Göteborgs Universitet arbete med integrering av Hållbar utveckling i utbildning - Hur har vi arbetat och varför har vi lyckats. Eddi Omrcen Hållbarhetsstrateg Eddi.omrcen@gu.se www.gu.se/miljo Innehåll i presentation: Något om vår roll och varför Några resultat: Styrning och organisation. Några resultat: Miljö, resurser och område. Några resultat: Utformning, genomförande och resultat. Reflektioner Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
Resultat GU , tre aspektområden Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat GU , tre aspektområden Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Styrning och organisation. Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Miljö, resurser och område. Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning avseende aspektområdet Utformning, genomförande och resultat.
Sammanvägd bedömning GU Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Sammanvägd bedömning GU Sammantaget framstår inte desto mindre såväl lärosätets system för uppföljning som dess arbete överlag för att integrera hållbar utveckling i utbildningen som mycket väl utvecklat. Många av de aktiviteter och initiativ som sker vid Göteborgs universitet skulle med fördel kunna lyftas fram som goda exempel i ett nationellt perspektiv. Göteborgs universitet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning.
Universitet kan/bör/ska vara förebilder för hållbar utveckling! Den globala processen mot ett hållbart samhälle fortsätter. 2015 var ett lovande år! FN-konferensen, i juli, om finansiering av hållbar utveckling i Addis Abeba. FN: s beslut i september om målen för hållbar utveckling (SDG). COP 21 i Paris i december resulterade i ett nytt globalt klimatavtal. FN och UNESCO har förklarat att utbildning har en nyckelroll för en hållbar framtid. Five years after the Göteborg European Council [ 84 kB] (June 2001), the Heads of States and Governments under the Austrian Presidency renewed the EU Sustainable Development Strategy (EU SDS) [ 222 kB] in June 2006. This Strategy calls for an integrated approach to policy making and a gradual change in our current unsustainable consumption and production patterns. In order to do so, the renewed EU SDS identifies 7 key challenges: Climate change and clean energy Sustainable transport Sustainable production and consumption Better management of natural resources Public health threats Social inclusion, demography and migration Fighting global poverty Universities must be role models for sustainability. To achieve this, they must collaborate between different departments internally and reach out to the rest of society—the private sector, government, and civil society. It is essential to raise awareness that sustainability initiatives are not only the right thing to do, they also serve enlightened self-interest, as evidenced by the business success increasingly realized by leading participants in the green economy. Universiteten är viktiga i detta avseende för att utveckla relevanta färdigheter bland morgondagens ledare och medborgare. Hållbara campus är en viktig väg för att öka medvetenheten om hållbarhet. Universitet har möjlighet att vara förebilder för hållbar utveckling! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
One Challenge: is all education contributing to sustainable development? ”The people with the biggest ecological footprints are not the ones who received no formal education living in poverty, but are the ones with PhDs, Masters and Bachelors degrees… The conventional wisdom holds that all education is good, and the more of it one has, the better….. The truth is that without significant precautions, it can equip people merely to be more effective vandals of the Earth” (David Orr, Oberlin College) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
Resultat: Styrning och organisation. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Styrning och organisation. Miljömål i utbildningen sedan 1999 Hållbar utveckling i utbildning sedan 2006 Uppdrag till Fakulteter sedan 2007 Vision 2020 och Miljöpolicy Miljöledningssystem Handlingsplan Mål, Uppdrag, Indikator Fakulteter/Institutioner: Verksamhetsplan/Handlingsplan, Aktivitetslistor
Vision 2020 Vår Värdegrund (s.6-7) : Fyra Grundprinciper (s. 10-11) : Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Vision 2020 Vår Värdegrund (s.6-7) : ”Vårt samhällsansvar är också vägledande för den miljöprofil som är ett kännemärke för Göteborgs universitet. Hållbar utveckling är angeläget för oss; vi prövar alltid de sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna i ett längre tidsperspektiv och låter dem påverka vår verksamhet.” Fyra Grundprinciper (s. 10-11) : Uttalat samhällsansvar och Globalt engagemang: ”Vi verkar för hållbar utveckling”. ”Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö.” (GU Miljöpolicy)
Jmfr FORSKNINGS-METOD Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Miljöledningssystem ISO 14001/EMAS är internationella standards för att underlätta och effektivisera organisationers miljöarbete. GU certifierat 2004 och hela 2006! SYFTE: - Hjälpmedel för systematiskt arbetssätt - Säkerställa ständiga förbättringar - Minska miljöbelastning = bättre resurshushållning - Ledningen och personal får kontroll över miljöarbetet - Öka positiv miljöpåverkan Jmfr FORSKNINGS-METOD 4.4.1 Resurser, roller, ansvar och befogenheter Ledningen skall säkerställa att de resurser som är nödvändiga för att upprätta, införa, underhålla och förbättra miljöledningssystemet finns tillgängliga. Resurser inkluderar person resurser, specialistkompetens, infrastruktur inom organisationen och tekniska och finansiella resurser. Roller, ansvar och befogenheter skall vara definierade, dokumenterade och kommunicerade för att underlätta en effektiv miljöledning Vi måste alla hjälpas åt för att det skall bli ett bra resultat!
