Direktiv till Budget 2018-2020.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi 2.
Advertisements

Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
De samhällsekonomiska målen
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Presskonferen s 15 dec Stark konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Kraftig ökning i sysselsättningen Utlåning.
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Resursfördelning i Karlstads kommun
Presskonferen s 15 februari Reporäntan höjs med 0,25 p.e. Hög tillväxt Inflationstrycket stiger på sikt Gradvis höjning av reporäntan ger en stabil.
Ekonomirapporten. April 2014
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitisk uppföljning 2008:2. Reporäntan höjs till 4,75 procent Reporäntan kvar på samma nivå under året Räntan kan behöva sänkas under 2009 För.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Penningpolitisk rapport 2008:1 Presskonferens 13 februari 2008.
KONJUNKTURINSTITUTET
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Penningpolitisk rapport 2008:2. Reporäntan höjs till 4,5 procent Reporäntan behöver höjas ytterligare under året För att klara inflationsmålet på två.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Budgetberedningens förslag
Penningpolitisk rapport oktober Oro i omvärlden dämpar svensk ekonomi Fortsatt låg ränta.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
Bokslutsdagarna 2015 Annika Wallenskog. Ny befolkningsprognos.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Prognos 2 läsår 2015/16. Tidsplan Utbildning/Work shop: Onsdag 3/2: kl. 09:30-15:00 (AFK Svenskrummet plan 2) Utbildning/Work shop: Fredag 5/2: kl. 09:30-15:00.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
God ekonomisk hushållning
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Balanskravsresultat, mkr
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Budgetprocessen Skattetillväxt:
Budgetprocessen
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Medicinska fakulteten
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
Befolkningsprognos.
Agenda 21/2: Investering & Verksamhetsuppföljning – A-salen
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Ekonomirapporten, oktober 2016
Den demografiska utmaningen
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Budget 2018 GrönBlå Samverkan.
Resultaträkning Nästa beslut 28:e april Skatteintäkter justerades upp:
Verksamhetsplan med budget 2019:
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Direktiv till Budget 2018-2020

SKL: Budgetförutsättningar åren 2017-2020 Sveriges ekonomi BNP-tillväxt avtagande, dock fortsatt god 2017 2015-2017 3-4%, 2018 2,2%, 2019-2020 1,5% Hålls uppe av produktionstillväxt samt hushållens konsumtion, offentlig sektor visar svagare tillväxt Fortsatt dämpad löneutveckling Inflation fortsatt under 2% hela 2018 REPO-räntan höjs först under 2018 Tillväxten i arbetade timmar planar ut => svag skatteutveckling Hög tillväxt efterfrågan på skola, vård, och omsorg

Ekonomiskt ramverk: Förändringar sedan budget 17 Migrationsverket: kraftigt försämrade ersättningar 2017 klaras pga nedläggningar av boenden, färre ensamkommande innebär ca 17 mnkr mindre till vht 2018- per år SCB: nyanlända med etableringsersättning borttagna ur kostnadsutjämningen för gymnasiet och IFO => ? Mnkr (ingår i nedan) Skatteunderlag: nedrevidering av konjunktur och arbetade timmar => -8mnkr 2017, -15 mnkr 2018, -26 mnkr 2019

Ekonomiskt ramverk: Skatter och bidrag

Budget 2018-2020: Bas för direktiv? Kraftigt försämrade ekonomiska förutsättningar ger oss tre huvudalternativ: 1: Anse att de prioriteringar som gjordes är önskvärda och korrekta samt ställa krav på effektivisering. 2: Se över de prioriteringar som lades fast 2017-2019, med förändring redan 2017. 3: Kombinera de ovanstående Nästa beslut 28:e april

Förslag till budgetdirektiv Nuvarande fördelning per verksamhet är i grunden god med mindre avvikelser mot budget Prioriteringar är sunda Preliminärt direktiv ges enligt alternativ 1, med för hoppning om att nästkommande prognos och de förändringar som gjorts klarnar Att tänka på avseende migration för kommande år: Ökad antal elever i för och grundskola =>Direkt återsök försvinner vid put/tut Ökat tryck på försörjningsstöd (satsning dock gjord i budget) Fler ”äldre” elever i gymnasiet utan ersättning Nästa beslut 28:e april

Skatteprognoser från SKL

Effektiviseringskrav på verksamheterna Förutsättningar: Budgetbas inklusive satsningar uppräknad med: Löneökning enligt SKL ca 3-3,2% Inflation enligt PKV 2,1-2,6% Effektiviseringskrav (ca 12 mnkr årligen 2018-2020): 1% årligen på nettobudget utifrån budget 2017-2019 Intäktsbortfall migration (till verksamheterna 16,6 mnkr): Intäkter och kostnader korrelerar inte till 100% därav besparingskrav på motsvarande 1/3 av intäktsbortfallet årligen. Återföra regeringens tillfälliga migrationsstöd 2018-2020 ca 9 mnkr årligen Nästa beslut 28:e april

Resultaträkning Ifall pensionskostnad sänks motsvarande PO-buffert med 4 mnkr och komponenteffekt på fastighetsamordning 2,5 mnkr läggs till resultatet så klaras i budget ett resultat på 1%.

Verksamhetsbudget - justeringar

Verksamhetsbudget - justeringar

Prioriteringar – ska något bort, i så fall redan 2017 Nästa beslut 28:e april

Verksamhetsbudget - KGVHT

Ekonomiskt ramverk: Pensionskostnader & Semesterlöneskuld Budgeterat 2015: 36 mnkr Föreslagen budget 2016-2019: 36 mnkr (revidering till 32?) Beredskap på avsättning till pensioner så att ca 6% av skatter och bidrag bibehålls. Semesterlöneskuld Budget 2016: 3 mnkr Utfall 2015: 3,1 mnkr Utfall 2016: 4,2 mnkr Föreslagen budget 2018-2020: 3 mnkr (bibehålls)

Ekonomiskt ramverk: Investeringar

Ekonomiskt ramverk: Utrymme investeringar Målformulering behöver ändras inför 2018: ”Den kommunala verksamhetens investeringar skall rymmas inom sammanlagt egenfinansierat utrymme de tre senaste åren”

Ekonomiskt ramverk: Avskrivningar Utfall 2014: 51,9 mnkr Utfall 2015: 52,4 mnkr (+5,4 justering finansiell leasing) Utfall 2016: 49 mnkr (+5,6 justering finansiell leasing) Tillkommer Hågestabron: 10+10 mnkr aktivering 2018? Föreslaget direktiv 2018-2020: 50 mnkr Preliminär ram behöver sättas, beroende på investeringsnivå/mix kan denna komma att revideras

Befolkningsförändring – index, andel och totaler Årskullarna i skolålder växer ej lika snabbt som prognos. Däremot minskar 19-64 långsammare. Vilket förklarar ökningen.

Migrationsverket 2016-2021 (7/2-2017)

Befolkning

Befolkning

Asylsökande per vecka

Nyanlända

Befolkningsprognos – Kommuninvest Kommuninvests prognos simulerad med att 10 %, årligen, av inflyttade invandrare flyttar till annan kommun i Sverige