Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Det ekonomiska kretsloppet
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Geografiska begrepp svåra ord
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur kan man lösa miljöproblem?
Konsten att leda sig själv
vanliga bilar vs miljöbilar
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Energikällor.
Mattis Bergquist
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Hur gör man en debattartikel?
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Debattartikel.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Vad minns du från förra lektionen?
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
UPPLEVELSER FRÅN MIN RESA! EVIDENS – ”SÅ ANSER MAN ATT DET ÄR”! Lisette Åkesson 2015.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
GLOBAL UTVECKLINGSPOLITIK GENOM ETT NORDISKT ÖGA.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Best Practice i sociala medier
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Barnkonventionen i förskolan
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Hållbarhet och spelansvar
Under veckan mot rasism påminner vi människor om betydelsen av jämlikhet och uppmuntrar dem att verka mot diskriminering och rasism. Röda Korsets kampanj.
Företags kommunikation med kunderna
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Marknadsföringens källor
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Olika teorier om yttrandefrihet
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Vi kan påverka vår energianvändning ENERGIFAKTA.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Förutom yrkeskunskaper…
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ulrika Persson-Fischier,
Välkommen på föräldraråd
Vi har alla ett ansvar för miljön
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Tips för bättre kommunikation
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Tonåren är en väldigt speciell 
Presentationens avskrift:

Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018 Vikten av att synas Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018

trender Stor ökning av efterfrågan och försäljning av närproducerat & eko 64% av svenskarna diskuterar hållbarhet ofta eller ibland Allt fler – idag över 1/3-del – låter hållbarhet påverka sina köpbeslut. 8 av 10 anser att det är företags ansvar att skapa lösningar på sociala problem Kraven ökar – det är viktigt att bidra till ett högre syfte. Dvs saker som förenar samhälls- och affärsvärden. Många anser viktigt att elbranschen arbetar med miljöfrågor.

Det upplevda är det enda sanna Bli tydlig i nyttan! Förstärk det goda, viktiga och bra du är med och skapar. Det upplevda är det enda sanna

Tumregler i kommunikation Debatten handlar lika mycket om verklighetsbilden som om åsikter. Bidra till att öka kunskapen. Berätta korta saker som är lätta att förstå, ta till sig och komma ihåg Tala till hjärna och hjärta. Inte bara rationella argument!

Fakta/Argument som du kan använda/göra inlägg om Den lokala naturmiljön har, liksom människans aktiviteter, sedan länge anpassat sig till vattenkraften De små kraftverken anpassar driften till vattenföringen och bidrar till att minska de extrema vattenflödena (som väntas bli fler). Den småskaliga vattenkraften bidrar till ca 7 % minskning av de svenska CO2-utsläppen Bidrar till att minska den globala uppvärmningen, som är det största hotet mot biologiska mångfalden Vattenkraft = förnybar energi Vattenkraft = en nödvändig del av den cirkulära ekonomin Historiskt värde – vilken roll har ditt kraftverk spelat? Inget kraftslag släpper ut så lite CO2/kWh som vattenkraften (sett ur livscykelperspektiv) Bidrar till att hålla nere utsläppen, vilket minskar behovet av kalkning av försurade vattendrag. Det gör att resurser som annars måste läggas på kalkning kan läggas på vandringsvägar etc. Om kraftverket tas bort…. Större variation i vattennivåerna – stränder som blir lera periodvis och större översvämningsrisk Ökad transportering av sediment och näringsämnen om dammarna tas bort n

Skapa engagemang via Sociala media Starkt för att skapa engagemang! Inlägg om vardagen och saker som händer i och kring kraftverket. Använd argumentlistan som grund. Vardagliga bilder! Skapa och bjuda in till events. Billig marknadsföring! Blanda fakta med upplevelse Berätta om korta händelser ur ditt kraftverks historia. Instagram: Livrustkammaren & Kalmar slott FaceBook: Vi som gillar närproducerad el, Svensk Vattenkraft, Stödföreningen småskalig vattenkraft #närproducerat #fossilfritt #förnybarenergi #SGD7

Vad kan du säga? Påminn om att man kan göra mer hållbara val – att man kan välja din förnybara el! Att du bidrar till omställningen till ett 100% fossilfritt samhälle Att du ger en möjlighet att välja förnybar och närproducerad el. Att det går att välja just din el! Berätta hur din vattenkraft bidrar till en positiv samhällsutveckling. T ex: Hur många hushåll räcker din el för? Vilka djur/fiskar lever gott i och kring ditt kraftverk/damm? Vilka verksamheter drivs med din el? Närproducerat Förnybart och utan utsläpp 100 % fossilfritt Bidrar till Mål 7 i Agendas 2030

Saker du kan göra Bjuda in nätverk – t ex Rotary – på studiebesök. Kan också vara Fältbiologer, PRO. Var med på Hembygdsföreningens tipspromenad (om sådan finns) Bjuda in lokala skolan på studiebesök. Erbjud att förlägga fältaktiviteter/NO-lektion vid din kraftstation. Årligt öppet hus. Bjud på grillad korv, festis och kaffe. Någon som berättar om historien. Tipspromenad om vattenkraft. Barn och vuxenfrågor. Se till att hålla rent och snyggt kring kraftstationen Skriva debattartikel eller insändare (kan SVAF hjälpa?). Se argumenten.