- Regional nätverksträff Handledare steg 3 - Regional nätverksträff
Dagens hållpunkter 8.30-8.45 Fika 8.45-9.15 Omvärldsanalys 9.15-10.10 Deltagardemokratiska mötesmetoder 10.15-12.00 Svåra samtal o kulturmöten 12.00-13.00 Lunch 13.00-16.00 Handledning 16.00 Slut för idag
VO-College 22 regionala college 85 lokala VO-College 210 kommuner 77 privata arbetsgivare 19 landsting/region 127 gymnasieskolor 157 vuxenutbildare
Medlemmar: På väg in: Bjuv, Kristianstad Utanför: Båstad, Ängelholm, Klippan, Örkelljunga, Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Malmö, Lund, Ystad, Simrishamn, Tomelilla, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Eslöv, Höör, Hörby, Sjöbo, Skurup, Hässleholm, Östra Göinge, Perstorp, Bromölla, Osby, Höganäs, Region Skåne – alla sjukhus På väg in: Bjuv, Kristianstad Utanför: Åstorp, Kävlinge, Lomma, Burlöv, Staffanstorp
Skånepaket för extratjänster kvalitetssäkring av arbetsmarknadsinsatser
Pilotprojekt extratjänster Region Skåne, Arbetsförmedlingen, fackförbundet Kommunal, VO-College Skåne/ Kommunförbundet Skåne Bakgrund – lågt intresse inom vård- och omsorg Syfte – underlätta hanteringen Mål – extra stöd ska möjliggöra fler anställningar av extratjänster Målgrupp – kommunala och regionala verksamheter Upplägg – tre lokala college utses. Förutsätts att utbildade handledare steg 1-2 finns.
Tillvägagångssätt pilotprojekt 2017 Mars/april: Alla lokala college får erbjudandet, tre college utses April/Maj: Lokala avtal skrivs med kommunal Maj/Juni: Arbetsplatser som tar emot extratjänsterna utses Sept-nov: Handledare steg 3 + Språkombud utbildas Nov/dec: Extratjänsterna tillsätts efter intervjuer tillsammans med avdelningarna
Handledarutbildning steg 3 Definition handledare steg 3 Uppdrag att handleda handledare (steg 1 och steg 2) enskilt eller i grupp, samordna samt utveckla det operativa handledaruppdraget. Att fungera som informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning. Utbildningens upplägg och genomförande Tidsåtgång fem dagar. Rekommenderat upplägg, 2+2+1 dag.
Språkombud stödja kollegor när det gäller språkutveckling. göra arbetsplatsen språkutvecklande. förenkla och tydliggöra olika dokument https://www.vo-college.se/sprakombud
Inhämtad utvärdering så här långt (enhetschefer och personal): Tiden vid uppstart för kort, tycker ett par respondenter Betydelsefullt att vikariekostnaderna ersatts vid personalens kompetensutveckling Extratjänsterna har stor potential som rekryteringsbas för framtida utbildad personal Verksamheterna måste tillvarata personalens nya kompetens – handledarrollen steg 3 och språkombud är viktiga i sig, men måste ges förutsättningar och tid för lyckat resultat Enhetscheferna uppskattar extratjänsterna som följer med Skånepaketet – utbildad personal + extratjänsterna värdefulla i sig!
32 46 28 4 15 13 Vård Skol Extratjänster Medelålder Kvinnor Män 28 4 15 13 Medelålder Kvinnor Män Sverige Utomeuropeisk
Utmaningar för handledarna Fel förväntningar Språk, kommunikation, missförstånd Problem med arbetstider Respektera och förstå varandra Att balansera arbetsviljan med förmågan Frånvaro – hur gör man? Få vissa att bli självgående
Citat - handledare ”Guldkant för boende och personal” ”Mindre stressigt” ”När kemin fungerar så är det riktigt, riktigt, riktigt bra!” ”Att man kan stödja personer och få se en livsgnista!” ”Vi kompletterar varandra” ”Att hon är duktig och kan sköta mycket själv” ”Om du visste vad mycket hjälp det är” ÄNGELHOLMS KOMMUN 2018-02-07 14 www.engelholm.se
Fokus Yrkesutbildning VO Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Mer information finns på: www.vo-college.se/ESF
FÖRÄNDRINGSTEORI DELPROJEKT HANDLEDNING Aktiviteter Konkret resultat under projekttiden Effekter på lång sikt Att utbildningens relevans och kvalitet förstärkts Att intresset för yrkesutbildningen ökat, inklusive yrkesvalen för kvinnor och män breddats Att matchningen förbättrats mellan utbildning och arbetslivets behov Undersöka om vi kan använda film som tagits fram av andra organisationer kring horisontella principer, eller göra nytt Analysera befintligt material som kan komplettera utbildningen 1. Handledarutbildningen steg 1-2 är uppdaterad avseende horisontella principer samt språk Att bidra till utvecklande och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher, utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen Ta fram ett antal frågeställningar som underlättar processande av de horisontella principerna Alternativ plan: Skriftligt underlag – endera befintligt eller egen produktion, ev utifrån material VOC Örebro För språkdelen – använda material som tas fram i Olgas delprojekt Dialog med resurspersoner på nationell och regional nivå (Skolverket, GR, Skånepaketet, Teknikcollege) Följa Skolverkets nordiska projekt ”Jämställdhet i APL i Norden – för otraditionella yrkesval” PROBLEMANALYS
