Mentaliseringsbaserad terapi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
När mentaliserings-förmågan brister
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Roger i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Mentaliseringsbaserad terapi
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Borderline och Mentalisering
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
SET Social Emotionell Träning
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Psykologiska behandlingsmetoder Terapeutiska behandlingsmetoder
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Anknytningsteori och barns utveckling
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Mentaliseringsbaserat ledarskap inom dagvård och förskola
Kommunikation OL108A.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Agentskap
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Anknytning –individuation- separation
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
Psykologi Introduktion.
Självkänsla.
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Psykiskt funktionsnedsättning
Samhället och individen
hur ska vi bemöta varandra?
Helhet och allsidighet
Mentaliseringsbaserad terapi
Religion.
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Mentaliseringsbaserad terapi Niki Sundström leg psykolog, leg psykoterapeut MBT-teamet Huddinge www.mbtsverige.se 2018-09-21 Niki Sundström

www.mbtsverige.se 2018-09-21 Niki Sundström

MBT-Mentaliseringsbaserad terapi MBT bygger på forskning kring anknytning och mentalisering. MBT är utvärderad i en randomiserad kontrollerad studie (Bateman & Fonagy 1999, 2001, 2003, 2008), vilket gör att det är en av två borderlinebehandlingar som räknas som (nästan) evidensbaserade (Cochrane 2006). Vidare forskning pågår, bl a på Karolinska. 2018-09-21 Niki Sundström

Våra husgudar Anthony Bateman Peter Fonagy 2018-09-21 Niki Sundström

2018-09-21 Niki Sundström

Mentalisering - introduktion Den normala förmågan att tillskriva mening och intentioner till mänskligt beteende. Ger referenser till känslor, tankar, intentioner och önskningar. Formar vår förståelse av andra och oss själva. Central i mänsklig kommunikation och mänskliga relationer. Understödjer den kliniska förståelsen, den terapeutiska relationen och terapeutisk förändring. 2018-09-21 Niki Sundström

Mentalisering - definitioner Holding mind in mind. Att förstå sig själv utifrån och andra människor inifrån. Att förstå sig själv och andra utifrån inre mentala tillstånd. Att förstå missförstånd. 2018-09-21 Niki Sundström

Mentalisering Utvecklingspsykologi Psykopatologi Psykoterapeutisk teknik Behandlingsprogram 2018-09-21 Niki Sundström

Vad är mentalisering ? Innehåll (behov, önskningar, känslor, tankar) Nivå (implecit/explicit) Objekt (själv – andra) Tid (dåtid – nutid – framtid) Omfattning (nuvarande mentala tillstånd – ett bredare mer omfattande innehåll) 2018-09-21 Niki Sundström

Vad är mentalisering? Explicit mentalisering – berättande, att kunna beskriva och förstå. Implicit mentalisering – intuitiv, en färdighet (tyst kunskap) som vi bara gör. 2018-09-21 Niki Sundström

Överlappande begrepp Mindblindedness-mentaliseringens antites, tankar, kunskap, föreställningar, intentioner har ingen betydelse för människors beteende. Mindfullness- öppen, receptiv medvetenhet och uppmärksamhet. Empati- mer fokus på andra Insikt en produkt av att mentalisera. 2018-09-21 Niki Sundström

Utvecklingspsykologi 2018-09-21 Niki Sundström

Utveckling av mentaliseringsförmågan Barnets mentaliseringsförmågan utvecklas i relationer. Kvalitén på relationerna är central. Anknytning. Trygga relationer till anknytningspersoner, som speglar barnets känslor så att barnet lär sig vad det känner, att det har ett inre, att det har en vilja och att det kan åstadkomma saker. Annorlunda uttryckt: Det krävs att omgivningen mentaliserar kring barnet. 2018-09-21 Niki Sundström

Utveckling av mentaliseringsförmågan Teleologisk hållning Psykisk ekvivalens Låtsas läge 2018-09-21 Niki Sundström

Teleologisk hållning Utvecklas vid ca 9 mån. Erfarenheter känns giltiga bara när konsekvenserna är synliga. 2018-09-21 Niki Sundström

Teleologisk hållning Handlingar bedöms utifrån synbara resultat. Känslor kan inte hanteras genom reflektion. Hos vuxna ökar risken för impulsiva handlingar (att göra något för att hantera ångesten). 2018-09-21 Niki Sundström

Psykisk ekvivalens 2018-09-21 Niki Sundström

Psykisk ekvivalens Uppnås vid ca 2 år. Barnet likställer den inre verkligheten med den yttre. Barnets egna tankar och känslor måste alltså vara sanna. Andra måste alltså uppfatta verkligheten på samma sätt som barnet. 2018-09-21 Niki Sundström

Låtsas läge (pretend mode) Uppnås vid ca 2-3 års ålder. Den yttre verkligheten är helt skild från den inre. Verklighet och fantasi är helt åtskilda. Tankar och känslor kan bli dissocierade till den grad så att de blir meningslösa, tex intellektualisering (skitsnack). Medför ofta känslor av tomhet och meningslöshet. 2018-09-21 Niki Sundström

