Framtidens elevhälsa Stockholm september

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Skola och arbetsliv i samverkan
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Elevhälsans medicinska insats
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Detta är God Vård.
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Uppsala Finn Kronsporre och Simon Jernelöv, JP Infonet
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
…en del av vård och behandling
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Samordnad utveckling för god och nära vård
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Framtidens elevhälsa Stockholm 22-23 september Johanna Freed Margareta Bondestam Presentation 2014-09-22

Varför en ny vägledning? Professionernas önskemål Skollagen definierar elevhälsan som samlad funktion Uppdrag om elevhälsa för både Socialstyrelsen och Skolverket leder till samarbete Margareta Skolläkare och skolsköterskor efterfrågade uppdaterate riktlinjer. Socialstyrelsens gamla riktlinjer hade föråldrats. De uppfyllde inte heller de krav som ställs på Nationella riktlinjer från Socialstyrelsen idag. Johanna Ny skollag Den skollag som trädde i kraft 2010 definierar elevhälsan som en samlad funktion bestående av verksamheter och insatser som förut fanns inom skolhälsovården, den särskilda elevvården och de specialpedagogiska insatserna. Olika myndighetsuppdrag Socialstyrelsen För Socialstyrelsen är vägledningen en delprodukt av två regeringsuppdrag från socialdepartementet: Socialstyrelsen ska utarbeta, tillgängliggöra och kontinuerligt uppdatera vägledningar, rekommendationer och kunskapsöversikter riktlinjerna för skolhälsovården från 2004. Socialstyrelsen ska sammanställa och sprida kunskap om hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete på områdena goda matvanor och fysisk aktivitet. Skolverket Skolverket har i uppdrag att stärka elevhälsan ….. Skolverkets övergripande syfte är att verka för en samlad elevhälsa …. Varför samarbete Företrädare för respektive myndighets uppdrag insåg att det behövdes ett samarbete kring elevhälsan eftersom en god fysisk, psykisk och social hälsa är viktig för att eleverna ska uppnå utbildnings mål, omvänt vet vi att ett gott skolresultat i sin tur påverkar elevens hälsa. Samarbetet landade i ett beslut om att ta fram en gemensam vägledning för elevhälsan.

Vad är en vägledning? En vägledning är ett kunskapsunderlag som ska ge stöd i att fatta välgrundade beslut En vägledning är inte en föreskrift, nationell riktlinje eller ett allmänt råd. Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården från 2004 upphör att gälla Margareta Johanna För de av er som är vana vid Skolverkets benämning av olika publikationer, motsvarar vägledningen ett stödmaterial. Skandinav

Syfte med vägledningen Bidra till en likvärdig elevhälsa i hela landet Ge kunskapsstöd och beslutsunderlag för elevhälsan Stärka användandet av evidensbaserad praktik Skandinav 2013-12-06

Elevhälsans uppdrag Elevhälsan ska i sitt generellt riktade arbete: främja elevers lärande, utveckling och hälsa förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa Elevhälsan ska i sitt generellt riktade arbete: främja elevers lärande, utveckling och hälsa förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa Skandinav 2013-12-06

Viktiga utgångspunkter Elevhälsan en del av utbildningen Hälsa och lärande hör ihop Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Samverkan! Johanna Utbildning är enligt skollagen den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål. Exempelvis främja elevers lärande och lust att lära, föräldrasamarbete. Elevhälsan är en del av detta och ska genom sitt arbete stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Om man mår bra lär man sig bra. Om man lär sig bra mår man bra. Margareta Både inom skolan och hälso- och sjukvården finns krav på att arbeta forskningsbaserat och metodiskt T ex det ska finnas stöd i forskningen för de metoder som skolan använder och de kunskaper som skolan lär ut. Eller hälso- och sjukvårdspersonalen ska utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet När det gäller att utveckla elevhälsans arbete är samverkan inom elevhälsan, mellan elevhälsan och skolans pedagogiska personal och externa aktörer av största vikt. 2013-12-06

