31 föreningar VT LOK redovisade 38 föreningar
2018 inte prova-på utan rekryteringsaktiviteter Förening 2018 inte prova-på utan rekryteringsaktiviteter En enstaka prova-på dag eller läger kan vara en del av en förenings rekryteringsaktiviter för inkluderande föreningar Handlingsplan och nulägesanalys Samtalsunderlag för medlemsarbete Planera flertal aktiviteter för att introducera nya till föreningen Ha en plan på hur verksamheten lever vidare efter IL Se filmerna: Rekrytering - en del av medlemsarbetet 4 min 20 sek Rekrytering o medlemsarbete 5 min 38 sek
2018 inte bara köp av material Förening Inte bara inköp av material eller låneutrustning Skall ha genomfört Handlingsplan och nulägesanalys och ha mål att vara en inkluderande förening Eör sig om ett nytt koncept i föreningen, en ny form av verksamhet, där inköp av material / låneutrustning ka vara en del av projektet Ha en plan hur föreningen fortsätter med låneutrustningen /materialet efter uppstart med idrottslyftspengar om det är lyckat Se filmen: Att leda förandring 4 min 5 sek
2018 satsning på föreningskunskap Kunskapen varierar i våra föreningar i ämnet föreningskunskap. Ökad föreningskunskap skapar bättre föreningsanda. Vad är en förening Stadgar, styrelser, årsmötet etc Strategi 2025 Kassör, ordförande, sekreterare, valberedningen Se filmen Skapa en plan för strategiskt arbete 4 min 18 sek
2018 satsning på ledarutbildning Förening Vi behöver fler kompetenta ledare Grenförbundens utbildningar är bra teknikutbildning men innehåller för lite modern ledarutbildning Få kursavgiften för SISU IU ledarutbildning Vi erbjuder dessutom bidrag till teknikledarutbildning om individen gått en ledarutbildning hos SISU IU först (samma år) upp till 5 000 kr Se filmen Att skapa engagemang 6 min 5 sek
2018 opinionsbildning luftrum och flygplatser Förbund 2018 opinionsbildning luftrum och flygplatser Vi fortsätter satsa på opinionsbildning kring luftrum och flygplatser Nationell luftrumsgrupp Anläggningsregister
Svenska Flygsportförbundets luftrumskommitté Varför finns vi och vad gör vi?
Jannica Wunge Vice ordförande i Svenska flygsportförbundet ordförande i flygsportförbundets luftrumskommitté
Kommitténs medlemmar Jannica Wunge Rolf Björkman Ulf Höglin Lars Ekstedt Pelle Scherdin Kommitténs medlemmar
Bakgrunden I mer än 10 år har Flygsportförbundet diskuterat att starta upp någon form av luftrumssammarbete som bevakar hela flygsportens intresse och inte bara ett enskilt grenförbunds behov. Grenförbunden har haft svårt att komma överens och komma till skott. Våren 2017 beslutade man sig för att bilda Luftrumskommittén. Kommitténs medlemmar är utsedda av FSF´s styrelse och representerar inte några enskilda grenförbund
Vår uppgift Bevaka luftrumsfrågor som berör svensk flygsport. Vara remissinstans. Påverka genom lobbyarbete och opinionsbildning.
Vad vi däremot inte kan göra Vi insåg redan från början av kommitténs arbete att vi inte har någon möjlighet att gå in i pågående luftrumskonflikter runt om i landet. Detta sköts bäst av olika lokala föreningar. De har lokalkännedom och finns på plats.
Vad menas med luftrum och på vilket sätt berör det oss? I luften gäller trafikregler precis som på vägen eller på sjön. Runt tätorter med flygplatser är luftrummet oftast kontrollerat av ett flygledartorn och över 3000 meter är all luft kontrollerad.
Alla som flyger berörs av luftrummet. Ingen kommer undan Alla som flyger berörs av luftrummet. Ingen kommer undan. Vare sig man är modellflygare fallskärms-hoppare eller SAS-kapten så finns det regler att följa.
Så här brukar det se ut runt svenska flygplatser
Eller mer i detalj
Hur ser det ut i andra delar av EU Man använder fler olika luftrumsklasser för att möjliggöra för så många brukare som möjligt att få tillgång till luften. Luftrumskommittén tycker att det är viktigt att vi är öppna för att lära av andra och att det finns ett värde i att vi harmoniserar vårt luftrum med övriga Europa.