Utveckling av mentaliseringsförmågan Utvecklad i 4 – 5 års ålder. Handlingar förstås/länkas samman med mentala tillstånd (i kontrast till teleologiskhållning). Tankar och känslor är varken för verkliga (psykisk ekvivalens)eller för overkliga (låtsasläge), utan ”lagom” verkliga. Fantasi och verklighet skiljer sig åt, men det finns en förbindelse mellan dem. 2018-09-21 Niki Sundström

Centralt för utveckling av mentaliseringsförmågan är: Mentala representationer Affektreglering Joint attention Språk Pedagogik 2018-09-21 Niki Sundström

Mentala representationer Utvecklingen sker från att förstå mentala tillstånd som förklaring till handlande - till att förstå att mentala tillstånd har en representativ funktion. Att förstå målinriktat handlande ur ett multipelt perspektiv. Där flera perspektiv kan jämföras, tex nuvarande-möjliga, dåtid-nutid-framtid. 2018-09-21 Niki Sundström

Mentala representationer Multipla modeller av samma situation. Ha något i ”mind” som inte är närvarande. Låtsaslek Flashbacks, paranoida projektioner, depressivt grubblande. Då är personens ”mind” inte längre representativt. 2018-09-21 Niki Sundström

Affekter Affektreglering Impulskontroll Känna igen känslor Uttrycka känslor Dela känslor 2018-09-21 Niki Sundström

Affekter Från att använda affekter som en signal för att förutse beteenden till att känna igen känslor som mentala tillstånd i sig själv och andra. 2018-09-21 Niki Sundström

Affektrepresentationer Utvecklas genom tidiga speglande interaktioner. Hjälpa barnet med reglering av känslor, tröst. Spegling - svarar på, reflekterar över och uttrycker barnets inre tillstånd. Modern visar att det inte är hennes känsla utan en medvetenhet/förståelse för barnets inre tillstånd. Speglingen måste vara ”markerad”, t ex kombinera ett lite skämtsamt ansiktsuttryck samtidigt som man visar ett omhändertagande eller visa barnets uttryck fast långsamt eller uttrycka delar av barnets känsla. 2018-09-21 Niki Sundström

Vad kan gå fel? Inte markerad, tex att mamman är arg och uttrycker sin ilska mot barnet. Markerad, men inte överensstämmande med känslan. – Oj, vilken elaking du är! Kan leda till en fragmenterad känsla av själv. 2018-09-21 Niki Sundström

Joint attention Uppmärksamhet har alltid viktig roll för mentaliseringsförmågan. Detta gäller även under utvecklingen av mentaliseringsförmågan. 2018-09-21 Niki Sundström

Joint attention Dyadisk Triangulation, vid ca 6mån. Dela komplex upplevelse med andra. Olika reaktioner på samma objekt. Kunskap om objektet, men också den andre genom objektet. Mamma är annorlunda än jag på vissa sätt, tex mamma har sin egen attityd till en leksak. Uppfatta hur andra ser/uppfattar mig/känner om mig. 2018-09-21 Niki Sundström

Språk Språk och mentalisering nära knutna till varandra. Mentalisering behövs för utveckling av språk och språket stärker mentaliseringsutvecklingen. 2018-09-21 Niki Sundström

Pedagogik Centralt för utvecklingen Kulturell kunskap Joint attention Affektreglering 2018-09-21 Niki Sundström

Med mentaliseringsförmågan på plats Mentaliseringsförmågan möjliggör aktion i stället för bara reaktion. Mentaliseringsförmågan gör det möjligt för oss att själva reglera våra känslor. Med mentaliseringsförmågan följer agentskap (”agency”) = en känsla av att själv styra sitt liv. Mentaliseringsförmågan hjälper oss att känna att vi hela tiden är samma person, även om våra tankar och känslor förändras. Därmed får vi en mer kontinuerlig upplevelse av oss själva och en säkrare känsla för vår egen identitet. Anknytningsperson oftast = mamman. 2018-09-21 Niki Sundström

Med mentaliseringsförmågan på plats Mentaliseringsförmågan gör det lättare för oss att minnas våra egna liv. Mentaliseringsförmågan gör att vi kan förstå andra människor bättre och känna mer samhörighet med andra människor, eftersom vi förstår att deras handlingar beror på hur de tänker och känner. Då kan vi fungera bättre i relationer, eftersom det blir färre missförstånd. Då blir världen också mer förutsägbar och trygg. 2018-09-21 Niki Sundström

Fyra polariteter För välfungerande mentalisering behöver fyra nerobiologiska polariteter vara i balans: systemet för explicit mentalisering (bl.a. LPFC och MPFC) – systemet för implicit mentalisering systemet för att avläsa det inre (MPFC) – systemet för att avläsa yttre tecken systemet för kognitiv mentalisering (PFC) – systemet för affektiv mentalisering två olika system för att förstå själv och andra: spegelneuron – systemet för differentiering mellan själv och andra (bl.a. MPFC) 2018-09-21 Niki Sundström

Anknytnig - mentalisering . Osäkerhet hos föräldrarna i anknytningen – försämrad mentaliseringsförmåga hos föräldrarna. Icke mentaliserande interaktioner med barnet. Otrygg anknytning Försämrad mentaliseringsförmåga. 2018-09-21 Niki Sundström

Mentaliseringsförmågan varierar hos alla! Emotionell stress; ”sugighet” 2018-09-21 Niki Sundström