När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?
Advertisements

Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Vad kännetecknar en novell?
Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg och S Bohuslän Cecilia Hedström, leg dietist Vegetarisk kost – Vegankost. Många familjer väljer idag, glädjande.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
Kom igång med - Disgen Modul 3
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Det spelar roll vad du gör och säger
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober2008-maj2009 Ahmad Azizi
Konsten att läsa sakprosa
Föräldraenkät 2017 Förskola
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Filmanalys.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
9...
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Barnkonventionen.
Hammarens förskola.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Rättigheter = s. 20.
Alla kan läsa och hör sen!
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Presentation för föräldrar
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal? Terry Jobe Kuratorer och leg. psykoterapeut Barn-och ungdomspsykiatriska kliniken Mälarsjukhuset i Eskilstuna

Leken central ”Jag ser lek som en kommunikationskanal när man skall arbeta med barn. Det är mycket svårt att förstå barn om man inte intresserar sig för deras lek”. - Martin Soltvedt.

** BOF är en terapiform där barn och föräldrar tillsammans får leka i en sandlåda. Det centrala i BOF är samhandling och man utgår från relationerna i familjen. Leken videofilmas och efteråt reflekterar man tillsammans med föräldrarna över leken, kopplad till verkligheten. Behandlingen innebär för föräldrar och barn att de får ett lekområde, ett symboliskt utrymme att mötas på.

Beskrivning av BOF Material Övriga resurser Ramarna Vad gör man? Gången; vad brukar hända? Två nivåer: symbolnivå och verklighetsnivå

Material ** I BOF-behandlingen används sandlåda, lekmaterial och en videoutrustning.

Ramarna ** Två terapeuter är involverade. En leker och den andra håller i ramarna och samtalet efter leken. Tiden. Varje leksamtal 15-20 minuter. Ofta en kontrakt på 4-5 tillfällen. Den ena filmar och tar ansvar för ramarna och håller ett helhetsperspektiv. Den andra terapeuten möter barnet i sandlådan via sin alter-egodocka (första behandlingstillfället) medan föräldrarna sitter intill och ser på.

Vad gör man? ** Första behandlingstillfället; terapeut + barnet. Föräldern tittar på. De följande gångerna är det barnet och föräldrarna som leker. Terapeuten går med sin alter ego-docka ner i samlek med familjen i sandlådan och för i leken in systemiska och reflekterande positioner.

Efter varje lekomgång ** Samtal mellan terapeuter och föräldrar om vad som hände i leken illustrerade med relevanta videoavsnitt. Pratet handlar om leken och vad som sker i leken. Man kan t.ex. fråga barnet om olika figurer; vad de tänkte och kände. Man kan också passa på att förstärka positiva situationer.

Två nivåer Symbolnivå Verklighetsnivå

Symbolnivå Terapeuten, och sedan föräldern möter barnets figur(er) med sin alter-egodocka. BOF inbjuder till lekfullhet och kreativitet. Det är fri lek. Den får inte vara förbestämd, förutom ramarna.

Verklighetsnivå Terapeuten kan påverka själva förutsättningarna som ligger till grund för leksituationen. Indirekt påverkan – ex. genom positiv förstärkning i bandgenomgångar. Kan begränsa antalet saker. Få barnet att stanna upp i ett möte genom att uppmana det hålla sin figur, markera sitt område etc. Våga samleka, vara kvar i leken, respektera gränser och avtal. Man tränar tur-tagning och övergångar; ”börja och avsluta”.

Vilka åldersgrupper? BOF används med fördel för barn mellan 4 och 10 år. Tejping kan med fördel användas med äldre barn, tonåringar och även vuxna.

Något av vad leken kan ge ** Ökad förståelse av barnets dilemman. Viktig information om barnets del-själv. Kan hitta barnets basala utvecklingsnivå, behov, svårigheter och resurser.

