Göteborgs Universitet arbete med integrering av

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulf P Andersson GMV
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Johan Sundqvist, Miljöchef
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Handlingsplan VISION 2020 FORSKNING KOPPLAD TILL GLOBALA UTMANINGAR UTVECKLA MÖTESPLATSER FRAMGÅNGSRIKA CENTRA AKTIV EXTERN REKRYTERING.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Välkommen till studentdagen 2016
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Göteborgs universitet Året 2016
Kommissionen för jämlik hälsa
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Formas uppdrag Främja och stödja grund- och behovsmotiverad forskning
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Värdegrund - Vision - Mission
Miljöledningssystem 14 november 2018.
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
ArtDatabanken Till styrmodell .
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Kunskapsmiljöer Linné
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Ny arbetsordning för universitetet
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Göteborgs Universitet arbete med integrering av Hållbar utveckling i utbildning - Hur har vi arbetat och varför har vi lyckats. Eddi Omrcen Hållbarhetsstrateg Eddi.omrcen@gu.se www.gu.se/miljo Innehåll i presentation: Något om vår roll och varför Några resultat: Styrning och organisation. Några resultat: Miljö, resurser och område. Några resultat: Utformning, genomförande och resultat. Reflektioner Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

Resultat GU , tre aspektområden Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat GU , tre aspektområden Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Styrning och organisation. Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Miljö, resurser och område. Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Utformning, genomförande och resultat.

Sammanvägd bedömning GU Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Sammanvägd bedömning GU Sammantaget framstår inte desto mindre såväl lärosätets system för uppföljning som dess arbete överlag för att integrera hållbar utveckling i utbildningen som mycket väl utvecklat. Många av de aktiviteter och initiativ som sker vid Göteborgs universitet skulle med fördel kunna lyftas fram som goda exempel i ett nationellt perspektiv. Göteborgs universitet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning.

Universitet kan/bör/ska vara förebilder för hållbar utveckling! Den globala processen mot ett hållbart samhälle fortsätter. 2015 var ett lovande år! FN-konferensen, i juli, om finansiering av hållbar utveckling i Addis Abeba. FN: s beslut i september om målen för hållbar utveckling (SDG). COP 21 i Paris i december resulterade i ett nytt globalt klimatavtal. FN och UNESCO har förklarat att utbildning har en nyckelroll för en hållbar framtid. Five years after the Göteborg European Council [ 84 kB] (June 2001), the Heads of States and Governments under the Austrian Presidency renewed the EU Sustainable Development Strategy (EU SDS) [ 222 kB] in June 2006. This Strategy calls for an integrated approach to policy making and a gradual change in our current unsustainable consumption and production patterns. In order to do so, the renewed EU SDS identifies 7 key challenges: Climate change and clean energy Sustainable transport Sustainable production and consumption Better management of natural resources Public health threats Social inclusion, demography and migration Fighting global poverty Universities must be role models for sustainability. To achieve this, they must collaborate between different departments internally and reach out to the rest of society—the private sector, government, and civil society. It is essential to raise awareness that sustainability initiatives are not only the right thing to do, they also serve enlightened self-interest, as evidenced by the business success increasingly realized by leading participants in the green economy. Universiteten är viktiga i detta avseende för att utveckla relevanta färdigheter bland morgondagens ledare och medborgare. Hållbara campus är en viktig väg för att öka medvetenheten om hållbarhet. Universitet har möjlighet att vara förebilder för hållbar utveckling! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

One Challenge: is all education contributing to sustainable development? ”The people with the biggest ecological footprints are not the ones who received no formal education living in poverty, but are the ones with PhDs, Masters and Bachelors degrees… The conventional wisdom holds that all education is good, and the more of it one has, the better….. The truth is that without significant precautions, it can equip people merely to be more effective vandals of the Earth” (David Orr, Oberlin College) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

