Geografi år 6 Catha Glaas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatzoner #1.
Advertisements

EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Jordens processer som formar jordytan
Bosnien - Hercegovina Hampus Holmgren Christina Svensson 5B.
Geografiska begrepp svåra ord
Aktörer och institutioner i internationella relationer: EU, NATO & AU
Jordens klimat.
Land Tyskland Ditt namn Victor Karlsson Din lärare Kicki
Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island.
Cuba.
Europeiska unionens institutioner
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
EU.
REGION OCH MILJÖ.
Europa.
Vad innebär det? EU Vad är det?. Sverige blev medlem Först och främst är det en ekonomisk organisation för samarbete mellan medlemsländerna. Man.
EU (Europeiska Unionen)
Klimat- och vegetationszoner
AMSTERDAM.
Italien Fakta om italien.
Människan och naturens samverkan med varandra.
FRANKRIKE! Frankrike ligger i västra Europa och är (544000) kvadratkilometer stort och Frankrikes huvudstad heter Paris och är väldigt känd över Eiffeltornet!!!
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Europeiska unionen BIV VT 2010 Tel Tjänste: /
skola. hamarkfilm. se/index
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Klimat- och vegetationszoner
Jordgloben och kartor.
Klimatzoner OCH VEGETATIONSZONER
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Europa.
Den industriella revolutionen
Norra Europa.
Södra Europa.
Västra Europa.
Östra Europa.
Industriella Revolutionen
Klimat- och vegetationszoner
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Klimatzoner KLIMAT- ZONER Jonas Bäcklund presenterar stolt.... Något du sent kommer att glömma...
FRÅGESPORT KRING SVERIGE Begrepp och förklaringar.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
Sveriges natur Geografi åk 4.
Vad finns det för anledning till att det regnar och snöar?
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Europa.
Jonas Bäcklund presenterar stolt....
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Ditt land Ett land i Europa.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
Hav och land 1. a) Vad menas med världsdelar respektive kontinenter?
Europa och EU.
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
1.
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
Geografi år 6 Catha Glaas
Östra Europa Puls Geografi Europa.
Klimat och miljö.
Veckans fördjupning handlar om en modern union. Vet du vilken det är
Produktion, handel och transport
Jordens processer som formar jordytan
EPASP – europaparlamentets ambassadörsskoleprogram
Klimatzoner.
Presentationens avskrift:

Geografi år 6 Catha Glaas europa Geografi år 6 Catha Glaas

Jobba i par – skriv tankekarta Stora frågor Lektion 1 v. 4 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: Hur har Europas natur formats? Hur påverkar Europas natur människorna? Hur har människan påverkat landskapet? Ansvar s 16-21

Jobba i par – skriv tankekarta Naturen i Europa Lektion 1 v. 4 Uppgift: 1. Titta på kartan på s. 19. 2. Beskriv Europas natur och markanvändning så noga du kan. tex I norra Europa växer det mycket barrskog. 3. Färglägg kartan Europas naturtyper klistra in i din bok Flera olika naturtyper - stora slätter där marken används till odling. - Bergsområden med långa bergskedjor - Polarklimat med is och frusen mark Norra Europa: korta och kalla somrar + långa kalla vintrar Södra Europa: milt klimat Hur påverkar det växtligheten? Möjligheterna att odla? Liten yta men lång kust – hur påverkar det? Ansvar + flipp s 16-21 Karta: Europas naturtyper

Studieteknik: skriv tankekarta Berg i Europa Lektion 1 v. 4 Berg kan vara många miljoner år gamla – men det finns också berg som föds på nytt och förändras över en natt t.ex. vid vulkanutbrott. Syns på formen om berg är gamla eller unga. Gamla har rundade bergstoppar och nya spetsigare. M ö.h betyder meter över havet och används för att beskriva hur högt ett berg är. Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 16-21 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Klistra in kartan Europas bergskedjor. Markera Skanderna, Alperna; Pyreenerana, Apenninerna, Uralbergen och Kaukasus samt bergen Mont Blanc, Kebnekaise, Elbrus och vulkanerna Etna och Hekla. Ansvar: s 16-21 skriva sammanfattning + namngeografi berg samt karta Europas berg

Floder i Europa Lektion 2 v. 4 Floderna används för att transporter, bevattning och i industrier. Många får sitt dricksvatten från dem, men floderna är ofta förorenade. Alla floder börjar i bergen och rinner ut i havet. När vattnet rinner saktare bildas meanderbågar och deltan. Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig hitta floderna Elbe, Rhen, Seine, Po, Thames, Dvina, Volga, Donau, Wisla, Oder och Dnepr samt Nordsjön, Atlanten, Medelhavet, Engelska kanalen, Kaspiska havet, Östersjön, Egeiska havet och Svarta havet på en karta. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

Slätter i Europa Lektion 2 v. 4 Slätter är ganska platta områden med kullar och höjder men inga berg. Bra odlingsjord. I sydöstra Europa finns slätter som är känsliga för vindar dvs erosion. I södra delen av europeiska Ryssland finns områden med stäpp, dvs ett slätt område med låg nederbörd. I Nederländerna finns konstgjorda slätter som kallas poldrar och ligger under havsnivån. Poldrarna har ökat Nederländernas yta med ca 15 %. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Städer i Europa Lektion 2 v. 4 Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig alla länder och huvudstäder i Europa. (Använd Seterra) Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder; Länder och huvudstäder i Europa (Seterra)

Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU). Ansvar: s. 30 + faktablad Film Europeiska Unionen Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU).

