Dagens program 8.30 Kvalitetsarbete på Spånga Grundskola 9.30 Fika

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Den nya skollagen.
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Vardaglig observationer
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Fagrabäckskolan ska vara Växjös bästa 7-9 – skola där eleverna känner trygghet och får kunskaper för att utvecklas i en föränderlig värld!
Välkomna!.
Dagordning föräldraråd 2/6
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
en mil öster om Linköping
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte
DITT BARNS ARBETSMILJÖ ÄR HOTAD Extrainsatt möte Föräldraforum 4 mars 2015.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tyresö förskola och skola
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkomna till klass 3!.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Föräldramöte 2015 Herrängensskola.
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
Välkommen till föräldrarmötet!
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Mail: | Webb: Välkommen till föräldramöte 7/
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
VÄLKOMMEN TILL VISÄTTRASKOLAN LÄSÅRET Lärarna i FA: Lina & Jessica Lärarna i FB: Ann Katrin & Angelica.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Välkomna! Föräldramöte 6 sept. 2017
Vilka är vi? 1a Lotta Sjögren 1b Jannika Söfting 1c Anders Österdahl
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Klagshamns rektorsområde
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
6A - LÄXOR v. 13 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 13?
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Enkät i gymnasieskolan 2015
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Dialogmöte förskoleklass
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Enkät i gymnasieskolan
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Dagens program 8.30 Kvalitetsarbete på Spånga Grundskola 9.30 Fika Torsdag 14/8 8.30 Kvalitetsarbete på Spånga Grundskola 9.30 Fika 12.00 Lunch 13.00 Ämnesövergripande planering 14.00 Information nyckellektioner – ämnespar 15.00 Ämnesplanering 2018-09-18

Materiel till elever Elevpärm med register och information om undervisande lärare Brev från föräldraföreningen Välkommen till Spånga grundskola (blankett) Välkommen till Spånga grundskola (häfte med info) Överenskommelse vid lån av skåp Personuppgifter för elev i grundskolan Behov av särskild kost Läsårsplan Rekvisition av skolhälsovårdsjournal Brev från skolledningen till åk 7 (åk 8 och 9 mailas av mentor) 2018-09-18

FÖRSTA VECKAN MED ELEVERNA 9a KBE MBA 9b CAD MIL 9c LNI LLN 9d ESO SYO 20/8 Kl. 10.00 Upprop Fm klass B271 Kl. 11.15 Lunch Em klass C307 Fm klass C207 Em klass C207 Fm klass C308 Fm klass C210 21/8 Kl. 8.45-15.00 Skeppsholmen Kulturfyren Kl 13 foto Kl 11.15 lunch EM utflykt 13.30 foto 11.15 lunch Em utflyt 22/8 FM klass B271, foto 9.00 11.15 Lunch Em klass B271 FM klass C207, foto 9.30 Em klass C308 Em klass C210 2018-09-18

Uppstartsdagarnas innehåll   Mentorerna bestämmer ordning, upplägg, tider och innehåll. Behöver man fler salar kan man säga till.  Lämpligt är att gå igenom följande punkter.  Om man inte kommer att äta lunch i matsalen meddelar man Teresa. Vill man ha matsäck med sig prata med Teresa i tid. Infobunt  Elevpärm  Reflektera över sin IUP  Studieteknik   Kamratstärkande övningar (Välj från Friendspärmen)  Halvdagsutflykt  Egna idéer (studiebesök inför kommande arbeten, förbereda prao etc) 2018-09-18

Schema Rastvakt Friskvård Ev. pedagogisk lunch Ramtid Tjänstefördelning 2018-09-18

Eggeby gård med åk 7 heldag med mentorer 7c 5/9 7d 9/9 7e 11/9 2018-09-18

ÖVRIG INFORMATION - Farax 360 grader 2018-09-18

Kvalitetsarbete Insamling Analys Resultat resultatdialoger i arbetslag och ämneslag Utvärderingar individuella, arbetslag, ämneslag, likabehand -lingsplan Enkäter psykosocial, medarbetarenkät, Friends, brukarenkät, elevutvärderingar Övriga tankar, synpunkter osv. Analys Kvalitetsredovisning Arbetsplan (målsättningar för året) 2018-09-18

Resultat nationella prov vårterminen 2014 (2013 inom parentes) Engelska Staden Alla 91% (97%) godkända Pojkar 91% (97%) godkända Flickor 91% (97%) godkända Deltagande 91% (91%) Spånga grundskola Alla 91% (99%) godkända Pojkar 88% (97%) godkända Flickor 93% (100%) godkända Deltagande 83% (89%) Matematik Staden Alla 88% (91% )godkända Pojkar 88% (92%) godkända Flickor 88% (91% )godkända Deltagande 90% (91%) Spånga grundskola Alla 83% (92%) godkända Pojkar 84% (88%) godkända Flickor 94% (94%) godkända Deltagande 92% (92 %) 2018-09-18

