Kommunikation med unga på lika villkor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

FTFs motionsskola.

Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Textilarbete Alice Höök.
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
1800-talet.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
UMO.se jobbar aktivt med att göra unga delaktiga i utvecklingen av innehåll och funktioner på sajten. Kom och ta del av UMO:s erfarenhet av att jobba nära.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur kan barn bli mer delaktiga genom praktiskt vardagligt socialt arbete?
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
Etik och moral.
Motionsskola - så skriver du en motion till FTFs kongress.
Personlig försäljning Kap. 2
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Jämställdhet Vad är det?.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Jämställdhet Vad är det?.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lära för livet!.
Att skriva en nyhetsartikel
För mer information, kontakta:
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
LIVSSTIL & HÄLSA Elevhälsan, Varagårdsskolan
hur ska vi bemöta varandra?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik & moral.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Etik & moral.
Prata om alkohol Diskussionsmaterial för föräldramöte cirka åk 8 och uppåt. Föreslagen tidpunkt utifrån att Tonårsparlören med liknande tema skickas ut.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Helhet och allsidighet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Tonåren är en väldigt speciell 
Inför NP Svenska Våren 2019.
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Kommunikation med unga på lika villkor Stockholm 1 oktober 2012 Love Nordenmark Love.nordenmark@inera.se 076-1360651 Presentation av mig och ämnet. Lika villkor och att arbeta normkritiskt. Tema: Vilka kommunicerar med unga om alkohol och droger idag? Vilka frågor får vi och har vi svaren? Beskriva kort vad normkritiskt arbetsätt är och hur vi jobbat med det, visa exempel inom området alkohol och droger

UMO idag: Beskriv innehåll och funktioner, tillgänglighetsanpassningar, användbarhet. Visa känsliga bilder – kom till när vi precis i början hade tryckt upp visitkort med könsorgan på. Det blev ramaskri från ungdomsmottagningarna som tyckte att vi utestängde vissa grupper. Självklart ville vi inte göra det. Så då insåg vi att vi måste göra något på sajten som gjorde att man slapp se bilder med naket eller sexuellt innehåll. Det resulterade i den här funktionen. Fråga UMO – har målet att svara på 10 000 frågor i år,

Statistik Fråga UMO svarar på 10 000 frågor och hade sommaröppet för första gången 2012 Kännedom på 55 % 2011 (15 -17 år) Har ca 330 000 besök/månad Ökade besöken med 60 % från 2010-2011 Vartannat besök från en mobil plattform

Elevhälsan om UMO* Nyckelord i omdömena: Kvalitetassäkrad, aktuell, målgruppsanpassad, unga bättre förkunskaper, inkluderande 93% har varit inne på UMO 64% går in varje månad eller oftare 99,2% tycker UMO är bra eller mycket bra (84% mycket bra) 83,3% tipsar om UMO i mötet med unga 79,7% har letat efter information för egen del, ser UMO som kompetenshöjande. * Enkät genomförd 2012 med 301 svar från skolsköterskor.

9/17/2018

Tillgänglighet Prestigelöshet delaktighet Delaktighet Empowerment Stärka genom kunskap, pepp, visa möjligheter Tillgänglighet Prestigelöshet Normkritiska perspektiv UMO:s värdegrund och förhållningssätt Fem delar som vi kan identifiera som är viktiga och som behövs. alla de här fem delarna beskriver vårt sätt att arbeta. Empowerment handlar om att öka handlingsutrymmet för unga. Att ge dem egenmakt och att stärka och stödja dem i sin utveckling. UMO vill stärka ungas självkänsla och ge dem kraft att stå upp för sig själva – en kraft som vi vill ska komma inifrån de själva. Tillgänglighet handlar om att göra sajten tillgänglig för alla. Alla ska känna sig välkomna. Så många som möjligt ska kunna förstå innehållet oavsett funktionalitet och bakgrund. Prestigelöshet handlar om att vi är öppna för samarbete och att vi inte är protektionistiska. Vi samlar in kunskaper och erfarenheter och presenterar de på ett anpassat sätt. Lika villkor handlar om att vi vill göra unga medvetna om sina rättigheter. Hjälpa unga beakta och bevaka sina rättigheter. De förutsättningar man har kan leda till orättvis behandling och kränkningar. När man jobbar med lika villkor behandlas alla med respekt. Lika villkor utgår från de sju diskrimineringsgrunderna. Och om dem har vi gjort sju filmer som man kan titta på på UMO. Delaktighet handlar om att vi gör UMO för unga på ungas villkor. Det är de som är de främsta experterna. Därför har vi utarbetat en arbetsprocess där de får vara med när vi tar fram innehåll. Vår tolkning blev att arbeta med ett integrerat normkritiskt perspektiv! Delaktighet delaktighet

