GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Finskt förvaltningsområde - Vad innebär det?
Svenska som andraspråk 1
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Nätverket Svenska nus skolbesök
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Den finska modellen - möjlighet eller tvångströja?
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Regiongemensam elevenkät 2016
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Det digitala provet i svenska som andraspråk
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
- Mottagare, medborgare, medskapare
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Vård och omsorgsutbildning
Antagningsreformen 2020.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Enkät i gymnasieskolan
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Enkät i gymnasieskolan
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Presentationens avskrift:

GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen 3.9. 2015 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Upplägg GLP 2016- riktlinjer, nya betoningar, process, resultat av webbenkät och utlåtanderunda Ämnet modersmål och litteratur: ny struktur med lärokurser, centrala bakgrundsfaktorer i läroplanen i svenska och litteratur Utgångspunkter/visioner för modersmålsämnet i GLP 2016 och kursupplägg 20.9.2018 Gun Oker-Blom

UNDERVISNING OCH LÄRANDE Lokal läroplan (2016) KOMMUNAL LÄROPLAN Lärarutbildning Lokala behov och linjedragningar Läromedel Grunderna för läroplanen 2015 Statsrådets förordning om riksomfattande mål och timfördelning 2014 Gymnasielagen och –förordningen 1998 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Bakgrund Läroplanstexten är utformad enligt Statsrådets förordning av december 2014 Och Statsrådets pro memoria 13.11. 2015 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Riktlinjer för Lp-arbetet Mångsidig allmänbildning Stödja gymnasieutbildningens allmänbildande undervisnings- och fostransuppdrag Bygga upp en allmänbildning som baserar sig på de vetenskapsområden som är knutna till läroämnena och på sambanden mellan dessa områden Ge sådana studier som utvecklar mångsidiga kompetenser en större tyngd Stödja färdigheter för ett hållbart levnadssätt, livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap   20.9.2018 Gun Oker-Blom

Riktlinjer 2 Pedagogik och lärande Stödja en förnyelse av gymnasiets pedagogik och att gymnasiet öppnar sig mot samhället Stödja användningen av mångsidiga studiemiljöer och digitala arbetssätt Främja de studerandes kompetens att lära sig att lära Stödja de studerande i att utveckla färdigheter som behövs för fortsatta studier på högskolestadiet och stärka de studerandes kunskaper om arbetslivet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Riktlinjer 3 Verksamhetskultur Främja en social och inkluderande verksamhetskultur Ge stöd för fler gemensamma aktiviteter, kompetensdelning och mångsidigt samarbete Handledning och stöd för de studerande Stödja de studerande i gymnasiestudierna i enlighet med deras individuella utvecklingsbehov Stärka handledningen av de studerande och betona ett gemensamt handledningsansvar  

Riktlinjer 4 Ge en tydlig grund för gymnasiets lokala läroplansarbete Producera ett digitalt läroplansverktyg som utbildningsanordnarna och gymnasierna kan ta i bruk 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Exempel på betoningar ur utkastet till GLP2015 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Verksamhetskulturen i centrum Social och inkluderande lärmiljö Delaktighet och gemenskap Välfärd och hållbar utveckling Kulturell mångfald och språklig medvetenhet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Centrala kompetenser som mål i LP 2016 GLP 2016 Kompetenserna synligare nu i temaområdena i GLP 2015 2. Kulturell och kommunikativ kompetens 3. Vardags- kompetens 4. Multi-litteracitet 5. Digital kompetens 6. Arbetslivs-kompetens och entrepenör- skap 7. Delaktighet och hållbar utveckling 1. Förmåga att tänka och lära sig 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Temaområdena Aktivt medborgarskap, entreprenörskap och arbetsliv Välbefinnande och trygghet Hållbar livsstil och globalt ansvar Kulturkompetens och internationalism Medier och multilitteracitet Teknologi och samhälle 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Multilitteracitet Med kompetens i multilitteracitet avses förmågan att iaktta, ”läsa” och tolka, samt producera alla slags tecken, symboler, texter, bilder etc. och kombinationer av flera text- eller symbolvärldar i alla slags medier i omvärlden Exempel: visual literacy, digital literacy, agricultural literacy, environmental literacy, musical literacy, spatial literacy etc 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Multiliteracies ( begreppet lanserat av The New London Group) Linguistic literacy: språket som ett betydelseskapande system Visual literacy: bilder, sidlayout, skärmkomposition eller bildkomposition Audio literacies: musik, ljudeffekter Gestural literacies: kroppsspråk, sinnesförnimmelser Spatial literacies: miljön (environment) och det arkitektoniska rummet Multimodal literacies: en kombination av 2 el flera 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Handledning och studiehandledning Nu: 2 obligatoriska kurser i studiehandledning: den första fokuserar på gymnasiestudierna och den andra på fortsatta studier och arbetsliv 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Temastudierna Temastudierna är studier som kombinerar olika vetenskapsområden. De ger ett helhetsperspektiv på undervisningen och utvecklar de studerandes förmåga att gestalta och förstå större helheter än det enskilda läroämnet. Det centrala uppdraget för temastudierna är att erbjuda de studerande möjligheter att kombinera och tillämpa kunskaper och färdigheter från flera olika läroämnen. Målen och innehållet i temastudierna ska preciseras och konkretiseras i läroplanen.   20.9.2018 Gun Oker-Blom

