Geografi år 6 Catha Glaas europa Geografi år 6 Catha Glaas
Jobba i par – skriv tankekarta Stora frågor Lektion 1 v. 4 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: Hur har Europas natur formats? Hur påverkar Europas natur människorna? Hur har människan påverkat landskapet? Ansvar s 16-21
Jobba i par – skriv tankekarta Naturen i Europa Lektion 1 v. 4 Uppgift: 1. Titta på kartan på s. 19. 2. Beskriv Europas natur och markanvändning så noga du kan. tex I norra Europa växer det mycket barrskog. 3. Färglägg kartan Europas naturtyper klistra in i din bok Flera olika naturtyper - stora slätter där marken används till odling. - Bergsområden med långa bergskedjor - Polarklimat med is och frusen mark Norra Europa: korta och kalla somrar + långa kalla vintrar Södra Europa: milt klimat Hur påverkar det växtligheten? Möjligheterna att odla? Liten yta men lång kust – hur påverkar det? Ansvar + flipp s 16-21 Karta: Europas naturtyper
Studieteknik: skriv tankekarta Berg i Europa Lektion 1 v. 4 Berg kan vara många miljoner år gamla – men det finns också berg som föds på nytt och förändras över en natt t.ex. vid vulkanutbrott. Syns på formen om berg är gamla eller unga. Gamla har rundade bergstoppar och nya spetsigare. M ö.h betyder meter över havet och används för att beskriva hur högt ett berg är. Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 16-21 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Klistra in kartan Europas bergskedjor. Markera Skanderna, Alperna; Pyreenerana, Apenninerna, Uralbergen och Kaukasus samt bergen Mont Blanc, Kebnekaise, Elbrus och vulkanerna Etna och Hekla. Ansvar: s 16-21 skriva sammanfattning + namngeografi berg samt karta Europas berg
Floder i Europa Lektion 2 v. 4 Floderna används för att transporter, bevattning och i industrier. Många får sitt dricksvatten från dem, men floderna är ofta förorenade. Alla floder börjar i bergen och rinner ut i havet. När vattnet rinner saktare bildas meanderbågar och deltan. Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig hitta floderna Elbe, Rhen, Seine, Po, Thames, Dvina, Volga, Donau, Wisla, Oder och Dnepr samt Nordsjön, Atlanten, Medelhavet, Engelska kanalen, Kaspiska havet, Östersjön, Egeiska havet och Svarta havet på en karta. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder
Slätter i Europa Lektion 2 v. 4 Slätter är ganska platta områden med kullar och höjder men inga berg. Bra odlingsjord. I sydöstra Europa finns slätter som är känsliga för vindar dvs erosion. I södra delen av europeiska Ryssland finns områden med stäpp, dvs ett slätt område med låg nederbörd. I Nederländerna finns konstgjorda slätter som kallas poldrar och ligger under havsnivån. Poldrarna har ökat Nederländernas yta med ca 15 %. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder
Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Städer i Europa Lektion 2 v. 4 Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig alla länder och huvudstäder i Europa. (Använd Seterra) Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder; Länder och huvudstäder i Europa (Seterra)
Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU). Ansvar: s. 30 + faktablad Film Europeiska Unionen Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU).
Historia Efter andra världskriget ville man förhindra fler krig i Europa. Om länderna samarbetade mer skulle risken för krig vara mindre. 1952 bildar sex länder en kol- och stålunion för att förhindra kapprustning. 1958 börjar man samarbeta om jordbruk och handel. Man kallar samarbetet Europeiska ekonomiska gemenskaperna (EEG) 1967 byter man namn till Europeiska Gemenskaperna (EG). 1993 bildas Europeiska Unionen (EU) där varor, tjänster och personer kan röra sig fritt. 1995 blir Sverige medlem i EU efter en folkomröstning. 52.3 procent röstade för. 1999 skapar man en gemensam valuta, euro, och 2002 börjar man använda sedlar och mynt. 19 länder euro som valuta.
EU:s utvidgning By Kolja21 - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6884395
Vad gör EU? 28 medlemsländer som samarbetar. Det ska vara lätt att handla med varor och tjänster mellan länderna. Det ska vara lätt att arbeta, bo eller studera var man vill i EU. Jordbruket, miljön, brottsbekämpning och asylpolitiken med mera. 19 av länderna har en gemensam valuta, euro. Men länderna samarbetar inte om allt. Vissa saker bestämmer länderna själva över, till exempel: Skolan, vården eller hur höga skatterna ska vara.
