Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Historia 1/1 -92 Ädel MAS. Kundforum

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Historia 1/1 -92 Ädel MAS. Kundforum"— Presentationens avskrift:

1 Kundforum 2018-10-23 tomas.ahl@inera.se

2 Historia 1/1 -92 Ädel MAS

3 NPÖ Konsument Örebro kommun

4 Örebro kommun NPÖ konsument sedan 2009
Användarstatistik Örebro Yrkesgrupper Mellan 250 och 270 unika användare per månad Varje användare gör ca 15 slagningar och söker på 5-6 patienter i snitt/mån Fördelningen är ca 90% sjuksköterskor och 10% Arbetsterapeuter (75/25 anställda) Vi har mellan 250 och 270 unika användare varje månad som gör 15 slagningar på 5-6 patienter. Fördelningen mellan yrkesgrupper är ca 90% sjuksköterskor och 10% arbetsterapeuter. I anställningsförhållande är det ca 75/25,

5 Riktlinje för NPÖ-användning
Kontrollera först att du har En aktuell vårdrelation Behov av information för att utföra vård Samtycke från patienten Behörighet Förutsättningar för att använda NPÖ. Teknisk vårdrelation TGP Behöver jag verkligen denna information? Svårt att veta innan man sett den. Men har man någon anledning för sig själv så kan man säkert förklara även för någon annan Samtycke, Rutin och Metodstöd Behörighet Medarbetaruppdrag

6 Riktlinje för NPÖ-användning
NPÖ används i första hand för informationsinhämtning: Inför hemgång från slutenvården Vid besök av patient från annat län För komplettering av patientens egen berättelse Före, under och efter rond Efter besök på vårdcentral eller specialistklinik Vid kontroll av läkemedelsordinationer Vid kontroll av provsvar Finns i metodstödet och riktlinjen för användning. -Inför hemgång –Samtycke även för andra vårdgivare, registrera i vårdplaneringssystem. Registrera Vårdrelation redan innan patient har kommit. -Behov av info. Komplettering av pat berättelse, i samband med rond, besök hos vårdgivare, kontroll av ordinationer och provsvar.

7 Styrdokument Rutin för informationsöverföring och metodstöd för Samtycke/sekretess

8 Vårdrelation Ur Rutin för informationsöverföring

9 Samtycke ”Då den enskilde är beslutsoförmögen”
Rutin Ur Rutin för informationsöverföring, Hur man sedan registrerar samtycket i Treserva finns tydligt beskrivet i Metodstödet.

10 Loggning Varje månad loggas 10% av unika användare
Varje år görs också en eller flera uppföljningar och man tar ut loggar på de som inte slumpats uts vid tidigare loggutag. Loggrapport skickas till Ansvarig chef Meddelande till den som blivit loggad Hej! Du har slumpats fram till loggkontroll i våra vårdsystem för december månad. Din chef har fått uppgifterna och kan höra av sig till dig med eventuella frågor. Fortfarande tar vi ut pappersrapporter som skickas per post till cheferna. Rapporterna skrivs under och ska arkiveras. Det viktigaste är att användaren får ett meddelande och vet om att den loggas regelbundet.

11 NPÖ Producent Örebro kommun - CGI

12 Vilka informationsmängder?
Vad vill andra vårdgivare se? Och vad har de nytta av? Vi frågade Örebro läns landsting och fick en lista på önskemål Har vi den informationen? Ja, delvis. Får vi dela den? Ja, delvis Kan vi dela den? Ja det ska vi tillsammans med CGI se om vi kan. -Vad vill andra vårdgivare se? Och vad har de nytta av? Vi frågade Örebro läns landsting och fick en lista på önskemål -Har vi den informationen? Ja, delvis. -Får vi dela den? Ja, delvis -Kan vi dela den? Ja det ska vi tillsammans med CGI se om vi kan.

13 Ställningstagande till informatinsmängder
Informationsmängderna och landstingets önskemål -har? -får? -kan? -vill? Hemtjänst All dokumentation Samlad läkemedelslista Läkemedel givna ADL Diagnoser Mm Vi var tvungna att tänka igenom vad vi hade för information och se över vårt sätt att dokumentera så vi hade något av värde att visa upp. Ja Nej ? ? Ja Delvis ? Nej -Inte ens all HSL Delvis Ja Varför ? Nej -vi är inte huvudkälla! Delvis Ja Nej Nej -Finns inte i Treserva Ja Ja Ja Ja! Ja Ja Ja Nej -vi är inte huvudkälla! Delvis Delvis Delvis Ja -vi valde själva ut ”önskelista från landstinget” SoL-dokumentation får vi inte dela. Huvudkällan för diagnoser och läkemedel är landstinget själv. Det som återstog var ADL, viss dokumentation och Lite övrigt.

