Svensk stålindustris digitala mognad Avestasamtalen 19 december 2017 Gert Nilson
Stålindustrins digitala mognad jämfört med andra – enligt McKinsey Mognad per sektor Relativ mognadsgrad
Digitalisering – vad är det? …och vem är det?
En strategisk forsknings- och innovationsagenda Växthusgaser Cirkulär ekonomi Digitalisering Additiv tillverkning (atomistiska) Materialmodeller Kundnära utveckling Aktuella huvudfrågor: 1. Utveckla erbjudandet 2. Öppna värdekedjan 3. Öka materialutvecklingstakten 4. Öka flexibiliteten 5. Öka resurseffektiviteten 6. Minska miljöpåverkan 7. Öka attraktiviteten och kompetensen
Företagens digitala fokus
Företagens digitala fokus inom produktionen
Företagens digitala fokus på affärssidan
Organisering
Drivkrafter Kvalitet Kostnader USP
Hinder Ansvarsfrågan Dålig data Brist på kompetens
Aktuella satsningar på kompetensförsörjning Nytt Teknikområde i september – sex företag medlemmar SmartSteel: Satsning via regeringens Samverkansprogram, SSAB, Sandvik Digitalt arbete och organisering – ledarskaps- och organisationsfrågor Vinnova-projekt om stordataanalys med Skövde har lett till treårigt samverkansprojekt med finansiering från KK-stiftelsen Textanalys-projekt planeras – vad kan datorerna få ut av alla våra forskarrapporter? Genomgång av utbildningar i Sverige och möjlig start av egen utbildning inom digitalisering
Några slutsatser Digitaliseringens största utmaningar är inte tekniska Det finns god potential till effektiviseringar, både på produktions- och affärssidan Många initiativ pågår, men kopplingen till strategi och affärsmodell är ibland svag
Viktiga faktorer för framtiden Ta fram princip för datadelning före nya investeringsbeslut Koppla samman digitalisering och affärsutveckling – vilka data behöver och vill kunden ha? Väg in nya kompetensbehov i rekryteringsprocessen Koppla ihop digitalisering och organisering Låt digitaliseringen påverka val av affärsmodell
Digitalisering är att fatta bättre beslut på bättre data …och det är en affärsfråga!
Tack!