Mentaliseringsbaserad terapi Niki Sundström leg psykolog, leg psykoterapeut MBT-teamet Huddinge www.mbtsverige.se 2018-09-21 Niki Sundström
www.mbtsverige.se 2018-09-21 Niki Sundström
MBT-Mentaliseringsbaserad terapi MBT bygger på forskning kring anknytning och mentalisering. MBT är utvärderad i en randomiserad kontrollerad studie (Bateman & Fonagy 1999, 2001, 2003, 2008), vilket gör att det är en av två borderlinebehandlingar som räknas som (nästan) evidensbaserade (Cochrane 2006). Vidare forskning pågår, bl a på Karolinska. 2018-09-21 Niki Sundström
Våra husgudar Anthony Bateman Peter Fonagy 2018-09-21 Niki Sundström
2018-09-21 Niki Sundström
Mentalisering - introduktion Den normala förmågan att tillskriva mening och intentioner till mänskligt beteende. Ger referenser till känslor, tankar, intentioner och önskningar. Formar vår förståelse av andra och oss själva. Central i mänsklig kommunikation och mänskliga relationer. Understödjer den kliniska förståelsen, den terapeutiska relationen och terapeutisk förändring. 2018-09-21 Niki Sundström
Mentalisering - definitioner Holding mind in mind. Att förstå sig själv utifrån och andra människor inifrån. Att förstå sig själv och andra utifrån inre mentala tillstånd. Att förstå missförstånd. 2018-09-21 Niki Sundström
Mentalisering Utvecklingspsykologi Psykopatologi Psykoterapeutisk teknik Behandlingsprogram 2018-09-21 Niki Sundström
Vad är mentalisering ? Innehåll (behov, önskningar, känslor, tankar) Nivå (implecit/explicit) Objekt (själv – andra) Tid (dåtid – nutid – framtid) Omfattning (nuvarande mentala tillstånd – ett bredare mer omfattande innehåll) 2018-09-21 Niki Sundström
Vad är mentalisering? Explicit mentalisering – berättande, att kunna beskriva och förstå. Implicit mentalisering – intuitiv, en färdighet (tyst kunskap) som vi bara gör. 2018-09-21 Niki Sundström
Överlappande begrepp Mindblindedness-mentaliseringens antites, tankar, kunskap, föreställningar, intentioner har ingen betydelse för människors beteende. Mindfullness- öppen, receptiv medvetenhet och uppmärksamhet. Empati- mer fokus på andra Insikt en produkt av att mentalisera. 2018-09-21 Niki Sundström
Utvecklingspsykologi 2018-09-21 Niki Sundström
Utveckling av mentaliseringsförmågan Barnets mentaliseringsförmågan utvecklas i relationer. Kvalitén på relationerna är central. Anknytning. Trygga relationer till anknytningspersoner, som speglar barnets känslor så att barnet lär sig vad det känner, att det har ett inre, att det har en vilja och att det kan åstadkomma saker. Annorlunda uttryckt: Det krävs att omgivningen mentaliserar kring barnet. 2018-09-21 Niki Sundström
Utveckling av mentaliseringsförmågan Teleologisk hållning Psykisk ekvivalens Låtsas läge 2018-09-21 Niki Sundström
Teleologisk hållning Utvecklas vid ca 9 mån. Erfarenheter känns giltiga bara när konsekvenserna är synliga. 2018-09-21 Niki Sundström
Teleologisk hållning Handlingar bedöms utifrån synbara resultat. Känslor kan inte hanteras genom reflektion. Hos vuxna ökar risken för impulsiva handlingar (att göra något för att hantera ångesten). 2018-09-21 Niki Sundström
Psykisk ekvivalens 2018-09-21 Niki Sundström
Psykisk ekvivalens Uppnås vid ca 2 år. Barnet likställer den inre verkligheten med den yttre. Barnets egna tankar och känslor måste alltså vara sanna. Andra måste alltså uppfatta verkligheten på samma sätt som barnet. 2018-09-21 Niki Sundström
Låtsas läge (pretend mode) Uppnås vid ca 2-3 års ålder. Den yttre verkligheten är helt skild från den inre. Verklighet och fantasi är helt åtskilda. Tankar och känslor kan bli dissocierade till den grad så att de blir meningslösa, tex intellektualisering (skitsnack). Medför ofta känslor av tomhet och meningslöshet. 2018-09-21 Niki Sundström
Utveckling av mentaliseringsförmågan Utvecklad i 4 – 5 års ålder. Handlingar förstås/länkas samman med mentala tillstånd (i kontrast till teleologiskhållning). Tankar och känslor är varken för verkliga (psykisk ekvivalens)eller för overkliga (låtsasläge), utan ”lagom” verkliga. Fantasi och verklighet skiljer sig åt, men det finns en förbindelse mellan dem. 2018-09-21 Niki Sundström
Centralt för utveckling av mentaliseringsförmågan är: Mentala representationer Affektreglering Joint attention Språk Pedagogik 2018-09-21 Niki Sundström