Resultat: Styrning och organisation. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Styrning och organisation. Miljömål i utbildningen sedan 1999 Hållbar utveckling i utbildning sedan 2006 Uppdrag till Fakulteter sedan 2007 Vision 2020 och Miljöpolicy Miljöledningssystem Handlingsplan Mål, Uppdrag, Indikator Fakulteter/Institutioner: Verksamhetsplan/Handlingsplan, Aktivitetslistor

Vision 2020 Vår Värdegrund (s.6-7) : Fyra Grundprinciper (s. 10-11) : Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Vision 2020 Vår Värdegrund (s.6-7) : ”Vårt samhällsansvar är också vägledande för den miljöprofil som är ett kännemärke för Göteborgs universitet. Hållbar utveckling är angeläget för oss; vi prövar alltid de sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna i ett längre tidsperspektiv och låter dem påverka vår verksamhet.” Fyra Grundprinciper (s. 10-11) : Uttalat samhällsansvar och Globalt engagemang: ”Vi verkar för hållbar utveckling”. ”Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö.” (GU Miljöpolicy)

Jmfr FORSKNINGS-METOD Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Miljöledningssystem ISO 14001/EMAS är internationella standards för att underlätta och effektivisera organisationers miljöarbete. GU certifierat 2004 och hela 2006! SYFTE: - Hjälpmedel för systematiskt arbetssätt - Säkerställa ständiga förbättringar - Minska miljöbelastning = bättre resurshushållning - Ledningen och personal får kontroll över miljöarbetet - Öka positiv miljöpåverkan Jmfr FORSKNINGS-METOD 4.4.1 Resurser, roller, ansvar och befogenheter Ledningen skall säkerställa att de resurser som är nödvändiga för att upprätta, införa, underhålla och förbättra miljöledningssystemet finns tillgängliga. Resurser inkluderar person resurser, specialistkompetens, infrastruktur inom organisationen och tekniska och finansiella resurser. Roller, ansvar och befogenheter skall vara definierade, dokumenterade och kommunicerade för att under­lätta en effektiv miljöledning Vi måste alla hjälpas åt för att det skall bli ett bra resultat!

Den svåra utmaningen kring Miljöledningssystem (MLS)! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Den svåra utmaningen kring Miljöledningssystem (MLS)! Utveckla och implementera ett Miljöledningssystem (MLS). Integrera kärnverksamhet –utbildning, forskning och samverkan med samhället – in i MLS. Arbeta med konkreta frågor och uppnå miljöförbättringar och resultat tex på campus.

Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 HANDLINGSPLAN M&HU 2017-2019 Länk: http://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1585/1585086_handlingsplan-2017_2019_final.pdf

MÅL Universitetet skall öka och kvalitetssäkra integreringen av hållbar utveckling i utbildningen. (från ”integrera HU” till ”öka och kvalitetssäkra integrering av HU” UPPDRAG Uppdras åt dekan, prefekt/motsvarande att: • Synliggöra och stödja användningen av fakultetsanpassade verktygslådor för hållbar utveckling; • Främja kompetensutveckling inom hållbar utveckling för lärarkollegiet och andra relevanta yrkeskategorier; • Integrera hållbar utveckling i kurser och utbildningsprogram; • Stärka arbetet med hållbarhetsmärkning av kurser och utbildningsprogram. Uppdras åt vicerektor för utbildning, genom utbildningsnämnden, att: • Verka för att hållbar utveckling integreras i kurser och utbildningsprogram. Uppdras åt samordningsnämnden för lärarutbildning att: • Integrera hållbar utveckling i lärarutbildningen. Uppdras åt Göteborgs centrum för Hållbar utveckling (GMV) att: • Initiera och organisera tvärvetenskapliga doktorandkurser inom hållbar utveckling; • Stödja utbildnings-, program- och kursansvariga för att öka och kvalitetssäkra integreringen av hållbar utveckling i utbildningarna; • Samordna och utveckla verktygslådor för hållbar utveckling; • Årligen utvärdera, och vid behov uppdatera, riktlinjer för hållbarhets- märkning av kurser och utbildningsprogram; • Årligen erbjuda universitetets lärare kompetensutveckling inom området hållbar utveckling; • Samverka nationellt och internationellt i syfte att utveckla arbetet för att öka och förbättra integreringen av hållbar utveckling i utbildningen. Uppdras åt universitetsdirektören att: • Synliggöra universitetets arbete med integrering av hållbar utveckling i utbildningen samt hållbarhetsmärkta kurser/utbildningsprogram; • Tillhandahålla systemstöd och information för att möjliggöra hållbarhetsmärkning av kurser/utbildningsprogram; • I samverkan med GMV utveckla hållbarhetsmärkningen. Uppdras åt universitetsbiblioteket (UB) att: • Vidareutveckla utbildning i informationsresurser inom hållbar utveckling för studenter; • Tillhandahålla stöd till lärare och studenter inom hållbar utveckling via ämnesguider. INDIKATOR Andelen hållbarhetsmärkta kurser och utbildningsprogram av totalt antal kurser och utbildningsprogram per år. Indikatorn kompletteras med en kvalitativ uppföljning i syfte att ge en mer heltäckande bild av måluppfyllelsen samt kvalitetssäkringen.