Historia Efter andra världskriget ville man förhindra fler krig i Europa. Om länderna samarbetade mer skulle risken för krig vara mindre. 1952 bildar sex länder en kol- och stålunion för att förhindra kapprustning. 1958 börjar man samarbeta om jordbruk och handel. Man kallar samarbetet Europeiska ekonomiska gemenskaperna (EEG) 1967 byter man namn till Europeiska Gemenskaperna (EG). 1993 bildas Europeiska Unionen (EU) där varor, tjänster och personer kan röra sig fritt. 1995 blir Sverige medlem i EU efter en folkomröstning. 52.3 procent röstade för. 1999 skapar man en gemensam valuta, euro, och 2002 börjar man använda sedlar och mynt. 19 länder euro som valuta.

EU:s utvidgning By Kolja21 - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6884395

Vad gör EU? 28 medlemsländer som samarbetar. Det ska vara lätt att handla med varor och tjänster mellan länderna. Det ska vara lätt att arbeta, bo eller studera var man vill i EU. Jordbruket, miljön, brottsbekämpning och asylpolitiken med mera. 19 av länderna har en gemensam valuta, euro. Men länderna samarbetar inte om allt. Vissa saker bestämmer länderna själva över, till exempel: Skolan, vården eller hur höga skatterna ska vara.

Hur fungerar EU? EU-kommissionen (en från varje land) föreslår lagar… …som Ministerrådet (ländernas ministrar)… och… …och Europaparlamentet måste vara överens omför att de ska bli lagar. Parlamentet är folkets röst i EU och väljs var femte år.

Hur styrs EU? (forts.) Europarådet (ländernas stats- och regeringschefer) träffas och bestämmer hur EU ska fungera på lång sikt.

Sverige och EU Som medlem Sverige kan påverka EU… …men vi måste följa EU:s lagar och regler. EU:s lagar står över Sveriges. Så är det för alla medlemsländer. Varför är det så tror du?

Brexit Varför det? Storbritannien har folkomröstat om att lämna EU. Inget land har lämnat EU förut. Nu förhandlas om hur det ska ske. Storbritannien vill behålla det de tycker är bra… …men slippa det de tycker är dåligt. EU vill inte göra det för bra för Storbritannien. Varför det?

Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland, Litauen kallas också de baltiska länderna. Var förut en del av Sovjetunionen men fria och självständiga sedan 1991. Polen var förut beroende av Sovjetunionen men är idag en demokrati. Tätbefolkat. Alla är medlemmar i EU. Kalinggrad är en del av Ryssland men är helt avskilt från det stora landet i öster. Ett sådant område kallas enklav. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Östersjöländerna - natur Lektion 2 v. 5 Lång kust med fina sandstränder. Estland, Lettland, Litauen samt norra Polen är till största delen lågland. Gott om våtmarker Södra Polen är bergigt Wisla är största floden – viktig handelsväg. I nordöstra Polen finns Bialowieza – en av Centraleuropas största urskogar. Här finns bl.a. visenter. Kust- och inlandsklimat. Kustklimat = kalla somrar och milda vintrar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Östersjöländerna – befolkning och näringsliv Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland och Litauen är glest befolkade – Polen tätbefolkat. Skogen viktigaste naturresurs Polen är stort jordbruksland. Fisket var förr en viktig näring men har minskat pga miljöförstöringar. Estland är viktigt industriland och ett av Europas främsta IT-länder. Turismen ökar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Studieteknik: skriv tankekarta Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Titta på tabellen s 39. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 32-39 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Västra Europa Lektion 2 v. 6 Tyskland, Frankrike, Belgien, Luxemburg, Storbritannien, Irland och Frankrike I de mest tätbefolkade länderna Nederländerna, Belgien och Storbritannien ligger städerna så nära att de nästan växer ihop. Gott om naturresurser, många stora industrier. Hög levnadsstandard – dvs bra bostäder, tillgång till skola, sjukvård och äldreomsorg, kan handla mat och varor, innehållsrik fritid. Ansvar: s 42- 49 skriva sammanfattning

Västra Europa - natur Största delen är lågland Lektion 2 v. 6 Största delen är lågland Stora floder som t.ex. - Thames, rinner genom London och mynnar i Engelska kanalen - Seine, rinner genom Paris och mynnar i Engelska kanalen. - Rhen, rinner genom Tyskland, mynnar i Östersjön Centralmassivet i Frankrike är en högplatå, dvs ett platt område som ligger högt. Bergskedjorna Alperna, Pyrenéerna, Penninerna…. Kustklimat – Golfströmmen påverkar - inte så heta somrar, milda vintrar. Fukt och dimma. Jämn temperatur, sällan torka. Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning

Västra Europa – befolkning och näringsliv Lektion 2 v. 6 Industrialiserades redan på 1700-talet. 2/3 bor i städer. Verkstadsindustri viktig – tillverkar redskap, maskiner, apparater och bilar. Industriarbetet utförs oftas av robotar så färre arbetar inom industrin idag än förr. Istället arbetar man med handel och service. Modernt jordbruk Stora städer och vacker natur lockar turister. Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning

Studieteknik: skriv tankekarta Jämföra Västra Europa Lektion 2 v. 6 Titta på tabellen s 49. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 42-49 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 42-49 skriva sammanfattning