Roadshow USA 2017 Vi träffade representanter för 13 olika rederier Vi bokade in 1-timmes säljmöten med olika representanter från shore-excursion department, yield-department, marketing samt marine operations Presentation om Gotland våra styrkor, våra highlights och det som erbjuds idag Information om nya kajen Kort videoklipp om Medeltidsveckan
Hur många av rederierna kommer 2017 och framåt? 4 av de 13 besökta rederierna anlöper Visby år 2017 X av de 13 besökta rederierna anlöper Visby 2018 Flera av rederierna har besökt oss tidigare men har av olika anledningar valt bort Gotland under de senaste åren.
Input kring marknadens behov & trender Fokus på expeditionskryssningar - Arctis och Antarktis Baby boomers är målgruppen – kunder som har sett det mesta men som har de mest otillgängliga och exotiska destinationerna kvar på sin önskelista Många i målgruppen är aktiva, vill hålla sig i trim och har behov av att kunna erbjudas hiking, cykling etc i samband med anlöp ”Gentle walking and biking” – något som alla pratar om Att få träffa lokala personer, lära sig om hur man lever här Att kombinera en cykeltur med provsmakning av lokal mat
Forts input kring marknad och trender Gästerna ser sig inte som turister – vill gärna bli sedda som ”locals” Events som Medeltidsveckan är viktiga – skräddarsy erbjudande Platser som Roma Kungsgård med exempelvis en kortversion av ett stycket Shakespeare – viktigt att utveckla och att kunna erbjuda Vikinga-temat är väldigt intressant för US-marknaden Flera rederier kommer att vilja ha utflykter för 10-20 personer med mer nischade turer Turoperatörer i Köpenhamn har erbjudit vissa rederier 10-12 nya turer för kommande år
Forts input kring marknad och trender ”Best of” for large groups – traditional something for everyone Exclusive/ultimate tours – smaller groups – everything included with an exlusivity to it Adventures – culinary – boutique – value – nature – photography – art – private cars – hop on/hop off – off the beaten path For the boutique tours, work directly with a company that holds a strong concept På grund av att ”The Med is a mess” kommer man fortsatt att lägga fler fartyg i norra Europa – något vi kommer att kunna dra nytta av
Hur levererar vi – vad behöver utvecklas? Generellt sett en positiv bild av Visby/Gotland Bra geografiskt läge Har slutat gå till Visby på grund av det oskyddade läget i samband med anlöp på redden Många visste inte om den nya kajen Frågor kring kajens kapacitet – kan man klara två stora fartyg samtidigt? Frågor kring transporter från kajen till centrum Silversea Cruises’ policy: Om gångavstånd till centrum är inom 10-20 minuter – arrangeras ingen transport. Måste man arrangera, ökar det ”the operating costst” Det är billigare för större fartyg att arrangera transport än för mindre Kostnaden slås ut på fler passagerare
Hur kan vi ta arbetet till nätverket?