Miljösamordnare fakultet Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Att ha en tydlig organisation och ansvarsfördelning för miljöarbetet/miljöledningssystem. (top-down, bottom-up och ”middle mgmt” Rektor Dekanus (Fakultet) Prefekt (Institution) Miljörepresentant Institution Miljösamordnare fakultet GMV

Resultat: Miljö, resurser och område. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Miljö, resurser och område. Pedagogisk och forskningsbaserad kompetens Interdisciplinär samverkan Studenters betydelse Handelshögskolans strategiska arbete tex Sustainability Days Olika centra som stöd Globala hållbarhetsmålen SDG som nytt stöd

Säkerställa pedagogisk och forskningsbaserad kompetens. (några ex.) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Säkerställa pedagogisk och forskningsbaserad kompetens. (några ex.) Handelshögskolan: ”HRHU”, workshops, kunskapsluncher, Humanistiska fakulteten ”Pedagogiska forum 2016”, ”Grön Humaniora”, Naturvetenskaplig fakultet: Institutionsövergripande workshops kring hållbar utveckling i utbildning Sahlgrenska akademin: Nätverket för integrering av hållbar utveckling inom utbildning. Workshopar, seminarier mm. SamhällsVet. Fakultet: Seminarier, föreläsningar, forskargrupp ”Global Sustainability”, samt ”Environmental Social Science Dialogues”, UtbVet Fakultet: Miljöberedning initierar aktiviteter, kollegium RESD

Exempel på utveckling av interdisciplinär samverkan Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Exempel på utveckling av interdisciplinär samverkan Utbildningsnämnden utlyste 2013 medel för utveckling av utbildningar där några av kriterierna utgjordes av tvärvetenskapliga samarbeten och fokus på hållbar utveckling. Fem miljoner kronor delades ut för utveckling av 14 kurser och program. Några av programmen som fick utvecklingsmedel var Masterprogrammet i global hälsa, Urban regeneration and Social sustainability, Lärande och utbildning kring hållbar utveckling i ett globalt perspektiv samt Master in social environmental science. Vid institutionen för pedagogik och pedagogisk profession arbetar man med att utveckla International Master in Education for Sustainable Development. Startar hösten 2018!

STUDENTER ENGAGERADE I HÅLLBARHETSFRÅGOR Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 STUDENTER ENGAGERADE I HÅLLBARHETSFRÅGOR

Handelshögskolans Sustainability Days Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Handelshögskolans Sustainability Days Alla studenter vid Handelshögskolan omfattas av skolans Sustainability Days som ges årligen, en dag för varje årskurs. Dessa dagar är obligatoriska för alla programstudenter och examineras. Temat för den första, andra och tredje dagen är: Utmaningar Ansvar och ansvarstagande Lösningar Dagarna är ett komplement till den undervisning om hållbar utveckling som ges inom programmens olika kurser. Handelshögskolan utvärderar och redovisar systematiskt sin hållbarhetssatsning genom Principles for Responsible Management Education (PRME report).