Temastudierna- nationella fördjupade kurser Tvärvetenskapligt tänkande Undersökande projektarbete med hjälp av digitala arbetssätt Vardagskompetens 20.9.2018 Gun Oker-Blom

GLP-PROCESSEN 20.9.2018 Gun Oker-Blom

GLP2015-processen UBS kör igång med Lp-arbetet Statsrådets förordning Lp-arbetet organiseras Styrgruppen 20.9.2018 Gun Oker-Blom

LP-texterna formuleras De allmänna delarna Läroämnen Läroplansgrunder för vuxen-utbildningen 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Föreskriften klar på finska och svenska Det avslutande skedet Utlåtanden Styrgruppen Ledningsgruppen Direktionen Föreskriften klar på finska och svenska 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Utlåtanden och webbkommentarer april-maj 2015 Utbildningsstyrelsen bad om utlåtanden gällande GLP-utkastet av 14.4. 2015 av totalt 140 aktörer. Totalt 99 utlåtanden mottogs av UBS. Genom en öppen webbenkät bad UBS även om kommentarer till varje kapitel, underkapitel och läroämne i läroplansutkastet. 71 svenskspråkiga personer och 568 finskspråkiga besvarade enkäten. Totalt 2925 kommentarer gavs. Gun Oker-Blom

Enkäten besvarades av.. 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kommentarer till verksamhetskulturen - ett exempel 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet Kap 1-3: Många positiva kommentarer om nyskrivningen av kapitlen 1, 2, 3 Positivt att flerspråkighet och kulturell mångfald betonas Kap 4: - ett viktigt kapitel i den nya läroplanen - bra att jämlikhet, samarbete etc betonas 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet Oro för att distansundervisningen ersätter central klassrumsundervisning;  Svårt att implementera individualiserat och ämnesövergripande lärande: den nuvarande gymnasiestrukturen är ett hinder och kursbundenheten och periodiseringen strider mot allt som står i De nya LP - grunderna! 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet Övrigt Kommentarer om språk och kultur: undervisning för båda språkgrupperna i finlandssvensk resp finsk kultur, Finlands 2 nationalspråk bör betonas, mm Kommentarer om enskilda ämnen: vissa kursinnehåll är alltför omfattande, t ex studiehandledningen Totalt sett: GLP i sig fick positivt mottagande  20.9.2018 Gun Oker-Blom

LP-arbetet; tidsschema Lp-grunderna utarbetas så att de kan tas i bruk 1.8.2016. Målsättning  Lp-grunderna för ungdomar: sept 2015  Lp-grunderna för vuxna: dec 2015  Lokalt Lp-arbete 2015-16 20.9.2018 Gun Oker-Blom

GLP tas i bruk årskursvis Den nu gällande läroplanen togs i bruk årskursvis, med början från år 1 i gymnasiet. Detta förfarande även nu som utgångspunkt för GLP –arbetet Utbildningsanordnaren ska godkänna den lokala läroplanen före 1.8. 2016 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Stöd för ibruktagandet Stödmaterial utarbetas inom ramen för de möjligheter tidtabellen ger GLP- fortbildning i Helsingfors (27.10) och Vasa (29.10) i samarbete med RFV Personalfortbildningar anordnade av bl.a. CLL och Palmenia med UBS -finansiering 20.9.2018 Gun Oker-Blom