Mentala representationer Utvecklingen sker från att förstå mentala tillstånd som förklaring till handlande - till att förstå att mentala tillstånd har en representativ funktion. Att förstå målinriktat handlande ur ett multipelt perspektiv. Där flera perspektiv kan jämföras, tex nuvarande-möjliga, dåtid-nutid-framtid. 2018-09-21 Niki Sundström
Mentala representationer Multipla modeller av samma situation. Ha något i ”mind” som inte är närvarande. Låtsaslek Flashbacks, paranoida projektioner, depressivt grubblande. Då är personens ”mind” inte längre representativt. 2018-09-21 Niki Sundström
Affekter Affektreglering Impulskontroll Känna igen känslor Uttrycka känslor Dela känslor 2018-09-21 Niki Sundström
Affekter Från att använda affekter som en signal för att förutse beteenden till att känna igen känslor som mentala tillstånd i sig själv och andra. 2018-09-21 Niki Sundström
Affektrepresentationer Utvecklas genom tidiga speglande interaktioner. Hjälpa barnet med reglering av känslor, tröst. Spegling - svarar på, reflekterar över och uttrycker barnets inre tillstånd. Modern visar att det inte är hennes känsla utan en medvetenhet/förståelse för barnets inre tillstånd. Speglingen måste vara ”markerad”, t ex kombinera ett lite skämtsamt ansiktsuttryck samtidigt som man visar ett omhändertagande eller visa barnets uttryck fast långsamt eller uttrycka delar av barnets känsla. 2018-09-21 Niki Sundström
Vad kan gå fel? Inte markerad, tex att mamman är arg och uttrycker sin ilska mot barnet. Markerad, men inte överensstämmande med känslan. – Oj, vilken elaking du är! Kan leda till en fragmenterad känsla av själv. 2018-09-21 Niki Sundström
Joint attention Uppmärksamhet har alltid viktig roll för mentaliseringsförmågan. Detta gäller även under utvecklingen av mentaliseringsförmågan. 2018-09-21 Niki Sundström
Joint attention Dyadisk Triangulation, vid ca 6mån. Dela komplex upplevelse med andra. Olika reaktioner på samma objekt. Kunskap om objektet, men också den andre genom objektet. Mamma är annorlunda än jag på vissa sätt, tex mamma har sin egen attityd till en leksak. Uppfatta hur andra ser/uppfattar mig/känner om mig. 2018-09-21 Niki Sundström
Språk Språk och mentalisering nära knutna till varandra. Mentalisering behövs för utveckling av språk och språket stärker mentaliseringsutvecklingen. 2018-09-21 Niki Sundström
Pedagogik Centralt för utvecklingen Kulturell kunskap Joint attention Affektreglering 2018-09-21 Niki Sundström
Med mentaliseringsförmågan på plats Mentaliseringsförmågan möjliggör aktion i stället för bara reaktion. Mentaliseringsförmågan gör det möjligt för oss att själva reglera våra känslor. Med mentaliseringsförmågan följer agentskap (”agency”) = en känsla av att själv styra sitt liv. Mentaliseringsförmågan hjälper oss att känna att vi hela tiden är samma person, även om våra tankar och känslor förändras. Därmed får vi en mer kontinuerlig upplevelse av oss själva och en säkrare känsla för vår egen identitet. Anknytningsperson oftast = mamman. 2018-09-21 Niki Sundström
Med mentaliseringsförmågan på plats Mentaliseringsförmågan gör det lättare för oss att minnas våra egna liv. Mentaliseringsförmågan gör att vi kan förstå andra människor bättre och känna mer samhörighet med andra människor, eftersom vi förstår att deras handlingar beror på hur de tänker och känner. Då kan vi fungera bättre i relationer, eftersom det blir färre missförstånd. Då blir världen också mer förutsägbar och trygg. 2018-09-21 Niki Sundström
Fyra polariteter För välfungerande mentalisering behöver fyra nerobiologiska polariteter vara i balans: systemet för explicit mentalisering (bl.a. LPFC och MPFC) – systemet för implicit mentalisering systemet för att avläsa det inre (MPFC) – systemet för att avläsa yttre tecken systemet för kognitiv mentalisering (PFC) – systemet för affektiv mentalisering två olika system för att förstå själv och andra: spegelneuron – systemet för differentiering mellan själv och andra (bl.a. MPFC) 2018-09-21 Niki Sundström
Anknytnig - mentalisering . Osäkerhet hos föräldrarna i anknytningen – försämrad mentaliseringsförmåga hos föräldrarna. Icke mentaliserande interaktioner med barnet. Otrygg anknytning Försämrad mentaliseringsförmåga. 2018-09-21 Niki Sundström
Mentaliseringsförmågan varierar hos alla! Emotionell stress; ”sugighet” 2018-09-21 Niki Sundström