(University of Gothenburg Centers for Global Societal Challenges) UGOT Challenges (University of Gothenburg Centers for Global Societal Challenges) Strategiskt initiativ 300 Milj SEK (50 Milj SEK/ÅR, Startades 2016) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

De globala målen för hållbar utveckling (SDG:s) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 De globala målen för hållbar utveckling (SDG:s)

Resultat: Utformning, genomförande och resultat. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Utformning, genomförande och resultat. Några exempel: Hållbarhetsmärkning av kurser och program Verktygslåda för HU för lärare Interdisciplinär samverkan Systematisk uppföljning och utvärdering är viktig

Hållbarhetsmärkning av kurser och program Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Hållbarhetsmärkning av kurser och program Hållbarhetsfokuserade Kurser/program är hållbarhetsfokuserade där minst ett av lärandemålen tydligt visar att kursinnehållet uppfyller ett av dagens hållbarhetskriterier. Innehållet med fokus på hållbarhet måste också, i enlighet med kriterierna, utgöra kursens/programmets huvudfokus. Hållbarhetsrelaterade Kurser/program är hållbarhetsrelaterade där minst ett av lärandemålen tydligt visar att kursinnehållet uppfyller ett av gällande hållbarhetskriterier. http://medarbetarportalen.gu.se/miljohandbok/Instruktioner+f%C3%B6r+medarbetare/hallbarhetsmarkning/

Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

Hållbarhetsmärkta utbildningsprogram (några ex.) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Hållbarhetsmärkta utbildningsprogram (några ex.) Ekonomprogrammet, 180 hp Kandidatprogrammet i Globala studier, 180 hp Konstnärligt kandidatprogram i design, 180 hp Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram, 180 hp Masterprogram i Global hälsa, 120 hp

Resultat för år 2014-2017 Kompletteras med en kvalitativ utvärdering Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat för år 2014-2017 År Hållbarhetsmärkta kurser Hållbarhets fokuserade Hållbarhets relaterade 2014 2015 2016 2017 (9 %= 369 out of 4211) 2 % 1 % 4 % 6 % 7 % År Hållbarhetsmärkta program Hållbarhets fokuserade Hållbarhets relaterade 2014 2015 2016 2017 (16 %= 31 out of 192) 3 % 4 % 5 % 6 % 8 % 9 % 10 %

The story of ”Verktygslådan för HU”. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 The story of ”Verktygslådan för HU”. Uppdrag 2006 till Fakulteter ”Integrera HU ni vet själva hur” Sahlgrenska akademin bildar arbetsgrupp repr från alla program Samverkan under 4 år, 2013-2015 blir HU fokusområde Fakultetslednings beslutar om att utveckla en s k Verktygslåda som stöd till lärare Uppdrag till GMV att utveckla ”Verktygslåda för HU” Vicerektor/Utbildningsnämnden initierar ett fakultetsövergripande samarbete ”En GU gemensam Verktygslåda innehållandes fakultetsspecifika ”lådor” 2017 Fakulteterna tar över ansvar för sin egen ”låda”. Samordning, erfarenhetsutbyte, tvärvetenskap efterfrågas.

Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307

Reflektion om Interdisciplinära samarbeten Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Reflektion om Interdisciplinära samarbeten Interdisciplinära samarbeten i utbildning förutsätter väl fungerande samarbetsformer exempelvis genom att forum skapas för att skapa samsyn kring den aktuella utbildningen. Detta har gjorts framgångsrikt i bl a: Ämneslärarprogrammet och Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL) Detta sker genom respektive programorganisationer där företrädare från institutioner från flera olika fakulteter utvecklar programmet tillsammans. En utmaning för universitetet är att stärka och utveckla liknande samarbeten och forum!

