Funktionsvariationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Barnanpassad utredning
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Målgrupper i Västra Götaland
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Michael Karlsson leg psykolog
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
Läroplansträff fritidshem
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Dolda funktionsnedsättningar
25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling.
Scouter med behov av stöd
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Att studera med funktionsnedsättning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Autism och Asbergers Syndrom
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bemötande och förhållningsätt
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Lära för livet!.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Argumenterande text.
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Tilläggsbelopp
Föreningsmöte 23 januari 2014
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Hur kan vi bli bättre på att bemöta barn och unga som behöver extra stöd?

Funktionsvariationer Synnedsättning Hörselnedsättning Rörelsebegränsning/fysiska funktionsnedsättningar Medicinska funktionsnedsättningar Intellektuella och neuropsykiatriska (NPF) funktionsnedsättningar

Synnedsättning Man kan ha alltifrån en liten synnedsättning till att vara helt blind. 2018-09-19

Att tänka på: Fråga om och på vilket sätt hen behöver hjälp. Ta reda på vad det finns för böcker på Daisy och på punktskrift. Information finns på www.mtm.se Komplettera gärna med taktila föremål. Undvik särbehandling. 2018-09-19

Hörselnedsättning Man kan ha alltifrån en liten hörselnedsättning till att vara helt döv.

Att tänka på Gå in på www.mtm.se och se vad som finns för litteratur på teckenspråk. Stå alltid så individen kan läsa läppar eller att det finns teckentolk. Lära in några nyckelord i teckenspråk. Se till så individen alltid har ryggen fri för den kan inte avgöra vad som finns där. Feedback med ”har du förstått”, ”nu byter vi övning” eller ”bra”. Ung livsstil – studie i 9 kommuner i Sverige på barn och ungas fritids- och idrottsvanor. Ett samarbete mellan kommuner och Stockholms universitet Forskningsledare Ulf Blomdahl och fil dr i statistik och docent i socialt arbete Stig Elofsson 9 kommuner (Stockholm, Jönköping, Helsingborg, Norrköping, Linköping, Huddinge, Haninge, Lidingö, Täby) Genomförs kontinuerligt i Stockholm stad sedan 1984 och i särskolan i Stockholm sedan 2008 Studie i gymnasiesärskolan genomförs 2013-2014 Antal elever i urvalet: 159 Svarsfrekvens: 79% Könsfördelning: Pojkar 65% Flickor 35% Grundsärskolan (högstadiet) följs upp HT 2014 2018-09-19

Rörelsebegränsning/fysiska funktionsnedsättningar Man kan vara amputerad, förlamad eller ha motoriska svårigheter. Några rullstolsanvändare kan förflytta sig lätt självständigt och andra är helt beroende av andra. Flerfunktionsnedsatta kan ha rörelsebegränsning, talsvårigheter och vara normalbegåvade. Andra kan ha en utvecklingsstörning också.

Att tänka på Fråga om och på vilket sätt hen behöver hjälp. Prata med barnet. Om inte barnet kan kommunicera svarar assistenten, men ha fokus på barnet. Undvik särbehandling.

Medicinska funktionsnedsättningar Man kan ha epilepsi, diabetes, allergi, astma eller vara elöverkänslig.

Intellektuella, neuropsykiatriska (NPF) och psykiska funktionsnedsättningar Utvecklingsstörning Autismspektrumtillstånd Adhd Tourettes syndrom Depression Ångest Fobier 2018-09-19

Utvecklingsstörning finns som lindrig, måttlig eller gravt och påverkar förmågan till: inlärning, minne och abstrakt tänkande. rums- och tidsuppfattning. fysiskkapacitet, perception och motorik. Tänk på: Konkret struktur. Instruera med korta och tydliga meningar, konkret ej abstrakt. Visa, hellre än berätta med ord, om det går. Flexibilitet och kreativitet. Det tar länge tid.

Autismspektrumtillstånd(AST) finns i varierande grad och påverkar förmågan till: social interaktion och ömsesidig kommunikation. föreställning och fantasi, vilket i sin tur påverkar lek, beteende och intresse. Tänk på: Det är viktigt att omgivningen är lugn och konkret. Anpassa gruppstorleken efter individen. Minska risken för långa väntetider. Anpassa verksamheten efter deras ljudkänslighet.

Aspergers syndrom ligger i autismspektret och har en stor variation på symtom. Om man har Asperger har man ofta: ofiltrerade sinnesintryck. lättare att se detaljer än helhet. svårt att läsa av det sociala samspelet och kroppsspråk. Tänk på: Ha förutsägbarmiljö och rutiner med tydlig struktur. Ge tydliga instruktioner, gärna en i taget. Förklara syftet med övningen. Bekräfta med ord: menar du så här? Tala rakt inga undertexter, fråga inte.

ADHD är också ett brett begrepp på många olika symtom: Avleds av nya intryck och tankar. Uppfylld av egna tankar och idéer. Intensiv, djärv och kreativ. Svänger i humöret. Svårt att ta besvikelser eller ett nej. Snabba reflexmässiga reaktioner. Motorisk oro, brister i motorisk precision. Oöverlagda handlingar.

Att tänka på Ge små minipauser. Hjälpa till att planera vilken ordning uppgifterna ska göras i. Ha strukturerad, konkret omgivning som är begriplig och meningsfull. Ha tålamod.

Kontakta oss gärna Helen Wesström helen@ilr.se 0760-112 114 Malin Bernt Samordnare för Fritid för alla Idrottsförvaltningen Malin.bernt@stockholm.se 08-508 28 443 www.stockholm.se/fritidforalla www.fritidsnatet.se 2018-09-19