Hur fungerar EU? EU-kommissionen (en från varje land) föreslår lagar… …som Ministerrådet (ländernas ministrar)… och… …och Europaparlamentet måste vara överens omför att de ska bli lagar. Parlamentet är folkets röst i EU och väljs var femte år.
Hur styrs EU? (forts.) Europarådet (ländernas stats- och regeringschefer) träffas och bestämmer hur EU ska fungera på lång sikt.
Sverige och EU Som medlem Sverige kan påverka EU… …men vi måste följa EU:s lagar och regler. EU:s lagar står över Sveriges. Så är det för alla medlemsländer. Varför är det så tror du?
Brexit Varför det? Storbritannien har folkomröstat om att lämna EU. Inget land har lämnat EU förut. Nu förhandlas om hur det ska ske. Storbritannien vill behålla det de tycker är bra… …men slippa det de tycker är dåligt. EU vill inte göra det för bra för Storbritannien. Varför det?
Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland, Litauen kallas också de baltiska länderna. Var förut en del av Sovjetunionen men fria och självständiga sedan 1991. Polen var förut beroende av Sovjetunionen men är idag en demokrati. Tätbefolkat. Alla är medlemmar i EU. Kalinggrad är en del av Ryssland men är helt avskilt från det stora landet i öster. Ett sådant område kallas enklav. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning
Östersjöländerna - natur Lektion 2 v. 5 Lång kust med fina sandstränder. Estland, Lettland, Litauen samt norra Polen är till största delen lågland. Gott om våtmarker Södra Polen är bergigt Wisla är största floden – viktig handelsväg. I nordöstra Polen finns Bialowieza – en av Centraleuropas största urskogar. Här finns bl.a. visenter. Kust- och inlandsklimat. Kustklimat = kalla somrar och milda vintrar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning
Östersjöländerna – befolkning och näringsliv Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland och Litauen är glest befolkade – Polen tätbefolkat. Skogen viktigaste naturresurs Polen är stort jordbruksland. Fisket var förr en viktig näring men har minskat pga miljöförstöringar. Estland är viktigt industriland och ett av Europas främsta IT-länder. Turismen ökar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning
Studieteknik: skriv tankekarta Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Titta på tabellen s 39. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 32-39 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning
Västra Europa Lektion 2 v. 6 Tyskland, Frankrike, Belgien, Luxemburg, Storbritannien, Irland och Nederländerna. I de mest tätbefolkade länderna Nederländerna, Belgien och Storbritannien ligger städerna så nära att de nästan växer ihop. Gott om naturresurser, många stora industrier. Hög levnadsstandard – dvs bra bostäder, tillgång till skola, sjukvård och äldreomsorg, kan handla mat och varor, innehållsrik fritid. Ansvar: s 42- 49 skriva sammanfattning
Västra Europa - natur Största delen är lågland Lektion 2 v. 6 Största delen är lågland Stora floder som t.ex. - Thames, rinner genom London och mynnar i Engelska kanalen - Seine, rinner genom Paris och mynnar i Engelska kanalen. - Rhen, rinner genom Tyskland, mynnar i Östersjön Centralmassivet i Frankrike är en högplatå, dvs ett platt område som ligger högt. Bergskedjorna Alperna, Pyrenéerna, Penninerna…. Kustklimat – Golfströmmen påverkar - inte så heta somrar, milda vintrar. Fukt och dimma. Jämn temperatur, sällan torka. Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning
Västra Europa – befolkning och näringsliv Lektion 2 v. 6 Industrialiserades redan på 1700-talet. 2/3 bor i städer. Verkstadsindustri viktig – tillverkar redskap, maskiner, apparater och bilar. Industriarbetet utförs oftas av robotar så färre arbetar inom industrin idag än förr. Istället arbetar man med handel och service. Modernt jordbruk Stora städer och vacker natur lockar turister. Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning
Studieteknik: skriv tankekarta Jämföra Västra Europa Lektion 2 v. 6 Titta på tabellen s 49. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 42-49 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning
Östra Europa Lektion 1 v. 7 Ryssland, Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Moldavien, Georgien, Armenien och Azerbadjan. Flera länder är stora till ytan vilket ger stora temperaturskillnader. Ryssland är störst i världen. Mellan Svarta havet och Kaspiska havet ligger bergskedjan Kaukasus med Europas högsta topp, Elbrus. Ansvar: s 52 - 61 skriva sammanfattning
Östra Europa - natur Största delen är lågland Lektion 1 v. 7 Största delen är lågland Europas längsta flod, Volga rinner genom Ryssland. Den rinner ut i världens största insjö, Kaspiska havet. Inlandsklimat: varma somrar, kalla vintrar dvs stora temperaturskillnader. Tundra – kallt och kargt. Marken är nästan alltid frusen. Träd överlever inte men mossor, lavar och gräs. Taigan – barrskog. Sträcker sig genom hela Ryssland, Finland och Sverige. Gran och tall. Lövskog – där taigan slutar men är ofta skövlad för att marken är bördig. Stäpp – Stora flacka områden med gräs. Regnar lite men jorden är bördig. Ansvar: s s 52 - 61 skriva sammanfattning
Östra Europa – befolkning och näringsliv Lektion 1 v. 7 Klimatskillnaderna gör att folk lever på olika sätt. Befolkningen är ojämnt fördelad. På tundran i norr bor det få människor de lever främst av fiske, jakt och renskötsel. Murmansk – viktig hamnstad På Krimhalvön och vid Svarta havet finns badorter. Bra odlingsmarker i östra delarna. Fiske Rikt på naturtillgångar som mineraler (guld, diamanter, silver) olja, gas, kol, järnmalm. Ansvar: s 52 - 61 skriva sammanfattning
Svarta havet Lektion 1 v. 7 Brackvattenhav – dvs sött vatten från floderna blandas med salt vatten som strömmar in genom Bosporen. Salthalten är lägre än i Atlanten. (Östersjön har också bräckt vatten) Hur bildades Svarta avet- tror man? En teori säger att det gick fort för Svarta havet att bildas. När inlandsisen smälte bröt sig vattnet genom Bosporen och vräkte in över den stora befolkade slätten som nu är Svarta havets botten. Som ”bevis” har man vara hittat sötvattenfossiler från tiden före 5 500 fKr, och därefter ökar mängden saltvattenfossiler. Ansvar: s 52 - 61 skriva sammanfattning
Studieteknik: skriv tankekarta Jämföra Östra Europa Lektion 1 v. 7 Titta på tabellen s 59. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 52-61 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 52 - 61 skriva sammanfattning
Centrala Europa Lektion 2 v. 7 Schweiz, Liechtenstein, Österrike, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Landskapet skiljer sig mycket mellan olika områden. I öster breder stora slätten Alföld ut sig – i väster ligger Alperna. Floderna är viktiga transportleder till havet. Ansvar: s 62 - 71 skriva sammanfattning
Centrala Europa - natur Lektion 2 v. 7 Alperna - bergskedjesystem som sträcker sig genom Frankrike, Schweiz, Italien, Slovenien och Österrike. - Ung bergskedja – dvs spetsiga toppar. - Djupa långsträckta dalar mellan bergstopparna. St Gotthardspasset – använts i alla tider men inte på vintern. Nu byggs en järnvägstunnel där. I Matrabergen i Ungern finns ett område med slocknade vulkaner men varm berggrund som ger varma källor. Stora slättland i Öster Inlandsklimat – kalla vintrar, varma somrar. Ansvar: s s 62-71 skriva sammanfattning
Centrala Europa – befolkning och näringsliv Lektion 1 v. 7 Tätt befolkade I bergiga områden är det kallt och otillgängligt att bo, men i dalgångarna ligger byar och städer. Förr hade man många små jordbruk – idag lönar det sig inte utan man jobbar i städerna. Alpländerna har inte så mycket odlingsbar mark men kor betar på sluttningarna. Av mjölken tillverkar man ost och choklad. Slätten Alföld i Ungern är ett enormt jordbruksområde. Här odlas vete, majs, solrosor. Schweiz är ett industriland trots brist på egna råvaror. Man gör klockor, läkemedel och kemiska produkter. Ungern har bauxit – används för att framställa aluminium. Tjeckien har kvartsand – används för att göra glas och kristall. Turism är viktig inkomstkälla. Ansvar: s 52 - 61 skriva sammanfattning
Jämföra Centrala Europa Lektion 2 v. 7 Titta på tabellen s 69. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 62-69 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 62 - 71 skriva sammanfattning