Den svåra utmaningen kring Miljöledningssystem (MLS)! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Den svåra utmaningen kring Miljöledningssystem (MLS)! Utveckla och implementera ett Miljöledningssystem (MLS). Integrera kärnverksamhet –utbildning, forskning och samverkan med samhället – in i MLS. Arbeta med konkreta frågor och uppnå miljöförbättringar och resultat tex på campus.
Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 HANDLINGSPLAN M&HU 2017-2019 Länk: http://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1585/1585086_handlingsplan-2017_2019_final.pdf
MÅL Universitetet skall öka och kvalitetssäkra integreringen av hållbar utveckling i utbildningen. (från ”integrera HU” till ”öka och kvalitetssäkra integrering av HU” UPPDRAG Uppdras åt dekan, prefekt/motsvarande att: • Synliggöra och stödja användningen av fakultetsanpassade verktygslådor för hållbar utveckling; • Främja kompetensutveckling inom hållbar utveckling för lärarkollegiet och andra relevanta yrkeskategorier; • Integrera hållbar utveckling i kurser och utbildningsprogram; • Stärka arbetet med hållbarhetsmärkning av kurser och utbildningsprogram. Uppdras åt vicerektor för utbildning, genom utbildningsnämnden, att: • Verka för att hållbar utveckling integreras i kurser och utbildningsprogram. Uppdras åt samordningsnämnden för lärarutbildning att: • Integrera hållbar utveckling i lärarutbildningen. Uppdras åt Göteborgs centrum för Hållbar utveckling (GMV) att: • Initiera och organisera tvärvetenskapliga doktorandkurser inom hållbar utveckling; • Stödja utbildnings-, program- och kursansvariga för att öka och kvalitetssäkra integreringen av hållbar utveckling i utbildningarna; • Samordna och utveckla verktygslådor för hållbar utveckling; • Årligen utvärdera, och vid behov uppdatera, riktlinjer för hållbarhets- märkning av kurser och utbildningsprogram; • Årligen erbjuda universitetets lärare kompetensutveckling inom området hållbar utveckling; • Samverka nationellt och internationellt i syfte att utveckla arbetet för att öka och förbättra integreringen av hållbar utveckling i utbildningen. Uppdras åt universitetsdirektören att: • Synliggöra universitetets arbete med integrering av hållbar utveckling i utbildningen samt hållbarhetsmärkta kurser/utbildningsprogram; • Tillhandahålla systemstöd och information för att möjliggöra hållbarhetsmärkning av kurser/utbildningsprogram; • I samverkan med GMV utveckla hållbarhetsmärkningen. Uppdras åt universitetsbiblioteket (UB) att: • Vidareutveckla utbildning i informationsresurser inom hållbar utveckling för studenter; • Tillhandahålla stöd till lärare och studenter inom hållbar utveckling via ämnesguider. INDIKATOR Andelen hållbarhetsmärkta kurser och utbildningsprogram av totalt antal kurser och utbildningsprogram per år. Indikatorn kompletteras med en kvalitativ uppföljning i syfte att ge en mer heltäckande bild av måluppfyllelsen samt kvalitetssäkringen.
Miljösamordnare fakultet Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Att ha en tydlig organisation och ansvarsfördelning för miljöarbetet/miljöledningssystem. (top-down, bottom-up och ”middle mgmt” Rektor Dekanus (Fakultet) Prefekt (Institution) Miljörepresentant Institution Miljösamordnare fakultet GMV
Resultat: Miljö, resurser och område. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Miljö, resurser och område. Pedagogisk och forskningsbaserad kompetens Interdisciplinär samverkan Studenters betydelse Handelshögskolans strategiska arbete tex Sustainability Days Olika centra som stöd Globala hållbarhetsmålen SDG som nytt stöd
Säkerställa pedagogisk och forskningsbaserad kompetens. (några ex.) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Säkerställa pedagogisk och forskningsbaserad kompetens. (några ex.) Handelshögskolan: ”HRHU”, workshops, kunskapsluncher, Humanistiska fakulteten ”Pedagogiska forum 2016”, ”Grön Humaniora”, Naturvetenskaplig fakultet: Institutionsövergripande workshops kring hållbar utveckling i utbildning Sahlgrenska akademin: Nätverket för integrering av hållbar utveckling inom utbildning. Workshopar, seminarier mm. SamhällsVet. Fakultet: Seminarier, föreläsningar, forskargrupp ”Global Sustainability”, samt ”Environmental Social Science Dialogues”, UtbVet Fakultet: Miljöberedning initierar aktiviteter, kollegium RESD
Exempel på utveckling av interdisciplinär samverkan Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Exempel på utveckling av interdisciplinär samverkan Utbildningsnämnden utlyste 2013 medel för utveckling av utbildningar där några av kriterierna utgjordes av tvärvetenskapliga samarbeten och fokus på hållbar utveckling. Fem miljoner kronor delades ut för utveckling av 14 kurser och program. Några av programmen som fick utvecklingsmedel var Masterprogrammet i global hälsa, Urban regeneration and Social sustainability, Lärande och utbildning kring hållbar utveckling i ett globalt perspektiv samt Master in social environmental science. Vid institutionen för pedagogik och pedagogisk profession arbetar man med att utveckla International Master in Education for Sustainable Development. Startar hösten 2018!