FÖRÄNDRINGSTEORI DELPROJEKT HANDLEDNING Aktiviteter Konkret resultat under projekttiden Effekter på lång sikt Att utbildningens relevans och kvalitet förstärkts Att matchningen förbättrats mellan utbildning och arbetslivets behov Att bidra till utvecklande och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher, utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen Ta del av utvärderingar av genomförda handledare steg 3-utbildningar i landet Ta fram förslag till struktur och innehåll för utbildningen 2. En struktur för utbildning av utbildare Handledare steg 3 finns tillgänglig i skrift. Att intresset för yrkesutbildningen ökat, inklusive yrkesvalen för kvinnor och män breddats Medverka till att hitta finansieringslösningar för genomförande av pilotutbildning PROBLEMANALYS
FÖRÄNDRINGSTEORI DELPROJEKT HANDLEDNING Aktiviteter Konkret resultat under projekttiden Effekter på lång sikt Att utbildningens relevans och kvalitet förstärkts Att intresset för yrkesutbildningen ökat, inklusive yrkesvalen för kvinnor och män breddats Att matchningen förbättrats mellan utbildning och arbetslivets behov Sprida framgångsrika modeller till regionala college via VO-College nationella hemsida ”Dammsuga” VO-College på framgångskoncept 3. En skrift (pdf på hemsidan) med goda exempel gällande olika metoder/modeller för handledning finns tillgänglig på hemsidan. Skapa förutsättningar att arbeta vidare med frågan på nationell nivå. Skapa en mall för dokumentation av modeller Att bidra till utvecklande och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher, utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen Projektet ”Skånepaket för extratjänster” följs i syfte att se mervärde för arbetsplatserna genom att handledare steg 1-2 och handledare steg 3 tillsammans med språkombud utvecklar/implementerar olika metoder för handledning. Ta del av extern utvärdering. Analysera metoder/modeller för att ge underlag för fortsatt utvecklingsarbete på nationell nivå Medverka till att hitta finansieringslösningar för fortsatt utvecklingsarbete Nätverksgrupp/Intresserade resurspersoner i syfte att hitta finansiering för vidare utveckling PROBLEMANALYS
FÖRÄNDRINGSTEORI DELPROJEKT HANDLEDNING Aktiviteter Konkret resultat under projekttiden Effekter på lång sikt Att utbildningens relevans och kvalitet förstärkts Att intresset för yrkesutbildningen ökat, inklusive yrkesvalen för kvinnor och män breddats Att matchningen förbättrats mellan utbildning och arbetslivets behov Gå igenom regionala dialogerna och verksamhetsuppföljningarna för att fånga upp eventuella utmaningar kring handledning 4. Behov av stöd i handledarfrågan ska ha förtydligats Att bidra till utvecklande och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher, utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen PROBLEMANALYS
Deltagardemokratiska mötesmetoder - Exempel Framtidsverkstad (FV)
Upplägg och förberedelse FV förberedelse: Syfte, mål och lämplig metod för ändamålet. Eventuellt förberedande möte med uppdragsgivare gemensam frågeställning
Upplägg framtidsverkstad Inledning – syfte och mål – gemensam frågeställning – incheckning med förhoppningar Kritikfas – brainstorm – Vilka hinder och svårigheter finns med…? Vad känns trögt, omöjligt, svårt? Etc. Börja med bikupor 2b Prioritering kritikfas + reflektioner utifrån bottenlistan i smågrupper Visionsfas – Hur arbetar vi för att på bästa sätt, i den bästa av världar…? Vad stimulerar utveckling, mod och engagemang? Framgångsfaktorer? Börja med bikupor 3b Prioritering visionfas – toppenlista
forts upplägg Framtidsverkstad Utifrån botten- och toppenlistan; Identifiera konkreta utvecklingsområden – öar Konkretiseringsfas – fördjupa dig i en av öarna, välj efter lust och engagemang, gör handlingsplaner ex utifrån VAD? HUR? VILKA? Första steget? Avslutning – kort redovisning av handlingsplaner och därefter Vad händer efter idag? Hur går vi vidare? Utcheck
Test – del av en Framtidsverkstad Gör en frågeställning som du tycker matchar ditt syfte och mål med nästa lokala träff för ”dina” Handledare steg 1-2 Förbered brainstorm kring att identifiera hinder – utifrån din frågeställning Förbered brainstorm kring att identifiera visioner – utifrån din frågeställning Förbered ev konkretisering av frågeställningen utifrån hinder och visioner Förbered uppföljning; Vad har hänt? Vad har inte hänt? Hur går du/ni/vi vidare?
Vem är jag i mötet med en annan människa? självkänsla roll känslor associationer privat professionellt
Vad upplever du… är det viktigaste i mötet med en annan människa? På vilket sätt kan du påverka hur du gör? är det svåraste i mötet med en annan människa? Hur kan du träna för att du ska uppleva just det mötet bättre? händer i mötet när du tycker att det blir misslyckat? Hur kunde du agerat annorlunda? Vad kan du lära dig av just det mötet?