Södra Europa Lektion 1 v 8 Portugal, Spanien, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien, Kosovo, Montenegro, Albanien, Makedonien, Malta, Grekland. Tre bergiga halvöar pyreneiska halvön Appenninska halvön Balkhalvön Norr om Balkanhalvön ligger länderna Serbien, Montenegro, Bosnien- Hercegovina Ansvar: s 72 - 81 skriva sammanfattning
Södra Europa - natur Lektion 1 v. 8 Långa kuster – fina sandstränder men även branta klippor. Högplatåer, bergsmassiv och långa bergskedjor. Bara Portugal har mer lågland än högland. Aktiva vulkaner i Italien t.ex. Vesuvius och Etna. 1/5 av Grekland är öar. Männsikan avverkade skogen för att få åkerjord, bränsle och virke. Idag breder buskhedar ut sig där, kallas Macchia. Portugal står för ungefär 50% av jordens korkproduktion. Svårt att odla på branta bergslätter men man använder stenmurar och odlar i terasser. Uppodlade stora slätter, t.ex. Po-slätten i Italien. Medelhavsklimat: Torra och heta somrar, milda och regniga vintrar. Stora klimatvariationer mellan bergsområden och slättland. Ansvar: s 72 - 81 skriva sammanfattning
Södra Europa – befolkning och näringsliv Lektion 1 v. 8 De flesta bor i städer eller byar. Det varma klimatet gör att man kan odla året om. Frukt och grönsaker. Branta sluttningar och känsliga grödor gör att mycket arbete görs för hand. Exporterar frukt, grönsaker, vin och olivolja. Slätterna konstbevattnas med vatten från floderna, t.ex. på Po-slätten i Italien. Fisket viktigt – exporterar sardiner och tonfisk. Spanien har råvaror som kol, järn, metaller och tillverkar bl.a bilar. Portugals gruvindustri är viktig Italien har ont om egna råvaror men importerar järnmalm för att framställa stål till t.ex bilindustrin. Italien och Portugal importerar bomull till textilindustrin Turismen viktig. Ansvar: s s 72-81 skriva sammanfattning
Medelhavet Lektion 1 v. 8 Saltare vatten än i andra hav. Mycket vatten avdunstar eftersom det är så varmt. Nytt vatten rinner in från Atlanten. Två trånga sund – Gibraltar sund och Bosporen- som är mycket viktiga för sjöfarten. Suezkanalen (17 mil lång) förbinder Medelhavet med Röda havet , dvs man kan åka mellan Europa och Asien utan att runda Afrika. Många öar som lockar turister. Ansvar: s 72-81 skriva sammanfattning
Studieteknik: skriv tankekarta Jämföra Södra Europa Lektion 1 v. 8 Titta på tabellen s 79. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 72-81 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 72-81 skriva sammanfattning
Små länder i Europa Lektion 2 v. 8 Lichtenstein – mellan Schweiz och Österrike. Här bor ca 40 000 pers. Världens rikaste land – per invånare. Andorra – mellan Frankrike och Spanien. Ca 72 000 invånare. Självständigt år 1993. Monaco ligger vid Medelhavet. Världen näst minsta och mest tätbefolkade land – 36 000 invånare på 2 km2. Vatikanstaten – ligger i Italiens huvudstad Rom. Världens minsta stat med 800 invånare. Ytan är mindre än en halv kvadratkilometer. Påven styr. Länderna saknar naturtillgångar men tjänar ofta pengar på att ha väldigt låg skatt (skatteparadis). Varför är det ett bra sätt tror du? Ansvar: s 68-69 skriva sammanfattning
Studieteknik: tankekarta Läxförhör Lektion 2 v. 8 Du ska kunna grundläggande fakta om varje region, dvs något speciellt för området, något om naturen och något om befolkning och näringsliv. Du ska känna till Medelhavet och Svarta havet Du ska kunna de geografiska begrepp vi har pratat om, tex. olika klimattyper, lågland/högland, naturtyper, begrepp som tidvatten, sund, hav, insjö osv. Studieteknik: tankekarta Ansvar: Ha jobbat aktivt under lektionstid.
Studieteknik: plugga inför prov Inför bokprov Lektion 1 och 2 v. 10 Du ska kunna se samband t.ex. mellan olika naturtyper och klimat, hur befolkningen påverkas av olika naturtyper eller hur människan påverkat ett landskap (natur- och kulturlandskap) Du ska kunna föra resonemang t.ex. ge orsaker och konsekvenser till olika levnadsvillkor i Europa. Du ska kunna söka information från olika källor, t.ex en karta, ett diagram eller en text. Studieteknik: plugga inför prov Ansvar: Ha jobbat aktivt under lektionstid. Uppgift: - Skriv egna provfrågor i Office365, - dela dem med en klasskompis som får svara på dem. - Rätta kompisens frågor (diskutera gärna)