Välkommen till infomöte den 18 november Socioekonomisk ersättning & budget 2016 Christer Blomkvist, chef uppföljningsenheten & Gunilla Axenbo, chef ekonomienheten Regeringsuppdrag: utredning om gemensamt antagningssystem Christer Blomkvist, chef uppföljningsenheten Information om stadens skolvalskarta Anne Winterhagen, uppföljningsenheten Kommunens arbete med nyanlända och ensamkommande elever Ingalill Hägglund, enhetschef för enheten för mottagande av nyanlända Insyn av fristående grundskolor, samlade erfarenheter Sören Bernhardtz & Robert Lundh uppföljningsenheten Övriga frågor
Insynsbesök på fristående grundskolor år 2013 - 2015
Antal elever på fristående grundskola och förskoleklass 21.000 elever (23 %) går i en fristående grundskola i Stockholms stad De fristående skolorna utgör ett viktigt tillskott av elevplatser Behovet fortsatt stort av elevplatser 27 % åk 7-9. Antal elever 6-15 år kommer att öka med 20.000 elever till 110.00 elever 2018-09-20
Insyn enligt Skollagen I Skollagens 10 kapitel 41:a paragraf står: ”Den kommun där den fristående skolan är belägen har rätt till insyn i verksamheten så att kommunen ska kunna fullgörasina skyldigheter enligt denna lag och tillgodose allmänhetens behov av insyn”. Lag (2014:903) 2018-09-20
Insynsbesök i Stockholms stad Staden behöver hålla sig informerad om skolornas förutsättningar, elevantal, profiler/inriktningar, elevhälsa och resultat Besöken ska också vara ett led i att bygga och upprätthålla goda relationer och få en generell kunskap om fristående skolor i Stockholms stad Ha beredskap vid eventuell nedläggning av verksamhet 2018-09-20
Genomförande 115 insynsbesök 2013-2015 Förbokat cirka 2 timmars insynsbesök Rektor, ledningsgrupp, huvudman Ett samtal/ rundvandring i lokalerna Inga enskilda skolbedömningar Ingen rapport till skolan Övergripande sammanställning Endast insynsbesök Ingen inspektion. Syftar till att få en allmän bred informtion om skolan. Kunna svara på frågan hur ser det ut på xxxx skola ur på ett allmänt perspektiv. 2018-09-20
Insamlade uppgifter 2018-09-20
Skolornas egna prioriteringar Trygghet och studiero Bedömning (formativ och betygssättning) Läsförståelse IKT Kvalitetsarbetet Kollegialt lärande Matematik Samverkan med fritidshemmet Särskilt stöd Genus Utveckla undervisningen Skolornas egna beskrivningar 2018-09-20
Elevhälsan Skolsköterska, antal minuter per elev/vecka Lägst Medel Högst 1 4,5 11 Kurator, antal minuter per elev/vecka Lägst Medel Högst 3,5 10,5 Spec. pedagog/lärare, antal minuter per elev/vecka Lägst Medel Högst 9,5 35 2018-09-20
Utmaningar Trygghet och studiero Behöriga lärare, ep-ämnen och ma/no-ämnen Lokaler, idrott och övriga facksalar Elevernas måluppfyllelse Elevhälsa Eget tillagningskök Trygghet och studiero. Studiero jobbar med mycket. Kanske saknas praktiskt tillvägagångssätt kopplat till analysen. Behörighet, generellt något lägre än de kommunala skolorna. Problem framförallt i Slöjd och Hemkunskap. Speciallärare/pedagoger Fritidspedagoger, Lokaler, Idrottsalar kräver ibland kreativa lösningar. De flesta har fungerande bibliotek. Elevernas måluppfyllelse, diskussion kring resultat skiljer, Kollegialt lärande har ökat Elevhälsa: Tillgång till Elevhälsans kompetenser avsevärd skillnad utom psykolog: Läsår 14-15 Skolsköterska 0,9 min/vecka, - 4,5 -11,1 Kurator 0,0-3,4-10,5 Specialpedagog/lärare 0,0-9,6-35,2 Psykolog nästan alltid bara vid behov/utredningar sällan med i EHT. Vanligt att skolor vill ha tillagningskök. 2018-09-20
Sammanfattningsvis Väl mottagna Engagerade och ambitiösa skolledare Flera skolor har utvecklats positivt över tid Stolthet över verksamheten Stora skillnader i resultat och utmaningar 2018-09-20
Framtiden Fortsatt fokus på: lokaler för undervisning, idrott, skolbibliotek, elevhälsa Mer fokus på: utemiljöer och fritidshem 2018-09-20