GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Advertisements

Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Rehabkedjan och konsekvenser för oss.
Syfte Syftet med programmet är att förbereda personen för deltagande i arbetsförmedlingens insatser, program och samlade tjänsteutbud. Under programtiden.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Håkan Svärdman Folksam
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Arbetslivsintroduktion
Träning ger färdighet!.
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
Rehabiliteringskedjan – bedömning av arbetsförmågan
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassan genomför Sjukförsäkringsreformen
Försäkringskassans roll i samverkan
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokal Arbetsförmedling
Regionala samrådet Direktiv Hälsa.
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Nuvarande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Samordningsförbundet
Regeländringar i sjukförsäkringen
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
TUNA-projektet.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Information ST-läkare 23 April
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Kommunikationsplan för ----
En enklare sjukförsäkringsprocess
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Försäkringsmedicin 2016 Socialförsäkringen Gunnel Amonsson Specialist sjukförsäkring Rehabkoordinatorer.
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Signe – ett projekt för sjukskrivna kvinnor i Haninge, Nynäshamn och Tyresö.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Operativ personal från:
Det här är vi! Jössenavet ekonomisk förening.
Välkommen till pressträff torsdagen den 27 maj 2010 Medverkande: Arbetsförmedlingen Henrietta Stein, chef för Avdelningen Rehabilitering till arbete.
SAMSIP Används som ett verktyg i Samspelets vardagliga arbete.
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Bättre brukarinflytande 2017
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Förstudie Friluftslivets år 2020
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Olika är normen!.
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Inkluderande rehabilitering
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Information från Försäkringskassan
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

Gott samarbete ger god samverkan! Projektledare Grön Rehab 2011 – 2015. Målgrupp, sjukskrivna. Samverkanskoordinator 2015 – 2017. Samverkansstrukturer. Många ”föll mellan stolarna” i övergången FK-Af. Projektledare GESAM 2017 – 2019. Målgrupp, sjukskrivna som riskerar att få avslag på sjukpenningen.

Projekt GESAMs medarbetare Försäkringskassan är projektägare. Tre projektmedarbetare från Försäkringskassan. Sex projektmedarbetare från Arbetsförmedlingen. Finansiering arbetsmarknadspolitiska medel från Arbetsförmedlingen. Forskare från Uppsala universitet. Finansiering Samordningsförbundet. Intag av deltagare start 14 november. Projektet pågår till december 2018.

Uppdrag från regeringen Regleringsbrevet 2018 om det gemensamma uppdraget: ”I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar för övergången till Arbetsförmedlingen för de personer som har nedsatt hälsa men av Försäkringskassan bedöms ha arbetsförmåga och därmed inte längre rätt till ersättning från sjukförsäkringen”. Utgångspunkten är att använda de metoder som redan finns och att använda dem i högre utsträckning för att skapa goda förutsättningar för övergången. Rätt ersättning ges till rätt person inom sjukförsäkringen –med tillägget att individen ska förstå myndighetens beslut. Att använda nationella och lokala överenskomna checklistor för kontakt- och överlämningsmöten.

Bakgrund Flera personer som fått avslag på sjukpenningen upplever att deras hälsotillstånd gör att de inte kan arbeta eller söka arbete. Många kunder har inte deltagit i ett överlämningsmöte och har inte förstått eller tagit sig till beskedet från Försäkringskassan om avslag på fortsatt sjukpenning. Vården, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har olika bild av begreppet arbetsförmåga och hur man kommunicerar detta till individen. Informationen till målgruppen måste förbättras ”det räcker inte med att informera man även måste kommunicera”. Det innebär att individen ska förstå den information man ger.

Bakgrund Mycket av Arbetsförmedlingens tid går åt till att förklara och hjälpa kunden med information om möjligheten att ompröva Försäkringskassans beslut. Detta innebär även högre arbetsbörda på Försäkringskassan som får ta emot en ansökan på nytt och även handlägga begäran om omprövning. Målgruppen behöver mer stöd från både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Röster från Försäkringskassan Kommuniceringsbrevet upplevs som svårt att förstå. Det är bra rent juridiskt men är inte kundvänligt. Många kunder måste först anmäla sig på Af, dagen efter de fått beslutsbrevet för att skydda SGI, innan de kan få till ett överlämningsmöte då det tar tid att boka in ett mellan FK och Af. Överlämningsmötet upplevs då som meningslöst eftersom de redan skrivit in sig. Överlämningsmötet kan upplevas som en antiklimax för kunden och det finns en förväntan om att FK ska bistå med mer än vi kan. Af ger ofta uttryck för ”Ska du verkligen vara här? Är du inte för sjuk?” och ifrågasätter FK:s beslut. Vissa upplever att kunderna har svårt att ta in information tidigt i ärendet, 180 dagar känns avlägset.

