Nationell patient översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Patientfall Astrid Astrid Andersson, 78 år Ensamboende i lägenhet
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Lönar det sig med utbildning?
Nationell patientöversikt
VAS-läsningsprojektet
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
en intervjuundersökning
Webbkollen Hemma Fråga personen som är 65 år och äldre Syfte
Vision från arbetsgrupp i HIS
Dags att börja använda ditt e-tjänstekortet
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
NPÖ –användning i Örebro
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
Behovsanalys och brukardialog 2011
Sammanställning av enkätsvar för västra länsdelen Inkomna svar Kommunerna: 19 enheter Vårdcentralerna: 4 svar (2 vårdcentraler har svarat tillsammans)
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Diagnos och delaktighet
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Linnea 9 En säkrare medicinering med Warfarin för Linnea Patientnära analys med CoaguChek xs pro i hemsjukvården Linda Strand- sjuksköterska i hemsjukvården.
Bra planering skapar trygghet
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Elev loggbok.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
NPÖ Nationell patientöversikt Rev Utb.material stödanvändare Hösten 2016.
Nationell patientöversikt Nöjd användare NAI Webbenkät – December 2016
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Nationell Patient Översikt
nu finns inga tvivel längre
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Alingsås – NPÖ som konsument
Planering på Särskilt boende.
NPÖ
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Övergripande uppföljningar 2017
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Arbetsgrupp start juni 2017
NPÖ – Nationell patientöversikt
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Den ryska revolutionen
Patientsäker vårddokumentation
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Samordnare samsjuklighet
Nationell patientöversikt
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Avvikelser 2018 Nuläget i maj.
NPÖ Nationell patientöversikt
Historia 1/1 -92 Ädel MAS. Kundforum
Nationell patientöversikt
Hjärtligt välkomna Styrgrupp närvård
NPÖ Lena Bernhardsson.
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
NPÖ - producentanslutning
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Vårdhändelse att granska
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Nationell patient översikt Våra erfarenheter

Så började det Det infördes i projektform hösten 2014. En modul beställdes till verksamhetssystemet för åtkomst till NPÖ. Vi var tre kommuner som utbildade personalen gemensamt: Lysekil, Sotenäs och Munkedal. Utbildning gavs till all legitimerad personal under 2-3 timmar i gällande lagstiftning och i demomiljö av MAS och en e-hälsosamordnare. 141201 fick vi åtkomst till NPÖ. Socialförvaltningen 2018-09-20

Hinder till en början Man hade inget samtycke från den enskilde Tekniska bekymmer som problem med anslutning. Okunskap hos personal, var loggar man in? Svårt att se nyttan, i början såg man inte så mycket i NPÖ upplevde man. Socialförvaltningen 2018-09-20

Framgångsfaktorer Rapporterna som skickades ut om antalet användare, gjorde att man lätt kunde följa upp var i hindren låg? Varför gick man inte in i NPÖ? De goda exemplen började spridas av användarna, ”det kan man ju se i NPÖ” Användarvänligt, man klickar direkt i patientens journal ”Start av NPÖ”. Inget system ”bredvid”. Inhämtande av samtycke och medgivande i stort kom igång i verksamheten. Socialförvaltningen 2018-09-20

Fördelarna i det dagliga arbetet som arbetsterapeut Man kan låta sjukhuset jobba, annars ringer alla olika professioner in för att få en rapport eller ställa sin fråga. Dokumentation från sin profession och sitt ansvarsområde istället för att man som rehabprofession hör en rapport från sjuksköterskan på sjukhuset. Informationen blir ju då något filtrerad. Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Socialförvaltningen 2018-09-20

Fördelarna i det dagliga arbetet som sjuksköterska Vid bedömningar på telefon ob-tid, när något tillstöter, så kan man se hur det har varit Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Man kan låta sjukhuset jobba, svårigheter att få tag på rätt person, man ringer mitt i rondarbete bl.a Tidsvinst, man behöver inte eftersöka information i samma utsträckning Informationen blir inte gallrad av någon annan. Socialförvaltningen 2018-09-20

Framöver Tänk om en samtyckesknapp för NPÖ fanns i SAMSA så att medgivande var inhämtat när man får nya patienter istället för att faxa epikriser och andra journalhandlingar. I våra överrapporteringsblanketter, hade det kunnat vara ett värde att ha en rad om detta istället så att man kunde läsa direkt i NPÖ om vårdtillfället istället för att man skickar journalkopior emellan via brev eller fax. Utveckla tillgängligheten med mobil NPÖ. Socialförvaltningen 2018-09-20

Tack för Oss! 2018-09-20