Ansvar för styrning och ledning Utbildningens huvudman ansvarar för att elevhälsan håller den kvalitet som krävs utifrån aktuell lagstiftning Rektorn leder och samordnar det pedagogiska arbetet vid skolenheten och ska verka för att utveckla utbildningen och därmed också elevhälsan. Elevhälsans hälso- och sjukvård: Vårdgivaren ansvarar för elevhälsans hälso- och sjukvård Vårdgivaren är inte alltid samma som utbildningens huvudman Johanna För skolväsendet finns fyra olika typer av huvudmän: kommuner, landsting, stat och enskilda. Skolhuvudmannens ansvar En huvudman ansvarar bland annat för att: genomföra utbildningen i enlighet med bestämmelserna i skollagen, föreskrifter som har meddelats med stöd av skollagen samt bestämmelser för utbildningen som kan finnas i andra författningar Rektors ansvar För varje skolenhet ska det finnas en rektor som leder och samordnar det pedagogiska arbetet vid skolenheten. Rektorn ska också särskilt verka för att utveckla utbildningen och därmed också elevhälsan. Rektorn beslutar även om sin enhets inre organisation. Margareta Vårdgivarens ansvar Med vårdgivare avses statlig myndighet, landsting och kommun eller annan juridisk person eller enskild näringsidkare som bedriver hälso- och sjukvård. Vårdgivaren utser verksamhetschefen.

Vårdgivaren ansvarar för att: ledningen av hälso- och sjukvård är organiserad så att den tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet av vården samt främjar kostnadseffektivitet. det finns en verksamhetschef som svarar för elevhälsans hälso- och sjukvårdsverksamhet utse en eller flera befattningshavare som ska svara för anmälningsskyldigheten enligt 3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (lex maria) Anmäla verksamhetschef och anmälningsansvariga enligt 3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (lex Maria) till vårdregistret hos Inspektionen för vård och omsorg dokumentera hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten samt upprätta en årligen patientsäkerhetsberättelse. Vårdgivaren ansvarar bland annat för: att ledningen av hälso- och sjukvård är organiserad så att den tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet av vården samt främjar kostnadseffektivitet. att utse verksamhetschef för hälso- och sjukvård inom elevhälsan och anmälningsansvarig enligt Lex Maria att dokumentera hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten och att årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse. att teckna en obligatorisk patientsäkerhetsberättelse. att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i hälso- och sjukvårdsverksamheten inom elevhälsan 2018-09-16

Verksamhetschefen ansvar bl a för att: det finns rutiner för hälso- och sjukvårdspersonalens användning av medicinsktekniska produkter det finnsrutiner för hantering av smittförande avfall medicintekniska produkter som har förskrivits, utlämnats eller tillförts en patient kan spåras, säkerställa att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses Margareta Verksamhetschef och medicinskt ledningsansvarig Verksamhetschefen svarar för hälso- och sjukvården inom elevhälsan och har det samlade ledningsansvaret för verksamheten. En verksamhetschef ska bland annat ansvara för den löpande verksamheten och upprätthålla och bevaka att elevhälsans hälso- och sjukvård tillgodoser en hög patientsäkerhet. Verksamhetschefen har alltid det samlade ansvaret för verksamheten, men kan och bör i vissa fall uppdra enskilda uppgifter åt någon annan. Verksamhetschefen får inte bestämma över diagnostik eller vård och behandling av enskilda patienter om han eller hon inte har tillräcklig kompetens för det. Verksamhetschefen kan därför utse en person som tar det medicinska ansvaret. Verksamhetschefen bör tydligt ange uppdragets omfattning och eventuella inskränkningar i uppdragstagarens befogenheter. Verksamhetschefen har bland annat ansvar för att: det finns rutiner för hälso- och sjukvårdspersonalens användning av medicinsktekniska produkter det finns rutiner för hantering av smittförande avfall medicintekniska produkter som har förskrivits, utlämnats eller tillförts en patient kan spåras, säkerställa att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses. alla medarbetare har rätt kompetens och får ansvar och befogenheter för att kunna bedriva en vård av god kvalitet.

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se www.skolverket.se/elevhalsa