Tejping (kartläggande samtal, leksamtal) Utvecklad av Martin Soltvedt, också influerats av Linda Winns dramaterapi vid PTSD, Michael Whites och David Epstons externaliseringbegrepp, Tom Andersens tankar om yttre och inre samtal, Jim Wilsons miniskulptering, tankegångar från psykodrama och modern utvecklingspsykologi. Utvecklare/utbildare i Sverige är Jan Nilsson och Barbro Nilsson Sjölin, Uppsala. Nilsjo.psyk@telia.com

Vad innebär Tejping rent praktiskt? Låter klienten/familjen visuellt gestalta sitt nätverk, sin livssituation, en inre eller yttre konflikt eller en traumatisk upplevelse med hjälp av målade träfigurer. Det hela utspelar sig på en ”scen” som tejpas upp på ett bord, (eller sandlåda).

Skapa dialoger och berättelser Med hjälp av en alter egofigur deltar terapeuten själv i gestaltandet. Man söker samspel mellan figurerna på scenen. Dessa kan representera såväl yttre personer som del-själv inom klienten.

Mellanområde Genom gestaltandet med träfigurerna skapas ett mellanområde. Problemet illustreras genom en externalisering och med denna distans blir klienten friare att finna lösningar i låsta situationer.

Användningsområden Både vid inre och yttre problem eller konflikt. Trauma Underlätta att ge en berättelse eller beskrivning av hur situationen (problemet) ser ut. (speciellt i tejping). Kompletterar samtalet. Passar där orden inte räcker till. Fallbeskrivning.

Samspel och Samhandling ** Föräldrarna kan få hjälp att se sina interaktionsmönster. Får pröva nya sätt tillsammans med barnet och utveckla en förmåga till samhandling. God samhandling får barnet att fungera bättre.

Litteratur Bowlby, J. 1999: En trygg bas. Natur och kultur, Stockholm. Hedenbro, M., Lidén, A. 2002: Samspelsbehandling. Fokus på familjen 1/2002:20-33. Hagebring, Y., Lönnblom, C. 2005 Barnorienterad familjeterapi – en bro mellan lek och verklighet. Fokus vol. 33:69-75. Hansson, K., Sundelin, J. 1995: Familjeterapi tillämpningar ur ett svenskt perspektiv. Studentlitteratur, Lund. Holmberg, M. 2003: Familjediagnostik med hjälp av barnorienterad familjeterapi, Påbyggnadsutbildning i psykoterapi 60 p, Institutionen för socialt arbete. Göteborg. Omma, L. 2001: Öppna samtal och strukturerad sandlådelek med barn och föräldrar. Fokus på familjen 2/2001:113-124. Sjölin-Nilsson, B. 1992: Barnorienterad familjeterapi utifrån Martin Soltvedts metod. Svensk familjeterapi 3-4, 1992. Soltvedt, M. 1992: Barnorientert familjeterapi. Kongressrapporten från 17:e Nordiska Barn- och Ungdomspsykoterapikongressen i Stockholm. Soltvedt, M. BOF – Barnorienterad familjeterapi. Mareld, Stockholm. Stern, D. 1996: Moderskapskonstellationen. Natur och Kultur, Stockholm. Stern, D. 1999: En mor blir till. Natur och Kultur, Stockholm. Stierlin, H. 1977: Mänskliga relationer. Den inre problematiken. Natur och Kultur, Stockholm.

*** BOF Tejping Symbolplanet ”Leksamtal”, en bro mellan lek och samtal. Barnet med sitt namn. åldersgrupper från 3-4 år och upp till 10-11 år Från 7-8 år - vuxna Sandlåda, varierande material Bord, tejp och träfigurer. Ev. ytterligare föremål/leksaker Skapar fantasivärldar Kan tejpa upp kända områden; i yttervärlden eller ”det inre rummet” Bandas ofta Sällen bandas

När går alter-egodockan in? ** Hjälp till möten. Klargöra var gränser går. Bistå då någon attackeras.

Adresser www.bof-tejping.com Nilsson & Sjölin Psykologkonsult AB Lindsbergsgatan 15 A 752 40 UPPSALA Tel: 018- 55 25 42 Nilsjo.psyk@telia.com Terry.jobe@dll.se