Allt material som publiceras på UMO granskas i flera led enligt särskilda kvalitetssäkringsprocesser som vi utvecklat Vi samarbetar alltid med experter av olika slag då vi tar fram fakta om olika ämnen tex läkare, barnmorskor, psykologer, jurister, För diskussioner internt Aldrig en person som står bakom – resultat av mångas kunskap och erfarenheter Våra främsta experter är dock ungdomarna, våra användare Vi har arbetat med målgruppen under utvecklingsfasen och fortsätter att jobba med vår ungdomspanel Unga är också delaktiga genom egna berättelser, genom veckans fråga och när vi stämmer av genom att ha fokusgrupper. Ett aktuellt exempel är utvecklingen av UMO i mobilen där vi tog hjälp av panelen, unga i våra egna nätverk samt en skolklass för att kunna tillgodose behoven hos målgruppen. Ett annat exempel är könsordsfunktionen där du kan välja vilket könsord du är mest bekväm med när du läser texter om t ex kroppen eller sex. Vi går systematiskt igenom alla frågor som kommit in när vi bestämmer vilka nya texter vi ska ta fram.

Definition Ungas perspektiv Att förstå ungas verklighet utifrån deras egna perspektiv Unga som aktiva medskapare av sin aktuella verklighet (Cecilia Löfberg, Digitala erbjudanden, 2011) I det virtuella rummet kan maktrelationen förskjutas Unga underordnad grupp i relation till vuxna. I det virtuella rummet kan maktrelationen förskjutas , i denna förskjutning upplever unga att vuxna ger information eller lyssnar utifrån en mer jämlik nivå där de själva kan bibehålla kontrollen över sina liv Exempel- ord för kön, panikkknapp, Sid 115 – 118 Digitala erbjudanden Unga befinner sig i komplexa samspel som bidrar till mänsklig utveckling 9/17/2018

Medvetandegöra sig själv. Vilka normer gäller för mig Medvetandegöra sig själv. Vilka normer gäller för mig? Vad styr mina värderingar? Granska min egen position, när är jag priviligierad och när kan jag bli underordnad? Ifrågasätt normen, vad får normen för konsekvenser för den som är utanför normen? Vilka alternativ finns? Erbjuda alternativ till normen. Så här tänker vi när vi jobbar normkritiskt: Synliggöra normer. Det viktigaste för en normkritisk pedagogik är att synliggöra de normer som styr våra föreställningar och värderingar. Normer påverkar vår syn på människor och bidrar ofta till diskriminering, kränkningar och särbehandling. Ifrågasätta normer. Steget efter att ha synliggjort normer är att ifrågasätta dem på grund av deras konsekvenser. Synliggöra privilegier. Ofta är det lättare att vara medveten om när man är underordnad eller förtryckt på något sätt i samhället än att vara medveten om vilka privilegier man har. Det är lätt att se de strukturer som missunnar en. Men i samma stund som någon underordnas eller diskrimineras är det någon annan som vinner på det. Granska egen position. Det är viktigt att syna och granska sig själv; när man själv blir privilegierad och får fördelar eller när man själv blir underordnad eller diskriminerad.

Hej. Jag drack i helgen med mina kompisar Hej! Jag drack i helgen med mina kompisar. Det var första gången som jag var riktigt full och första gången som jag spydde. Jag gjorde bort mig inför okända människor. Jag skämms jätte mycket! Det värsta av allt är att när vi skulle åka hem satt min matte lärare på bussen. Jag vet inte om jag gjorde bort mig eller inte. Jag mår verkligen dåligt! Tänk om han berättar för alla andra lärare att jag var full. Jag går första året i gymnasiet. Hur ska jag göra för att må bättre? Har ångest. Vill bara prata ut med någon men jag vet inte med vem, Jag känner just nu, vad är det för fel med att dricka? Alla ungdomar dricker.. (Tjej 16