Viktigt med Löpande utvärdering Examensarbete: ”De holistiska, uppenbara endimensionella och osynliga”, Forsman 2009, ”Eco-labelling of courses and programs at University of Gothenburg”, Journal of Cleaner Production, 2011 av Boman & Andersson. Lärare ansåg sig ofta ha lite tid för kursutveckling Personliga hinder innan lärare ser värdet av att lägga ner tid på att lära sig hur hållbar utveckling kan integreras i kurser & program Författarna efterlyste en mer systematisk ansats för utveckling och uppföljning. Utvärdering av Hållbarhetsmärkning av kurser och program 2015 och 2016, 2017 på gång. Utbildningsnämnden beställare.

Avvikelser från miljörevisioner Ständiga Förbättringar! Bättre kvalitet! Avvikelser från miljörevisioner År Stor avvikelse Mindre avvikelse Förbättringsförslag 2003 62 115 261 2004 57 126 2005 86 240 226 2006 11 105 144 2007 9 83 148 2008 3 87 132 2009 1 84 2010 5 51 66 2011 7 101 89 2012 94 121 2013 6 2014 91 58 2015 118 102 2016 10 97 2017 63 44 TOTAL 265 1472 1764 All handled!! Introduktionsutb GU 27 Feb 2018

HÅLLBARHETSREDOVISNING www.hallbarhetsredovisning.gu.se Introduktionsutb GU 27 Feb 2018

Reflektion: Systematisk utveckling och uppföljning Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Reflektion: Systematisk utveckling och uppföljning De fakulteter som utmärker sig när det gäller hur långt man har kommit i arbetet med att integrera hållbar utveckling i utbildningen är de fakulteter där ledningen tagit stort ansvar och avsatt kompetens, mandat och ekonomiska resurser. Vid dessa fakulteter har arbetet med integrering av hållbar utveckling fått ett större genomslag än där enstaka lärare utan organiserad samordning arbetat med frågan. Vid dessa fakulteter ingår också ofta hållbar utveckling i det ordinarie utvecklings- och uppföljningsarbetet med stöd av handlings- och verksamhetsplaner.

12 rekommendationer till lärosätena Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 12 rekommendationer till lärosätena Sätt tydliga mål och se till att de följs upp. Låt högskolelagens definition och Agenda 2030 vara utgångspunkter i arbetet med hållbar utveckling. Styr arbetet med hållbar utveckling inom utbildning bort från lösningar som enbart omfattar specifika ämnen och strukturer inom lärosätet. Skapa en organisation för främjande av hållbar utveckling. Lyft kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid rekrytering av ledande personer. Skapa långlivade, väl förankrade strukturer och institutioner. Stöd kompetensutveckling för hållbar utveckling. Inkludera även det pedagogiska uttrycket i arbetet med hållbar utveckling. Skapa förutsättningar för interdisciplinär samverkan kring hållbar utveckling. Stöd studentmedverkan inom hållbar utveckling. Främja anknytningen till hållbar utveckling i studenternas examensarbeten. Samverka med andra lärosäten.

Använda egen rapport samt ta del av UKÄ sammanställning! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Använda egen rapport samt ta del av UKÄ sammanställning!

Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Slutreflektioner Vi som fick ”godkänt” vad ger det? Finns den risk att ”vi blir (miss)nöjda”. Visst finns det motstånd – vi är ju skolade i kritiskt tänkande! Men det finns också väldigt många engagerad kollegor och studenter! Använd UKÄ rapport för att lära av andra. Samverka, lär av varandra nationellt (MLUH, HU2 mfl) och inte minst internationellt! Lärare är viktiga, men inte enbart de som går på lärarutbildningen utan även lärare på Universitet och Högskolor. Nationella enheter/initiativ som tex SUHF, SWEDESD får gärna driva på nätverk, kompetensutveckling, konferenser för högskolan och dess lärare.

Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 TACK!