Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda Hej föräldrar och barn på Viggen! Nu går veckorna fort och som tur var passade vi på att njuta av snön, den lilla tid vi hade möjlighet för det. Vi har fortsatt utforska den geometriska formen cirkel och cylinder. Titta gärna på den dokumentation som går att finna på väggen utanför Viggens klassrum. Bokstäver vi uppmärksammar just nu är bokstäverna O, C och D, eftersom de har formen av en hel cirkel och halvcirklar. Våra ambassadörer i klassen, Alla med! Är Linn och Irma, vårt första uppdrag är att uppmärksamma vår matpersonal, genom att se dem i ögonen och tacka för maten, något våra barn tar på stort allvar. Ni behöver lägga till mig på bloggen, så ni kan följa mig där. Mitt användarnamn är mariaab Måndag - Fredag Vi fortsätter utforska: Vi ska börja veckan med att alla får en hemlig kompis. Man drar en kompis namn och under veckan ska man vara extra snäll och hjälpsam mot sin kompis. I slutet på veckan får barnen gissa vem deras hemliga kompis varit. Geometriska former, dess funktion och olika egenskaper. Matematiska och språkliga begrepp som lätt – lättare, tung – tyngre. Stor – större, liten – mindre Naturvetenskap – friktion – olika materials funktion - barnen får ställa hypoteser som de sedan får pröva och ompröva Vi fokuserar främst på bokstaven O, men även C och D Vi lyssnar till språkljud som börjar på samma ljud. Vi samlar barnens tankar om månen, den har olika form, vad kan det bero på? Onsdag Vi har idrott, tänk på att packa ner gymnastikkläder och handduk
Vad är ett rör? Vi samlar barnens egna tankar på tavlan; 2018-01-23 Vi samlar barnens egna tankar på tavlan; Det är en rulle! Man kan stoppa in handen i den! Den kan man bygga med! Rulla p Rulla en boll i Beroende från vilket håll man sitter när man tittar på röret, så ser man olika. Tittar man rakt igenom kan man se att den är rund och får formen av en cirkel. De som ser den från sidan ser ett rakt sträck. Vi undersöker rörets olika egenskaper. Man kan viska i röret, det hörs jättebra. Då skulle man kunna tänka att röret transporterar ljud? Har den någon form? Det är ett rakt sträck. En cylinder! Vi testar olika föremåls egenskaper genom att släppa ner dem i röret. Vad tror ni händer om? Barnen ställer hypoteser om vad som kommer att hända. En stor tung boll och en liten lätt boll, vilken rullar längst genom röret? En grön bil som är tyngre än en lättare röd bol? Två spelpjäser som väger lika mycket? En penna mot ett suddgummi? (Suddgummit är klibbigare än pennan, är en tanke som ett barn kommer med) Vi testar och upptäcker att suddgummit inte alls kom ut ur röret? Vi prövade att höja röret och till slut stod det nästan helt upprätt. Vi gör upptäckter om att olika former, storlekar och tyngd har betydelse för hur långt det kommer när vi släpper ner dem genom röret. Centralt innehåll i undervisningen är att Eleverna ska få utveckla sina idéer, lösa problem och även omsätta dem i handling Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring. Natur, teknik och samhälle Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram. Kemiska och fysikaliska fenomen som är bekanta för eleverna, till exempel övergång från is till vatten, friktion och synliga astronomiska fenomen.
Ord vi uppfattat och smakat på… Vi uppmärksammar bokstäver som… GEOMETRI - CIRKEL – CYLINDER- RÖR – FORM – HEL – HALV TUNG – TYNGRE – LÄTT – LÄTTARE – STOR – STÖRRE – LITEN–MINDRE – RUND – PLATT – SLÄT – KLADDIG FRIKTION – HYPOTESER – VERIFIERA – FALSIFIERA Vi uppmärksammar bokstäver som… O – SOM HAR FORMEN AV EN CIRKEL D – SOM HAR FORMEN AV EN HALV CIRKEL C – SOM ÄVEN DEN HAR FORMEN AV EN HALV CIRKEL Trevlig helg önskar vi på Viggen