Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Advertisements

Källkritik.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
DAGSTIDNINGAR.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Så snickrar du en artikel
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva noveller.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Essäprov = uppsats.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Olika texter du behöver känna till
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Reportage.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Argumentation.
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Muntlig presentation Svenska 1.
Dikt och poesi.
Konsten att skriva en debattartikel
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Konsten att skriva en debattartikel
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
Novellanalys.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 5 februari 2018.
Argumentation.
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
Att skriva en utredande text
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Textgenrer.
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Presentationens avskrift:

Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika Vi läser och diskuterar olika krönikor Du skriver en egen krönika Du ger- och tar respons

Vad är en krönika? Tidningstext Ofta en persons tankar och åsikter om aktuellt ämne Allvarlig och underhållande Spännande beskrivningar och nyskapande språk Igenkänning – nya perspektiv Journalister, experter, kändisar…

Vad är typiskt för en krönika? Rubriken – sammanfattar och/eller lockar Ämne och bakgrund. Något som skribenten funderat på. Något aktuellt. Något som väckt känslor och funderingar. Ämnet presenteras tidigt i texten. Skribenten ger en bakgrund till varför hen valt att skriva om just detta ämne. Åsikter och argument. Nya sätt att se på saker och ting.

Språket i en krönika Tydligt: För det första Den andra faktorn För övrigt Uppmaning och slutsats. Sammanfatta din text. Presentera en slutsats eller avsluta mer öppet med en humoristisk ”knorr”/ en fråga att fundera över.

Språket i en krönika Vardagligt språk med personlig ton, ”jag”. Allmänt och personligt – en balans! BILDSPRÅK Liknelser – jämförelser mellan två ord och begrepp som/liksom: Hen skakade som ett asplöv Metaforer – liknelse, där ordet ges en annan betydelse än vad det egentligen har: hen har myror i brallan hen fick fjärilar i magen

Lyssna och följ med i texten s. 58-61

Arbeta med Fixa texten sid 66-67 (p Arbeta med Fixa texten sid 66-67 (p.1-3) Skriv dina svar i skrivhäftet (Malin läser!).