Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Det första du bör göra är att rita horisonten
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Fritt fall Sid
Nytt golv av finaste furu
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Brev till Svalans föräldrar april 2013
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Mekanik.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Rörelse och konstruktion
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Arbete Energi Effekt.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Julkalender för 4A
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.

Enkla maskiner Olika hjälpmedel för att underlätta arbetet: Hävstänger
Föräldramöte Välkomna!.
V39, 2016: Veckobrev för förskoleklasserna
Hjälmstaskolan V.48 Veckobrev för fkl B Hej allihop!
V.40: Veckobrev för förskoleklasserna
V.43: Veckobrev för förskoleklasserna
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
V 3, 2017: Veckobrev för förskoleklass A
Naturlandskap blir kulturlandskap
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Helhet och allsidighet
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Presentationens avskrift:

Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda Hej föräldrar och barn på Viggen!   Nu går veckorna fort och som tur var passade vi på att njuta av snön, den lilla tid vi hade möjlighet för det. Vi har fortsatt utforska den geometriska formen cirkel och cylinder. Titta gärna på den dokumentation som går att finna på väggen utanför Viggens klassrum. Bokstäver vi uppmärksammar just nu är bokstäverna O, C och D, eftersom de har formen av en hel cirkel och halvcirklar. Våra ambassadörer i klassen, Alla med! Är Linn och Irma, vårt första uppdrag är att uppmärksamma vår matpersonal, genom att se dem i ögonen och tacka för maten, något våra barn tar på stort allvar. Ni behöver lägga till mig på bloggen, så ni kan följa mig där. Mitt användarnamn är mariaab Måndag - Fredag Vi fortsätter utforska: Vi ska börja veckan med att alla får en hemlig kompis. Man drar en kompis namn och under veckan ska man vara extra snäll och hjälpsam mot sin kompis. I slutet på veckan får barnen gissa vem deras hemliga kompis varit. Geometriska former, dess funktion och olika egenskaper. Matematiska och språkliga begrepp som lätt – lättare, tung – tyngre. Stor – större, liten – mindre Naturvetenskap – friktion – olika materials funktion - barnen får ställa hypoteser som de sedan får pröva och ompröva Vi fokuserar främst på bokstaven O, men även C och D Vi lyssnar till språkljud som börjar på samma ljud. Vi samlar barnens tankar om månen, den har olika form, vad kan det bero på? Onsdag Vi har idrott, tänk på att packa ner gymnastikkläder och handduk  

Vad är ett rör? Vi samlar barnens egna tankar på tavlan; 2018-01-23 Vi samlar barnens egna tankar på tavlan; Det är en rulle! Man kan stoppa in handen i den! Den kan man bygga med! Rulla p Rulla en boll i Beroende från vilket håll man sitter när man tittar på röret, så ser man olika. Tittar man rakt igenom kan man se att den är rund och får formen av en cirkel. De som ser den från sidan ser ett rakt sträck. Vi undersöker rörets olika egenskaper. Man kan viska i röret, det hörs jättebra. Då skulle man kunna tänka att röret transporterar ljud? Har den någon form? Det är ett rakt sträck. En cylinder! Vi testar olika föremåls egenskaper genom att släppa ner dem i röret. Vad tror ni händer om? Barnen ställer hypoteser om vad som kommer att hända. En stor tung boll och en liten lätt boll, vilken rullar längst genom röret? En grön bil som är tyngre än en lättare röd bol? Två spelpjäser som väger lika mycket? En penna mot ett suddgummi? (Suddgummit är klibbigare än pennan, är en tanke som ett barn kommer med) Vi testar och upptäcker att suddgummit inte alls kom ut ur röret? Vi prövade att höja röret och till slut stod det nästan helt upprätt. Vi gör upptäckter om att olika former, storlekar och tyngd har betydelse för hur långt det kommer när vi släpper ner dem genom röret. Centralt innehåll i undervisningen är att Eleverna ska få utveckla sina idéer, lösa problem och även omsätta dem i handling Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring. Natur, teknik och samhälle Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram. Kemiska och fysikaliska fenomen som är bekanta för eleverna, till exempel övergång från is till vatten, friktion och synliga astronomiska fenomen.

Ord vi uppfattat och smakat på… Vi uppmärksammar bokstäver som… GEOMETRI - CIRKEL – CYLINDER- RÖR – FORM – HEL – HALV TUNG – TYNGRE – LÄTT – LÄTTARE – STOR – STÖRRE – LITEN–MINDRE – RUND – PLATT – SLÄT – KLADDIG FRIKTION – HYPOTESER – VERIFIERA – FALSIFIERA Vi uppmärksammar bokstäver som… O – SOM HAR FORMEN AV EN CIRKEL D – SOM HAR FORMEN AV EN HALV CIRKEL C – SOM ÄVEN DEN HAR FORMEN AV EN HALV CIRKEL Trevlig helg önskar vi på Viggen