Resultat nationella prov vårterminen 2014 (2013 inom parentes) Svenska Staden Alla 95% (94%) godkända Pojkar 94% (92%) godkända Flickor 97% (96%) godkända Deltagande 91% (92%) Spånga grundskola Alla 95% (98%) godkända Pojkar 94% (98%) godkända Flickor 97% (99%) godkända Deltagande 86% (96%) SO Staden Alla 93% (93%) godkända Pojkar 92% (91%) godkända Flickor 94% (94%) godkända Deltagande 90% (89%) Spånga grundskola Alla 93%(86%) godkända Pojkar 92% (90%) godkända Flickor 94% (83%) godkända Deltagande 91% (94%) 2018-09-18

Resultat nationella prov vårterminen 2014 (2013 inom parentes) Staden Alla 91% (89%) godkända Pojkar 90% (88%) godkända Flickor 92% (91%) godkända Deltagande 87% (87%) Spånga grundskola Alla 89% (98%) godkända Pojkar 90% (98%) godkända Flickor 89% (99%) godkända Deltagande 88% (90%) 2018-09-18

Spånga grundskola Siffror från 2013 inom parentes Spånga Grundskola Staden Elever i vårt skolpliktsområde som väljer oss 67% (67%) 50% (50%) Elever i vårt skolpliktsområde som väljer andra skolor 33% (33%) Socioekonomiskt anslag 3094 kr/elev (2766) 12160 kr/elev (9363) Skolpeng 64240 kr/elev (62140) Modersmålspeng 9300 kr/elev (9000) Andel elever i åk 8 som uppger att de vet vad de behöver för att kunna nå målen 46% (68%) 54% (66%) Andel elever i åk 8 som känner sig trygga i skolan 70% (92%) 82% (88%) Andel elever i åk 8 som uppger att de kan arbeta i lugn och ro på lektionerna 25% (46%) 46% (53%) Andel elever i åk 8 som uppger att de kan rekommendera skolan till en kompis 54% (62%) 58% (62%) Spånga grundskola 2018-09-18

Skolans ogiltiga frånvaro VT 2014 2% (VT 2012 2,2% ) 2013 inom parentes Spånga Grundskola Staden Aktivt medskapande index 81 (83) 84 (79) Antal elever per lärare 13,8 (12,5) 13,8 (12,6) 2018-09-18

Socioekonomiskt index 2013/2014 (2012/2013 inom parentes) Spånga grundskola 29 (30) Sundbyskolan 54 (36) Solhemsskolan 24 (23) Rinkebyskolan 419,9 (410) Bromsstensskolan 60 (116) Gullingeskolan 384,5 (458) Hjulsta 412,6 (439) Kungliga balettskolan 18,3 (19) Vällingbyskolan 167 (130) Adolf Fredriks skola 18,5 (18) Högalid 27,4 (28) Matteus 33,6 (36) Röda Bergsskolan 72,9 (98) Årstaskolan 117,4 (118) 2018-09-18

Meritvärden åk 6 2014 Alla Flicka Pojke Staden 215,5 226,3 205,3 Nälstaskolan 231,2 241,8 221,5 Vinstaskolan 231,1 243,5 218,7 Bromstensskolan 207,3 212,1 204,2 Solhemsskolan 250 256,9 243,6 2018-09-18

Meritvärden (2013 inom parentes) ÅK 7 Staden alla 213,9 (194) Flickor 224,5 (203) Pojkar 203,6 (187) Spånga grundskola 236,2 (185) Flickor 241,3 (193) Pojkar 231,8 (181) ÅK 8 Staden alla 216,9 (199) Flickor 226,4 (210) Pojkar 207,8 (188) Spånga grundskola 230,9 (217) Flickor 238,8 (232) Pojkar 226,1 (199) 2018-09-18

Meritvärden åk 9 ÅK 9 Staden alla 233,7 (223) Flickor 244,9 (234) Pojkar 223,3 (212) Spånga gr alla 243,4 (247) Flickor 256,7 (255) Pojkar 227,3 (233) 2018-09-18

Meritvärden VT 2014 Höglandsskolan 292,1 (288) Äppelviksskolan 284,4 (258) Mälarhöjden 271,4 (251) Högalid 245,2 (247) Kung. Sv balettskolan 260,7 (261) Adolf Fredrik 293,5 (270) Rödabergsskolan 267,1 (254) Vasa Real 269,3 (249) 40 skolor har lägre meritvärde än oss i år och förra året var det 65 skolor. Abrahamsbergsskolan 259,9 Nya Elementar 258,2 Södra Ängbyskolan 244,4 Stureyskolan 245,9 Blommenbergsskolan 244,7 Hässelby Villastad 250,3 Rålambshovsskolan 258,8 Matteusskolan 251,6 Björkhagens skola 248,4 Katarina Norra 258,8 Sjöstadsskolan 247 Åsö Grundskola 243,6 Johan Skytteskolan 252,4 Gärdesskolan 266,3 2018-09-18