Röster från Arbetsförmedlingen Många som skriver in sig säger att dom inte har vetat om indraget, har inte sett det komma, säger att dom är helt ovetande om beslutet från FK. En del vet vad kommuniceringsbrevet betyder men känner sig inte alls redo. Kunden förstår inte varför hen ska söka arbete, ansöka om A-kassa, om hen är sjukskriven av läkare samt redan har en anställning. Kunden går själv och skriver in sig hos Af, och har antingen missat informationen om överlämningsmöte eller inte läst/förstått att erbjudandet fanns. Kunden förstår inte rehabkedjan. Det borde vara FK som förbereder personen på den kommande processen. Nu blir det lång startsträcka för oss på Af och för personen.

Målgrupp Anställda eller egen företagare. Boende i Uppsala eller Knivsta kommun. Bedöms ha arbetsförmåga i ett normalt förekommande arbete. Målgruppen riskerar att få avslag på fortsatt sjukpenning i samband med att de passerar dag 180 i rehabkedjan. Målgruppen ska utökas och inkludera långtidssjukskrivna. Anställda/egenföretagare som bedöms ha en arbetsförmåga i förhållande till normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden, detta oavsett var i rehabkedjan de befinner sig efter 180 dagars sjukskrivning.

Syfte Fler sjukskrivna som inte längre har rätt till sjukpenning ska komma åter i egen försörjning genom arbete eller studier och färre individer åter i sjukskrivning. Utveckla, pröva och utvärdera en samarbetsmodell för att skapa goda förutsättningar för övergången från Försäkringskassa till Arbetsförmedlingen. Tydligare och förbättrade processer och insatser hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Samarbetsmodell Motiverande samtal och tydlig individanpassad information är en del i modellen där målsättningen med samtalen är att ge individen förutsättningar att: Få förståelse för hur systemet fungerar. Veta vad som kommer att ske och varför rätten till sjukpenning troligen inte längre finns. Acceptera sin situation och övergång från FK till Af. Ta ett aktivt ansvar för nästa steg vad gäller återgång i egen försörjning (arbete). Med kunden i fokus underlättar vi förflyttningen och kan hjälpa kunden till egenkraft! Fler deltar i överlämningsmöten. Rättssäkerhet och kundnytta, färre som ”faller mellan stolarna”. Projektmedarbetarna på Af är kunskapsbärare om målgruppen och sprider denna kunskap inom organisationen för att kunna bemöta målgruppen på bästa sätt.

Effektmål Kvinnor och män skall vid övergången uppvisa acceptans till att vilja förändra sin situation för att få arbete och vara lika nöjda avseende information och kommunikation oberoende funktionshinder eller språk. Minska tiden mellan inskrivning på Arbetsförmedlingen och påbörjad aktivitet. Minska tiden mellan sjukskrivning och ny försörjning i arbete eller reguljära studier. Minska antalet individer som återvänder till sjukskrivning efter insats hos Arbetsförmedlingen.

Utvärdering – Uppsala universitet En effektutvärdering genomförs med en interventionsgrupp och en kontrollgrupp för att ta reda på om insatsen på Försäkringskassan ger önskad effekt. Undersöka om tiden till påbörjade aktiviteter hos Arbetsförmedlingen förkortas för personer som genomgått intervention. Utvärderingen ska också visa hur många deltagare som fått arbete, påbörjat studier eller fortsätter med arbetslivsinriktad rehabilitering efter insatser på Arbetsförmedlingen. Utöver interventionen ämnar studien undersöka andra faktorer som transitionsupplevelse och deltagande i jobb- och aktivitetshöjande åtgärder organiserade av Arbetsförmedlingen.

Nuläge 97 personer har tackat ja (46 st i intervention- och 20 st i kontrollgrupp.) Minimum 300 personer behövs för en utvärdering. Första implementeringsmötet har skett.

Processkarta GESAM