Hej Jag har några problem. Jag får inte festa för mina föräldrar, och ALLa mina vänner får festa eller åka på fest och sådär..men inte JAG. Jag vill verklien göra det, ha kul och kanske bara dricka lite men inte bli full! Men vad ska man svara på när föräldrarna frågar när dom frågar vart man får dricka ifrån? hur man får tag på dricka osv? Jag vill åka på fest som alla mina andra vänner gör och ha kul! Jag är liksom 15 år, jag kan hålla reda på mig själv.. snälla lite hjälp och tips. Kram (Tjej 15)

Normen! Hej umo! Jag har förlorat alla mina kompisar pga jag inte dricker och festar. Jag är en kille på 17 år som inte längre har någon att hitta på något med. Jag har pratat med min mamma och ställt frågan ifall jag får dricka för henne vilket jag inte fick. Jag är ärlig och kan inte ljuga och vill inte heller få skuldkänslor då jag vet att hon litar på mig till 100% så jag dricker inte. Alla mina kompisar har börjat dricka mer och mer och i början kunde man vara med på festerna även utan att dricka… Hej umo! Jag har förlorat alla mina kompisar pga jag inte dricker och festar. Jag är en kille på 17 år som inte längre har någon att hitta på något med. Jag har pratat med min mamma och ställt frågan ifall jag får dricka för henne vilket jag inte fick. Jag är ärlig och kan inte ljuga och vill inte heller få skuldkänslor då jag vet att hon litar på mig till 100% så jag dricker inte. Alla mina kompisar har börjat dricka mer och mer och i början kunde man vara med på festerna även utan att dricka och de ville att man skulle vara med osv. Men nu vill de inte att man ska vara med längre och frågar inte heller om man vill hänga med och tycker att man är konstig för att man inte dricker. Att dricka är inte viktigt för mig för jag vet att man kan ha roligt ändå men jag är jätteledsen för att jag har förlorat mina kompisar pga detta.. Vad ska jag göra? Ska jag försöka skaffa nya vänner som inte dricker? Känns jobbigt att man sitter hemma och har tråkigt utan att nån vill hitta på något med en..(Kille 17) Svar: Hej! Jag förstår att det känns jobbigt när dina kompisar inte längre frågar dig om du vill hänga med på fester och inte verkar respektera att du inte vill dricka alkohol. För de flesta är relationerna med kompisar en viktig del av livet och det gör att man kan bli väldigt ledsen när man inte känner att ens kompisar inte finns där för en eller gillar en som man är. Samtidigt kan det betyda att man börjar fundera över vilka man egentligen vill vara kompis med, vad man vill hitta på tillsammans med sina kompisar och vad som egentligen är viktigt. Om de du tidigare umgåtts med vill dricka mer och mer alkohol, och du själv inte vill det, kan det betyda att det är bättre att hinna nya vänner som inte heller vill dricka. Man kan få nya vänner i skolan, på arbetet, genom ett fritidsintresse, via nätet eller genom att gå med i en förening till exempel. Om man själv tar mod till sig, börjar prata med personer man skulle vilja lära känna och själv föreslår att man ska hitta på saker ihop, kan det leda till att man får nya kompisar som respekterar en som man är.

Kunskap, vad är alkoholl, hur påverkar det kroppen?

Delaktighet och Igenkänning Ungas frågor, bidrag, berättelser och tips 9/17/2018

“alltså om jag känner igen mig och UMO lägger förslag på hur man kan lösa det eller så, då är det lättare att tro på det eller starkare att göra det eftersom man vet att UMO tänker som du, eftersom jag kände igen mig” (Tjej 15) Tillit UMO benämns som en sida som ger tillförlitlig information “seriös, sann fakta”, där man kan få konkreta tips och råd  

9/17/2018

Hej UMO jag har väldigt svårt att prata med folk men nu ska jag fixa det. Jag är extremt svartsjuk mot min tjej.Jag har till och med tryckt upp en kille mot väggen. Jag hatar att vara ute bland folk… Hej Min mamma har tagit mig till ett afrikanskt land.vi har varit här i två månader och bott hos släktingar. De vill inte att jag åker tillbaka förrän jag har gift mig och jag vill inte gifta mig, jag mår jättedåligt. Jag vill ha hjälp hur ska jag få det? Jag är en 16-årig transperson FtM. Jag har levt som det i hemlighet i ca tre år nu. Det är bara mina närmaste kompisar som vet. Jag vill berätta för min familj men alla är typ homofober, rasister m.m. jag är livrädd för hur de kommer behandla mig… Några Frågor som kommit till Fråga UMO som relaterar till diskrimineringsgrunder och normer