Land CTR CTA/TMA Belgien CD BD Danmark D CDE Finland CD CD Frankrike DE CDE Holland C BE Norge D CDE Polen C C Slovakien CD CDE Schweiz D CD GB AD ADE Sverige C C Tjeckien D CD Tyskland D CD Österrike D CDE
Så här vill vi i luftrumskommittén ha det i sverige. Använd luftrumsklasserna C, D, E och G i Sverige. Använd standardhöjder i största möjliga utsträckning för undersida för stig- och sjunksektorerna till flygplatser med avdelat luftrum: 1500 ft MSL, 2500 ft MSL, 4500 ft MSL, 7500 ft MSL och 10000 ft MSL. Kontrollzon: Från marken till 1500/2500 ft MSL (4500 ft MSL vid hög terräng). Alltid luftrumsklass D. RMZ utanför öppethållningstid. Stig- och sjunksektorer för procedurer runt flygplatser med mycket IFR-trafik tex. Arlanda, Landvetter, Sturup och Bromma: Luftrumsklass C. Stig- och sjunksektor i banornas förlängning runt övriga kontrollerade flygplatser: 1500/2500 – 4500 ft MSL (4500 - 7500 ft MSL vid hög CTR-höjd) luftrumsklass D. RMA utanför öppethållningstid. Övrigt kontrollerat luftrum för procedurer under 10000 ft MSL (storlek som nuvarande TMA´n): Luftrumsklass E. Luftrum över 10000 ft MSL: Luftrumsklass C/E. Luftrum runt okontrollerade flygplatser med linjefart: Luftrumsklass G med RMZ/RMA. Kan även kompletteras med benämningen TIZ/TIA under öppethållningstid för ATS. Luftrum runt övriga okontrollerade flygplatser med ATS: Luftrumsklass G med RMZ. Vi har utarbetat en lufrumspolicy som vi arbetar efter. Den ligger till grund för hur vi besvarar remisser och vilken linje vi håller i kontakt med politiker och myndigheter.
Tack för att ni lyssnade!
Coachinsats föreningsstöd söks genom JW/KF Coachinsats i opinionsarbetet hjälp av i första hand SISU IU Förstår utomstående vårt material Vilka behöver vi påverka
Årlig konferens/workshop med LOK redovisande föreningar Vi kallar de föreningar som sökt LOK senaste 1,5 åren till en utvecklingskonferens I januari Deltagande föreningar är prioriterade till att få föreningsmedlen Tar del av utvecklingsplanen Får förutsättningarna för idrottslyftet
2018 ungdomsinitativ Förbund Kan inte sökas på föreningsnivå utan är centralstyrda medel Pilotprojekt hos föreningar härifrån med vilja att tillåta ungdomsinitativ. Alltså 7-25 åringar planerar och genomför aktiviter i föreningens regi för att förverkliga något kopplat till strategi 2025. Se filmen Skapa utveckling genom öppenhet och tillit 3 min 20 sek
Samverksansmodeller Förbund
Förbund Ta fram ledarutbildning med föreningskunskap – fokus 14-25 år – innehåll generell med flygsport anpassningar/exempel Ledarskap . Idag militär padagogik. Socialt ledarskap – vad är det? Fördelar? Hur? Hållbart ledarskap – kan man göra allt (elitutövare, ordf, lärare, tekniker etc) Kommunikation. Idag top – down Hur kommunicerar vi modernt för att få ut vårt budskap? Gör vi likadant för att nå en 14-25 åring som i andra åldrar? Idrottsadministration IdrottOnline – varför? SISU IU lärgrupper etc LOK Medlemsregister och licenser Föreningsutveckling 14-25 år Inkluderande idrott Vad krävs för att en 14-25 åring skall vilja vara med? Frigörelse? Vara tonåring? Moderna stadgar Är de yngre med i styrelser etc? Modern verksamhet? Fortbildning/Bli ledare Vill den aktiva få behörigheten? Vill de börja tävla? Bli ledare Vision 2025
Skapa former för regionala junior camper Förbund Skapa former för regionala junior camper
Flygsport har tilldelats 2018: 1 951 KSEK där vi har fördelat det enligt Utvecklingsstöd förbund 968 KSEK Föreningsstöd 683 KSEK Oklart 300 2019: 1 951 KSEK
Ansökan kopplas till kalenderår Flygsport har skapat en kultur att vi håller i pengarna till året är slut. Vilket gjort att vi gett pengar till projekt som utförs nästa år och noll redovisas i återrapporten med hänvisning framtid. Detta är inte ok. Vi vill fördela medlen under kvartal 1 i första hand till föreningar vi har samarbete med (IL konferens) Skall krav på återrapportering senast 15 januari året efter Skall krav på LOK redovisning Vi är överens om att idrottonlines uppgifter gäller Inget max belopp
Tänk på... Idrottslyftet ges till att finansiera uppstarten och genomföra ett pilotprojekt som målet skall vara att föreningen i framtiden fortsätter årligen med och finansierar själva Idrottslyftet är bara till för att utveckla 7-25 års verksamheten inget annat! Det skall göras med målet att förverkliga strategi 2025
Nyckeltal 2018 Antal statliga LOK-deltagartillfällen: Öka med minst 10 % Antal medlemmar 14-25 år: Öka med minst 2 % Utbilda minst 50 ledare tillsammans med SISU IU
Uppdelning i workshops Workshop A Rekrytering och låneutrustning (EN) Workshop B Ledarutbildning och ungdomsintegrations-projekt (JW) Nu lunch. Workshoparna startar 12:20 var här i tid!
Är vi på rätt väg? Är ni med oss & satsar på 14-25 åringar!