Behörighet till gymnasiet Yrkesförberedande Estetiskt E i alla ämnen Åk 7 Staden 84,8% (84%) 84,4%(83%) 74,5%(73%) Spånga 93,7% (91%) 93,7%(88%) 84,8%(77%) Åk 8 Staden 81,6%(80%) 81,1%(75%) 71%(67%) Spånga 85,8%(84%) 85,8%(84%) 75,6%(73%) Åk 9 Staden 86% (88%) 85,3% (87%) 77,8% (76%) Spånga 93% (96%) 91,5% (96%) 80,6% (90%) 2018-09-18

Vision, målsättningar och aktiviteter Visionen är det vi strävar mot. Målsättning för läsåret 2014-2015 ska uppnås och vara möjligt att utvärdera. Konkreta aktiviteter som vi vill arbeta med under nästa läsår. Målsättning och aktiviteter förs in i skolans arbetsplan Arbetslagens målsättning IUP

2018-09-18

Hur blev det? Generellt sett bra resultat för åk 7 och 8 (hur kan vi förbättra, inte försämra inför nästa läsår?) Försämrade resultat på nationella proven för åk 9, lägre meritvärden åk 9. Vad beror det på? (Påverkar upplägget på NP resultatet?) Dåliga resultat gällande Brukarenkäten. (Hur ska vi tänka? Annorlunda upplägg vid genomförande av enkät? Hur jobbar vi med trygghet och studiero, ordningsregler?) Vi har ett prognosticerat underskott för läsåret. 2018-09-18

Var är vi? Med vetenskapen om hur det blev och analys av läget hur är vårt nuläge? Nya allmänna råd gällande stöd Ekonomiskt läge Vilka elever börjar i åk 7? 2018-09-18

Vart ska vi? 2018-09-18

Hur gör vi? Vilka aktiviteter ska vi genomför för att nå våra mål? 2018-09-18

Uppföljning mål 2014 (från arbetsplanen) Resultat 2013 Mål 2014 Resultat 2014 Mål 2015 Andel av elever i åk 9 som uppnått E i alla ämnen 99% 90% 92% 80,6% 85% Andel elever i åk 9 som är godkända på NP i matte 96% 94% 83% Andel elever i åk 9 som är godkända på NP i svenska 98% 95% 97% Meritvärde åk 9 242 247 248 243,4 Ogiltig frånvaro 1% 2% Brukarundersökning lugn och ro 70% 46% 55% 25% 60% Brukarundersökning trygghet Jag vet vad som krävs för att nå målen 68% 54% 2018-09-18

Mera mål Vi har som målsättning att öka måluppfyllelsen hos eleverna genom att öka det kollegiala lärandet. Det sker dels genom gemensam planering i form av nyckellektioner och genom lektionsbesök med utvecklande feedback. Tillkommer gör dessutom målsättningar från likabehandlingsplanen 2018-09-18

Medarbetaråret 2014-2015 Juni Augusti September November 2018-09-18

Individuell utvecklingsplan läsåret 2014-2015 Mål 1 (vad vill jag uppnå?) Vad är målet? Hur vet jag att jag har uppnått målet? Arbeta mer laborativt med mina elever i 8a matteundervisningen för att eleverna ska bli skickligare på att tänka matematiskt. (alla elever godkända, 96% av eleverna godkända på nationella provet, meritvärdet i klassen i matte ska höjas till 15). Aktiviteter för att nå målen (vad ska jag göra för att uppnå mitt mål?) Ev. stöd eller kompetensutveckling som jag behöver för att nå målet Jag ska skapa fem mattelabbar för åk 8. Besöka skola som har matteverkstad.   Jag ska föreslå för min nyckelplaneringskompis att vi planerar laborativ matte. En lektion i veckan ska eleverna inte räkna i böckerna utan arbeta laborativt. 2018-09-18

Mål 2: Bli effektivare i mitt dokumentationsarbete Mål 2: Bli effektivare i mitt dokumentationsarbete. Jag ska tidslogga mitt dokumentationsarbete och se att tiden minskar.   Aktiviteter för att nå målen Ev. stöd eller kompetensutveckling som jag behöver för att nå målet Lära mig mer om excel Jag kan fråga en duktig kollega som kan excel, men finns någon kurs skulle jag gärna gå den eller om vi kan ha intern fortbildning på skolan.   2018-09-18

Mål 3: Jag vill bli bättre på att coacha alla mina mentorselever Mål 3: Jag vill bli bättre på att coacha alla mina mentorselever. Jag ska utvärdera mitt mål genom att eleverna får fylla i en enkät i början och i slutet av terminen.   Aktiviteter för att nå målen Ev. stöd eller kompetensutveckling som jag behöver för att nå målet Läsa boken Motivationshöjande samtal i skolan.   Be Catrin om tips på hur man stöttar elever som är svåra att nå. 2018-09-18