SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER MIA SMITH, VALLHAMRA SKOLA miasklassrum.wordpress.com
VARFÖR DIGITALT ARBETE? 2016! Elevernas kompetens – hur står det till med den egentligen? Vilken framtid möter våra elever? Lgr11 och Lgy11 det kompensatoriska uppdraget
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Digitalisering av språkundervisningen med Lgr11 och Lgy11 som språngbräda. Del 1: Språkliga strategier Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Del 1: Språkliga strategier
SPRÅKLIGA STRATEGIER
SPRÅKLIGA STRATEGIER I LGR11/LGY11 Lgr11 s. 31 (Engelska, syfte): I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till. Lgy11 s. 53 (Engelska, syfte): Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika strategier för att stödja kommunikationen och för att lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
VILKA STRATEGIER? Icke-digitala Omformuleringar Ordböcker Ställa frågor Igenkänning via andra språk Osv.
VILKA STRATEGIER? Digitala Google Google Translate Ordböcker i mobilen Wikipedia Stavningskontroll
1. GOOGLE Frekvenssökningar Google fyller i ord vi börjar skriva. Bonus: rättstavningsförslag!
Vad måste vi lära eleverna? 2. GOOGLE TRANSLATE Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Gratis. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Svaren är begränsade. GT fixar inte homonymer. Grammatik delvis svårt. Talsyntesen lämnar lite att önska. Större stöd receptivt än produktivt! Lästips: Kent Fredholm: Eleverna, datorn och språket (2015)
2. GOOGLE TRANSLATE
2. GOOGLE TRANSLATE
2. GOOGLE TRANSLATE
Nu: även röstigenkänning! 2. GOOGLE TRANSLATE Nu: även röstigenkänning!
2. GOOGLE TRANSLATE
2. GOOGLE TRANSLATE Länk till filmen.
2. GOOGLE TRANSLATE Vi kan hjälpa till att utveckla. Förståelsen för hur systemen fungerar ökar om vi involverar eleverna i processen.
Vad måste vi lära eleverna? 3. ORDBÖCKER I MOBILEN Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Många är gratis. Vissa har uttal. Lättillgängligt. Gratisvarianterna kan vara begränsade och/eller ha reklam. Enspråkiga – eleverna behöver hjälp att lära sig använda dem. Tvåspråkiga är ofta dyra. Ibland finns web- versioner också.
3. ORDBÖCKER I MOBILEN
3. ORDBÖCKER I MOBILEN Tips! NE Skola innehåller ordböcker. Engelska, tyska, franska och spanska nås även via gratis-app om man skapar personlig inloggning!
Sök artikel, byt sedan språk 4. WIKIPEDIA Ej i ordlistan Sök artikel, byt sedan språk Namn på platser Djur och växter Personer med namn som stavas olika på olika språk
Vad måste vi lära eleverna? 5. STAVNINGSKONTROLL Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Finns tillgängligt i de flesta ordbehandlings-program. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Röda streck och gröna streck. Man får inte köpa förslagen rätt av, ibland har datorn fel! Fröken! Kan du hjälpa mig att ta bort de röda strecken? De stör!
5. STAVNINGSKONTROLL Testa tillsammans med eleverna: koppla datorn till projektorn och prata om vad som händer.
Del 1: Språkliga strategier TIME TO TRY IT OUT! Del 1: Språkliga strategier
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse
INFORMATIONSSÖKNING
INFORMATIONSSÖKNING Lgr11: Centralt innehåll Lgr11: Kunskapskrav för betyget E År 4-6 År 7-9
INFORMATIONSSÖKNING Lgy11: Centralt innehåll Lgy11: Kunskapskrav för betyget E Engelska 5 Engelska 6
TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN Engelska år 3-6 (gr) Engelska 5 och 6 (gy) TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN
Vad är digital läsförståelse? INFORMATIONSSÖKNING Vad är digital läsförståelse? Basen är traditionell läsförståelse - men ytterligare förmågor krävs. Ytterligare förmågor Vad som förväntas av eleverna: För en grundläggande genomgång av teorin: se Skolverkets bedömningsstöd.
TACK, SKOLVERKET! Använd begreppen i undervisningen. BEDÖMNINGSPORTALEN
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Inledning: samtal om olika källors relevans. Vilken källa passar när? Kartor, lärobok, andra böcker, internet osv. Vi övar tillsammans. Individuellt arbete: Frågor med realiakoppling. Quiz: Vilken källa är bäst i vilket läge? Kort genomgång - Screencast-O-Matic. Det viktigaste med frågorna: följdfrågorna. (till ca 5.45) How? What? Why?
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 3-6.
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 7-9.
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: gymnasiet steg 5 och 6.
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Let’s try it out! Parvis eller i smågrupper: beskriv hemsidans layout och funktioner. Ta hjälp av de ämnesspecifika begreppen för att så långt som möjligt sätta ord på vad vi faktiskt ser. https://sv.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds https://www.madametussauds.com
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Följdfrågor som lockar till resonemang och källkritik.
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Moderna språk: enklare följdfrågor och möjlighet att svara på målspråket eller svenska.
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING https://miasklassrum.files.wordpress.com/2015/06/findestdudasiminternet.pdf
TIME TO TRY IT OUT! Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse
MINA TIPS Integrera den digitala världen i undervisningen. Var ödmjuk, erkänn att du inte kan allt, påpeka att allt förändras och våga lära tillsammans med eleverna. Facebook-grupper! Våga erkänna dina fel – alla missar ibland! Lär av eleverna – lyft fram elevernas kunskaper.
TACK FÖR MIG! Mia Smith Vallhamra skola, Partille Miasklassrum.wordpress.com lrbloggar.se/miasmith @miasmith1980