14 Informationsmängder POC
Vi bestämde tillsammans med CGI att vi skulle prova med 3 informationsmängder: Önskemål Källa Tjänstekontrakt ADL ICF GetFunctionalStatus (All) Dokumentation Planer GetCarePlans Mm Dokumentation GetCareDocumentation Hemtjänst HSL-beslut GetCareservices Informationsmängder till POC ADL Vårdplaner Sammanfattande, samordnings-sökord Sen ville vi kunna visa upp Typ av hälso- och sjukvårdstjänst. Den går i dagsläget inte att publicera, eftersom tjänstekontraktet inte är aktivt.

15 ADL -GetFunctionalStatus
1. 2. 3. I Örebro använder vi CGI:s dokumentationssystem Treserva där man byggt en patientjournal med ICF-begrepp. I vårt fall har vi hållt oss på en ganska hög nivå för att det ska bli enklare både att dokumentera och att läsa informationen.

16 ADL -GetFunctionalStatus
Dokumentation ICF Treserva Funktionstillstånd & ADL ICF-struktur som vi dokumenterar efter bygger på kroppsfunktioner. Medan den i den här tjänsten visas i NPÖ enl ADL som bygger på aktiviteter. Så vi har fått göra en översättning. Tex har ICF-begreppet förflyttning och alla dess undernivåer bibehålla kroppsställning, bära osv. blivit ADL-begreppet förflyttning. ICF-begrepp som har med kroppsvård att göra har blivit Personlig hygien. Sköte toalettbehov –toalettbesök osv

17 Vårdplan i Treserva -GetCarePlans
Så här dokumenterar man i en vårdplan i Treserva idag. Bygger upp själva planen i en struktur (för att den sedan är kopplad till ett planerings och tidsregistreringssystem) men sedan visas det i journalen som vanlig journaltext.

18 Vårdplan i Treserva -GetCarePlans
Här var vi tvungna att ta ställning till om vi ville ha med avslutade sökord, som inte längre är aktuella. Avslutade vårdplaner som inte längre är aktuella. Här finns den med och här är den bortfiltrerad, vilken vill man visa upp i NPÖ?

19 Vårdplan i Treserva -GetCarePlans
I nuvarande tjänstekontraktet för Vårdplan-”GetCarePlans” visar man information om planen på översiktsbilden och sedan själva planen som en PDF-bilaga. Det fanns en arbetsgrupp som har jobbat fram ett nytt kontrakt för planer där man skulle kunna filtrera upp planerna på varje begrepp på ett mycket mer flexibelt sätt. Det finns inte i produktion och arbetgruppen är vilande. Vi hann börja med tjänstekontraktet för mätvärden också…

20 Dokument i Treserva –GetCareDocumentation
Sökord från journalträd Som kan publiceras under Dokumentation Samordning och Sammanfattning Ev även Utskrivningsplanering Och ett nytt: Sammansatt status När vi diskuterade övrig dokumentation eller vad som skulle visas i ”GetCareDocumentation” så ville landstinget ”se allt”! Men vi insåg att det vill de inte. Men vi kom fram till att de sökorden som kan innehålla intressant information och inte bara är daganteckningar skulle kunna vara: Vårdplanerna som vi visade innan Men vi har även valt ut några sökord som ofta innehåller viktig information. Samordning och Sammanfattning Ev även Utskrivningsplanering Och ett nytt: Sammansatt status Skulle kunna publiceras under Anteckningstypen Samordning och Sammanfattning

21 Dokument i Treserva –GetCareDocumentation
De här sammanfattande sökorden kan kopplas till Anteckningstypen: Sammanfattning och Samordning under Dokumentation.

22 Vård- och omsorgstjänst i Treserva -GetCareServices
Det som stog högst upp på landstingets önskemål var att kunna se vilken typ av vård Patienten får i kommunen. Om patienten har hemtjänst och i vilken omfattning. Smycket social information som vi inte får dela. Men vi kunde kanske få visa upp vilken typ av sjukvård som utförs Tex hemsjukvård, eller vård på särskilt boende. Informationen finns i form av HSL-beslut i Treserva och skulle kunna visas i tjänsktekontraktet ”Get care services” som funnits med från början men aldrig använts.

23 Vård- och omsorgstjänst i Treserva -GetCareServices
Urval av aktuella HSL-beslut Då skulle man kunna visa de beslut som är kopplade till HSL, men också skulle ge mycket information vilket stöd patienten har i hemmet.

24 Systemberoenden NPÖ

25 Förenklad skiss NPÖ Producent anslutningar
Journalen Annat Nationell Tjänsteplattform LT 1 CGI LT 2 LT 3 Tieto ILAB Journ 1 Journ 2 Journ 3 Kommun 1 Kommun 2


Ladda ner ppt "Historia 1/1 -92 Ädel MAS. Kundforum"

Liknande presentationer


Google-annonser