Regeringsuppdrag till Vetenskapsrådet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Advertisements

Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Välkomna!.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
DiVA systemägarmöte
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Hur kan ett cykelcentrum bidra till en långsiktig kompetensuppbyggnad?
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Göteborgs universitet förnyas
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Centrum Sällsynta Diagnoser Sydöstra sjukvårdsregionen
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Skolsamverkan - Göteborg.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

SKOLFORSK Underlag om skolforskning Kartläggning av forskningsresultat med relevans för skolväsendet 

Regeringsuppdrag till Vetenskapsrådet Svara för genomförandet av validerade kartläggningar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans för skolväsendet. Slutredovisning senast den 31 januari 2015. Underlag till nytt skolforskningsinstitut.

Uppdraget till Vetenskapsrådet, forts. Forskningsresultat från olika vetenskapliga discipliner såväl nationellt som internationellt bör bevakas och värderas utifrån frågeställningar som är relevanta för personer verksamma inom skolväsendet och skolhuvudmän, men även för beslutsfattare, lärarutbildare och andra intressenter. I forsknings- och innovationspropositionen framhålls vikten av att personer verksamma i skolan och förskolan får vara med och formulera de frågeställningar som forskningssammanställningarna ska behandla.

Kartläggningar av skolforskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolan

Statistik om SKOLFORSK 16 olika delprojekt 14+1 ansvariga forskare 24 medverkande forskare 15 universitet/högskolor Linnéuniversitetet: 7 Malmö högskola: 5 Mälardalens högskola: 5 Göteborgs universitet: 4 Umeå universitet: 3 Örebro universitet: 3 Högskolan i Jönköping: 2 Linköpings universitet: 2 Stockholms universitet: 2 Högskolan i Borås: 1 Høgskolen i Buskerud og Vestfold: 1 Högskolan i Gävle: 1 Lunds universitet: 1 Södertörns högskola: 1 University of Wisconsin-Madison: 1

Ansvariga forskare Delprojekt I Magnus Levinsson, Göteborgs universitet Delprojekt II & VII Tine Pröitz, Høgskolen i Buskerud og Vestfold Delprojekt III Glenn Hultman, Linköpings universitet Delprojekt IV Karin Rönnerman, Göteborgs universitet Delprojekt V &VI Daniel Sundberg, Linnéuniversitetet Delprojekt VIII Ninni Wahlström, Linnéuniversitetet Delprojekt IX A Sverker Lindblad, Göteborgs universitet Delprojekt IX B Claes Nilholm, Malmö högskola Delprojekt IX C Karin Taube, Umeå universitet Delprojekt IX D Ingegerd Tallberg Broman, Malmö högskola Delprojekt IX E Andreas Ryve, Mälardalens högskola Per Nilsson, Örebro universitet Delprojekt X Viveca Lindberg, Stockholms universitet Delprojekt XI Christian Lundahl, Örebro universitet Delprojekt XII Mina O’Dowd, Lunds universitet

Underlag till skolforskningsinstitutets arbete Modeller för hur man kan ta fram kunskap. Test av olika sätt att transformera: Forskning‒praktik Praktik‒forskning. Optimering av användningen av forskning i praktiker och i policyperspektiv. Konkret kunskap inom specifika områden. ”Ökad kunskap om väl underbyggda och effektiva arbetssätt i skolväsendet. Ökad måluppfyllelse och förbättrade kunskapsresultat”

” ” Evidens kräver metodologisk kompetens och professionellt omdöme Evidens så som den kommer till uttryck i metaanalyser och forskningsöversikter kräver en utvecklad metodologisk kompetens hos användarna då de ofta inbegriper statistiska modeller och mått. Användarna ska alltså kunna läsa, tolka och utvärdera de presenterade forskningsresultatens betydelse för en viss frågeställning såsom hur olika arbetssätt inverkar på elevernas lärande och prestationer. Användningen av evidens kräver vidare i de flesta fall ett noggrant ”översättningsarbete” från översikter till praktik där detaljerna blir avgörande. ” Källa: Joanna Giota i tidningen Curie 23 mars 2014

Fördjupad professionell kunskap och förfinade professionella 1. Nulägesanalys Vilka kunskaper och färdigheter behöver våra elever ha för att nå viktiga mål? 2. Söka lösning Vilken kunskap och färdighet behöver vi som professionella ha för att möta våra elevers behov? 5. Utvärdera effekterna Vilken effekt har våra förändrade aktiviteter fått för våra elevers engagemang, lärande och välmående? 3. Lära nytt Fördjupad professionell kunskap och förfinade professionella färdigheter. 4. Pröva nytt Engagera eleverna i nya erfarenheter av att lära sig. Källa: Timperley, 2011

Källa: Peter Gärdenfors, 2010 Skickliga lärare har en innehållsrik ”verktygslåda” Att fråga vilken undervisningsteknik som är bäst är som att fråga en snickare vilket verktyg som är bäst – hammare, skruvmejsel, kniv, såg, tång, fil eller tumstock… Källa: Peter Gärdenfors, 2010

Balans mellan inre och yttre styrning Mål Resultat Inre styrning Komplex och obestämd Professionellt ansvarstagande Undervisningskvalitet Lärarexcellens Förtroende Kollegial dialog Inre motivation Sammanhang Djuplärande Yttre styrning Mätbar och ”genomskinlig” Uppdragsreglering Undervisningskvantitet Nöjda avnämare Kontroll Öppna jämförelser Yttre motivation Fakta ”Rätt” kunskap i ”rätt” tid

Involvering av departement, lärare, skolledare, huvudmän och andra intressenter Kontinuerlig dialog med ansvariga för bildandet av skolforskningsinstitutet Referensgrupp för fördjupad kunskap och dialog, engagemang och kunskapsspridning Bredd med representanter från olika samhällsaktörer Möte referensgrupp–forskningsansvariga i augusti 2014 Möjlighet till dialog via webbsida Möten med olika intressenter Resultatdialog 20–21 november på Högskolan i Jönköping Konferens 28 januari 2015 i Stockholm

Presentation av resultaten från SKOLFORSK Nationell konferens 28 januari 2015 Resultaten från de 16 delprojekten presenteras vid en heldagskonferens i Stockholm onsdagen 28 januari 2015. Program, tider och möjlighet att anmäla sitt deltagande på konferensen finns under hösten på vr.se!

Skolforskningsinstitut Ett skolforskningsinstitut ska inrättas, professor Per Thullberg blir ordförande i institutets styrande nämnd. Regeringsbeslut om inrättandet av en ny myndighet som ska ansvara för att systematiskt väga samman och sprida forskningsresultat som kan bidra till ökad kunskap om vetenskapligt väl underbyggda och effektiva metoder och arbetssätt i skolväsendet. Utredaren (Per Thullberg) ska överväga om myndigheten, med utgångspunkt i sammanvägda forskningsresultat, i begränsad omfattning även bör ha i uppdrag att initiera forskning inom området.

Teori & praktik 2018-09-21