STUDENTER ENGAGERADE I HÅLLBARHETSFRÅGOR Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 STUDENTER ENGAGERADE I HÅLLBARHETSFRÅGOR
Handelshögskolans Sustainability Days Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Handelshögskolans Sustainability Days Alla studenter vid Handelshögskolan omfattas av skolans Sustainability Days som ges årligen, en dag för varje årskurs. Dessa dagar är obligatoriska för alla programstudenter och examineras. Temat för den första, andra och tredje dagen är: Utmaningar Ansvar och ansvarstagande Lösningar Dagarna är ett komplement till den undervisning om hållbar utveckling som ges inom programmens olika kurser. Handelshögskolan utvärderar och redovisar systematiskt sin hållbarhetssatsning genom Principles for Responsible Management Education (PRME report).
(University of Gothenburg Centers for Global Societal Challenges) UGOT Challenges (University of Gothenburg Centers for Global Societal Challenges) Strategiskt initiativ 300 Milj SEK (50 Milj SEK/ÅR, Startades 2016) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
De globala målen för hållbar utveckling (SDG:s) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 De globala målen för hållbar utveckling (SDG:s)
Resultat: Utformning, genomförande och resultat. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat: Utformning, genomförande och resultat. Några exempel: Hållbarhetsmärkning av kurser och program Verktygslåda för HU för lärare Interdisciplinär samverkan Systematisk uppföljning och utvärdering är viktig
Hållbarhetsmärkning av kurser och program Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Hållbarhetsmärkning av kurser och program Hållbarhetsfokuserade Kurser/program är hållbarhetsfokuserade där minst ett av lärandemålen tydligt visar att kursinnehållet uppfyller ett av dagens hållbarhetskriterier. Innehållet med fokus på hållbarhet måste också, i enlighet med kriterierna, utgöra kursens/programmets huvudfokus. Hållbarhetsrelaterade Kurser/program är hållbarhetsrelaterade där minst ett av lärandemålen tydligt visar att kursinnehållet uppfyller ett av gällande hållbarhetskriterier. http://medarbetarportalen.gu.se/miljohandbok/Instruktioner+f%C3%B6r+medarbetare/hallbarhetsmarkning/
Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
Hållbarhetsmärkta utbildningsprogram (några ex.) Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Hållbarhetsmärkta utbildningsprogram (några ex.) Ekonomprogrammet, 180 hp Kandidatprogrammet i Globala studier, 180 hp Konstnärligt kandidatprogram i design, 180 hp Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram, 180 hp Masterprogram i Global hälsa, 120 hp
Resultat för år 2014-2017 Kompletteras med en kvalitativ utvärdering Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Resultat för år 2014-2017 År Hållbarhetsmärkta kurser Hållbarhets fokuserade Hållbarhets relaterade 2014 2015 2016 2017 (9 %= 369 out of 4211) 2 % 1 % 4 % 6 % 7 % År Hållbarhetsmärkta program Hållbarhets fokuserade Hållbarhets relaterade 2014 2015 2016 2017 (16 %= 31 out of 192) 3 % 4 % 5 % 6 % 8 % 9 % 10 %
The story of ”Verktygslådan för HU”. Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 The story of ”Verktygslådan för HU”. Uppdrag 2006 till Fakulteter ”Integrera HU ni vet själva hur” Sahlgrenska akademin bildar arbetsgrupp repr från alla program Samverkan under 4 år, 2013-2015 blir HU fokusområde Fakultetslednings beslutar om att utveckla en s k Verktygslåda som stöd till lärare Uppdrag till GMV att utveckla ”Verktygslåda för HU” Vicerektor/Utbildningsnämnden initierar ett fakultetsövergripande samarbete ”En GU gemensam Verktygslåda innehållandes fakultetsspecifika ”lådor” 2017 Fakulteterna tar över ansvar för sin egen ”låda”. Samordning, erfarenhetsutbyte, tvärvetenskap efterfrågas.
Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307
Reflektion om Interdisciplinära samarbeten Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Reflektion om Interdisciplinära samarbeten Interdisciplinära samarbeten i utbildning förutsätter väl fungerande samarbetsformer exempelvis genom att forum skapas för att skapa samsyn kring den aktuella utbildningen. Detta har gjorts framgångsrikt i bl a: Ämneslärarprogrammet och Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL) Detta sker genom respektive programorganisationer där företrädare från institutioner från flera olika fakulteter utvecklar programmet tillsammans. En utmaning för universitetet är att stärka och utveckla liknande samarbeten och forum!
Viktigt med Löpande utvärdering Examensarbete: ”De holistiska, uppenbara endimensionella och osynliga”, Forsman 2009, ”Eco-labelling of courses and programs at University of Gothenburg”, Journal of Cleaner Production, 2011 av Boman & Andersson. Lärare ansåg sig ofta ha lite tid för kursutveckling Personliga hinder innan lärare ser värdet av att lägga ner tid på att lära sig hur hållbar utveckling kan integreras i kurser & program Författarna efterlyste en mer systematisk ansats för utveckling och uppföljning. Utvärdering av Hållbarhetsmärkning av kurser och program 2015 och 2016, 2017 på gång. Utbildningsnämnden beställare.
Avvikelser från miljörevisioner Ständiga Förbättringar! Bättre kvalitet! Avvikelser från miljörevisioner År Stor avvikelse Mindre avvikelse Förbättringsförslag 2003 62 115 261 2004 57 126 2005 86 240 226 2006 11 105 144 2007 9 83 148 2008 3 87 132 2009 1 84 2010 5 51 66 2011 7 101 89 2012 94 121 2013 6 2014 91 58 2015 118 102 2016 10 97 2017 63 44 TOTAL 265 1472 1764 All handled!! Introduktionsutb GU 27 Feb 2018
HÅLLBARHETSREDOVISNING www.hallbarhetsredovisning.gu.se Introduktionsutb GU 27 Feb 2018
Reflektion: Systematisk utveckling och uppföljning Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Reflektion: Systematisk utveckling och uppföljning De fakulteter som utmärker sig när det gäller hur långt man har kommit i arbetet med att integrera hållbar utveckling i utbildningen är de fakulteter där ledningen tagit stort ansvar och avsatt kompetens, mandat och ekonomiska resurser. Vid dessa fakulteter har arbetet med integrering av hållbar utveckling fått ett större genomslag än där enstaka lärare utan organiserad samordning arbetat med frågan. Vid dessa fakulteter ingår också ofta hållbar utveckling i det ordinarie utvecklings- och uppföljningsarbetet med stöd av handlings- och verksamhetsplaner.
12 rekommendationer till lärosätena Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 12 rekommendationer till lärosätena Sätt tydliga mål och se till att de följs upp. Låt högskolelagens definition och Agenda 2030 vara utgångspunkter i arbetet med hållbar utveckling. Styr arbetet med hållbar utveckling inom utbildning bort från lösningar som enbart omfattar specifika ämnen och strukturer inom lärosätet. Skapa en organisation för främjande av hållbar utveckling. Lyft kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid rekrytering av ledande personer. Skapa långlivade, väl förankrade strukturer och institutioner. Stöd kompetensutveckling för hållbar utveckling. Inkludera även det pedagogiska uttrycket i arbetet med hållbar utveckling. Skapa förutsättningar för interdisciplinär samverkan kring hållbar utveckling. Stöd studentmedverkan inom hållbar utveckling. Främja anknytningen till hållbar utveckling i studenternas examensarbeten. Samverka med andra lärosäten.
Använda egen rapport samt ta del av UKÄ sammanställning! Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Använda egen rapport samt ta del av UKÄ sammanställning!
Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 Slutreflektioner Vi som fick ”godkänt” vad ger det? Finns den risk att ”vi blir (miss)nöjda”. Visst finns det motstånd – vi är ju skolade i kritiskt tänkande! Men det finns också väldigt många engagerad kollegor och studenter! Använd UKÄ rapport för att lära av andra. Samverka, lär av varandra nationellt (MLUH, HU2 mfl) och inte minst internationellt! Lärare är viktiga, men inte enbart de som går på lärarutbildningen utan även lärare på Universitet och Högskolor. Nationella enheter/initiativ som tex SUHF, SWEDESD får gärna driva på nätverk, kompetensutveckling, konferenser för högskolan och dess lärare.
Eddi Omrcen, UKÄ konferens Stockholm, 180307 TACK!