eGrunder Läroplansgrunderna digitaliseras och kommer att finnas i webbtjänsten eGrunder i strukturerad form Ett digitalt verktyg för utbildningsanordnarna är under arbete inom ramen för eGrunder, och kommer troligen att lanseras vid årsskiftet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Information om GLP 2016 På svenska www.oph.fi/glp2016 På finska www.oph.fi/lops2016 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Modersmål och litteratur – ett läroämne, 12 lärokurser (LP och GLP) svenska och litteratur svenska / finska som andraspråk och litteratur samiska / romani / teckenspråk och litteratur övriga modersmål finska/svenska för samisktalande / teckenspråkiga finska och litteratur Oppimäärät ja niiden nimet muuttuvat; äidinkieli ja kirjallisuus – 1 oppiaine ja 12 eri oppimäärää – oppimäärän nimen muuttuminen: suomen kieli ja kirjallisuus – suomi toisena kielenä ja kirjallisuus 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Exempel på nya utmaningar för mo-ämnet Allt större heterogenitet bland eleverna: olika kulturbakgrund, varierande språkbakgrund, väldigt olika uppväxt med olika intryck trots gemensam geografisk bakgrund Individuella biologiska och psykologiska skillnader: Olika barn skapar mening på olika sätt ur en och samma text Elevernas sociala villkor och språkliga situation förändras ofta under skoltidens gång och har inflytande på hur de lär sig 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Aktuella visioner för modersmålsämnet Begreppet ”voice” (texters flerstämmighet): skolan är en arena där de unga prövar sina röster Nytänkande: vad, varför och hur i L1-ämnet i ett samhälle med kulturell mångfald Baskompetenserna viktiga (”skills”) dvs de behövs för att nå högre nivåer av litteracitet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Aktuella visioner 2 Att få eleverna motiverade genom texter som står dem nära – men också det obekanta är viktigt och spännande! Litteracitet i alla ämnen – men vilka är de typiska genrerna för L1? Helhetstänkande inom mo-ämnet: stöd för lärarna att förverkliga sina visioner – i stället för att splittra ämnet i olika delar 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Bakgrund till kursbeskrivningarna i GLP2015 Den moderna världens mångfald av texter Modernare och bredare textsyn: texters multimodalitet och ”voice” Att göra litteraturen synlig i flera kurser Att samordna alla modersmålslärokurser, speciellt de svenska mo-kurserna och äidinkieli Tematisering och integrering Kompetenser: språk- och litteraturkompetens, kommunikativ kompetens, multilitteracitet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna i svenska och litteratur- nyckelord MO 1 En värld av texter textbegreppet, olika genrer, multilitteracitet, multimodala texter och texters flerstämmighet Prosatexter – textanalys Kommunikation: gruppkommunikation Analys av den individuella kommunikationsprofilen 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna; 2 MO 2: Språk, kultur och identitet Språklig medvetenhet och kunskap om samt tillämpning av språkstrukturer Svenska språket som ett nordiskt språk Flerspråkighet och kulturell mångfald Hur man skapar och processar skriftliga och muntliga texter Tematisk läsning i anknytning till kursens huvudteman 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna: 3 MO3 : Att analysera och tolka litteratur De litterära genrerna och det litterära språket Epik, lyrik och drama, fokus på textanalys av lyrik och dramatexter Olika multimodala uttrycksformer som förmedlar litteratur Litterära samtal i tal och skrift 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna : 4 MO4: Text och påverkan Kritiskt läsande, medieläskunnighet Argumentation och retoriska medel, olika sätt att påverka Fackspråk och utryckssätt inom olika vetenskapsområden Att producera ställningstagande texter 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna : 5 MO5: Text och kontext Analys av texter i ett kontextuellt och stilistiskt perspektiv Betydelsefulla författarskap och texter inom nordisk litteratur och inom världslitteraturen (och att analysera dem mot bakgrund av kontexten) Textproduktion (skriftlig eller muntlig) med litterärt tema 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna: 6 MO 6: Berättelser i samtiden Berättelsen/ narrativiteten som ett centralt kulturellt fenomen inom många kulturella genrer och medvetandeformer (”modes of awareness”) Klassiska berättelser/teman/motiv i modern form Nutidslitteratur, nya genrer som uppstått i den multimodala textvärlden; hur språket och litteraturen påverkas av digitaliseringen Lämplig kurs för olika undersökande arbetsformer ; analys av nutidskultur 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna : 7 MO7: Fördjupad muntlig kommunikation ”Den studerande kan ges möjlighet att delta i det nationella provet i muntlig kommunikation” Stärker det muntliga provets status MEN: kursen är inte ett krav för att delta i det muntliga provet 20.9.2018 Gun Oker-Blom

Kurserna: 8 och 9 MO 8 och 9: Fördjupad läs- och skrivkompetens Fördjupad läsning och skrivande; längre texter Textkompetens innefattar både läsning, tolkning och produktion av egen text Möjlighet till fenomenbaserad undervisning Kan användas som träning inför stud examen Möjlighet till att koncentrera sig kring något visst tema 20.9.2018 Gun Oker-Blom

20.9.2018 Gun Oker-Blom