Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Alingsås – NPÖ som konsument

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Alingsås – NPÖ som konsument"— Presentationens avskrift:

1 Alingsås – NPÖ som konsument
- Ett genomförandeprojekt under 2013/2014 där Alingsås var en av fem kommuner som deltog via VästKom-samarbete. - SKL delade ut stimulansbidrag. Alingsås, Grästorp, Lidköping, Tibro och Åmål 1

2 Tillsättning av grupper på hemmaplan
Projektgrupp Avdelningschef för HSV Utvecklingssamordnare för HSV MAS IT-samordnare Referensgrupp HSV ledningsgrupp Projektbeställare - förvaltningschef; vi hoppade över styrgrupp pga att det var ett tydligt införandeprojekt och ansåg därför att det inte var nödvändigt Visst stöd från central tekniker med ffa brandväggar 2

3 Det här lade vi krutet på under projektets första tre månader...
- beställning och avtalsskrivning av tjänsten NPÖ, Inera. - beställning av tjänsten via uthoppslösning (TGP) från verksamhetssystemet. - programvaruinstallation. - nyttoanalys. - detaljerad projektplan. - intern information. - utformning av styrdokument. Vi startade upp i slutet av september/början av oktober 2013 och var i drift i slutet av februari 2014. Styrdokument gällande personalens handhavande, samtycke och loggning. Nyttoanalys - förväntningar: epikriser, omv. Epikriser, provsvar, återkoppling vid hembesök 3

4 ...och de sista två månaderna...
- arbetade vi med utbildningsplanering, utbildningsmaterial och genomförande av utbildningar. - informationsfoldrar till vårdtagarna. - den praktiska delen av samtycket i vår HSL-journal. - behörighetsstyrning i vårt journalsystem samt hantering av medarbetaruppdragen i HSA. - loggningsrutiner och intern supportorganisation. Hur utbildningarna utformades , beskriva 4

5 Hur har det då gått? Statistiken går ständigt uppåt........
Augusti slagningar av 25 unika användare September sökningar av 42 unika användare ....men det gör sig inte av sig själv 5

6 Hur får man som chef med personalen på tåget?
- Mål inom HSV-organisationen att implementera NPÖ i verksamheten. - Uppdrag till sjuksköterskorna att informera patienterna och inhämta samtycke. - Klara riktlinjer och rutiner ger trygghet! - Utarbeta strategier, hitta fördelar, följa upp, envishet, efterfråga, APT:er, utbilda nyanställda, informera studenter, fråga igen, gå igenom rutiner, medarbetarsamtal, tänk arbeta smartare, påminna om målen. 6

7

8 Att jobba med NPÖ – exempel i vardagen
Davdid presenterar exempel från verksamheten. Nu är önskemålet om närhälsans producentskap uppfyllt (Asynja Visph)! Är den egna bedömningen ok, fördjupning gällande behandlingar, vad har hänt med de egna patienterna på sjukhuset, saknar info från mottagningar 8


Ladda ner ppt "Alingsås – NPÖ som konsument"

Liknande presentationer


Google-annonser