Nationell patient översikt Våra erfarenheter
Så började det Det infördes i projektform hösten 2014. En modul beställdes till verksamhetssystemet för åtkomst till NPÖ. Vi var tre kommuner som utbildade personalen gemensamt: Lysekil, Sotenäs och Munkedal. Utbildning gavs till all legitimerad personal under 2-3 timmar i gällande lagstiftning och i demomiljö av MAS och en e-hälsosamordnare. 141201 fick vi åtkomst till NPÖ. Socialförvaltningen 2018-09-20
Hinder till en början Man hade inget samtycke från den enskilde Tekniska bekymmer som problem med anslutning. Okunskap hos personal, var loggar man in? Svårt att se nyttan, i början såg man inte så mycket i NPÖ upplevde man. Socialförvaltningen 2018-09-20
Framgångsfaktorer Rapporterna som skickades ut om antalet användare, gjorde att man lätt kunde följa upp var i hindren låg? Varför gick man inte in i NPÖ? De goda exemplen började spridas av användarna, ”det kan man ju se i NPÖ” Användarvänligt, man klickar direkt i patientens journal ”Start av NPÖ”. Inget system ”bredvid”. Inhämtande av samtycke och medgivande i stort kom igång i verksamheten. Socialförvaltningen 2018-09-20
Fördelarna i det dagliga arbetet som arbetsterapeut Man kan låta sjukhuset jobba, annars ringer alla olika professioner in för att få en rapport eller ställa sin fråga. Dokumentation från sin profession och sitt ansvarsområde istället för att man som rehabprofession hör en rapport från sjuksköterskan på sjukhuset. Informationen blir ju då något filtrerad. Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Socialförvaltningen 2018-09-20
Fördelarna i det dagliga arbetet som sjuksköterska Vid bedömningar på telefon ob-tid, när något tillstöter, så kan man se hur det har varit Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Man kan låta sjukhuset jobba, svårigheter att få tag på rätt person, man ringer mitt i rondarbete bl.a Tidsvinst, man behöver inte eftersöka information i samma utsträckning Informationen blir inte gallrad av någon annan. Socialförvaltningen 2018-09-20
Framöver Tänk om en samtyckesknapp för NPÖ fanns i SAMSA så att medgivande var inhämtat när man får nya patienter istället för att faxa epikriser och andra journalhandlingar. I våra överrapporteringsblanketter, hade det kunnat vara ett värde att ha en rad om detta istället så att man kunde läsa direkt i NPÖ om vårdtillfället istället för att man skickar journalkopior emellan via brev eller fax. Utveckla tillgängligheten med mobil NPÖ. Socialförvaltningen 2018-09-20
Tack för Oss! 2018-09-20