FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Advertisements

Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Kursplan Åk 7 Geografi.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Historiskt Källmaterial
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Varför läser ni religionskunskap?
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Välkomna till föräldramöte i Godsfinkan år 7
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Religion och identitet
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
ur Centralt innehåll för religion 1
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Biologiperiod dag 1.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Strategier för att förstå det vi läser
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Den sociologiska blicken
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Mänskliga rättigheter -
VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Presentationens avskrift:

FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV I SO-ÄMNENA

HISTORIA – 4 förmågor Tolkning Det förflutna Användning Nutiden Användning HISTORIENS 4 FÖRMÅGOR: 1 Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer. 2 Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap. 3 Reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. 4 Använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används. Utvecklingslinjer: Kulturmöten (handel, minoriteter, mission, språk) Migration (människor som flyttar till nya områden) Politik (idéer, ideologier, samhällsklasser, maktförhållanden, förtryck) Levnadsvillkor (olika gruppers förutsättningar i samhället) Epoker t.ex. Antiken Kronologi Identitet Historiska begrepp Källkritik Tolkning Orsaker och konsekvenser Kontinuitet och förändring Förklaring

Hänvisar till historien och nuet HISTORIA - Kunskapskrav Historiska förhållanden, skeenden och gestalter Historiska begrepp Har kunskaper om Källors tro-värdighet och relevans Använder Eleven Resonerar om Historieanvändning Historiskt källmaterial Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Orsaker till och konsek-venser av Beskriver samband Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Hänvisar till historien och nuet

GEOGRAFINS SYFTE Samhälle Människa Natur Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Samhälle Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Orsaker till och konsekvenser av Världsdelarnas namngeografi Klimatförändringar Källors trovärdighet och relevans Samspelet människa, samhälle, natur Beskriver Människa Natur Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Geografiska begrepp Mönster Använder Redogör för Av handel och kommunikation Kartor och andra verktyg vid fältstudier Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Kartor och andra geografiska källor

GEOGRAFI FÖRMÅGOR och KUNSKAPSKRAV GEOGRAFINS 4 FÖRMÅGOR: Eleven Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Orsaker till och konsekvenser av Världsdelarnas namngeografi Har kunskaper om GEOGRAFINS 4 FÖRMÅGOR: 1 Analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen. 2 Utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. 3 Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker. 4 Värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling. Klimatförändringar Samspelet människa, samhälle, natur Resonerar om Källors trovärdighet och relevans Eleven Beskriver Geografiska begrepp Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Använder Mönster Kartor och andra verktyg vid fältstudier Redogör för Av handel och kommunikation Kartor och andra geografiska källor Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor

SAMHÄLLSKUNSKAPENS SYFTE 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Samhälle Individ Mänskliga rättigheter och demokrati Fakta, värderingar och olika perspektiv Analysera och kritiskt granska Ekonomiska Argumentera Sociala Miljömässiga Samhälls-strukturer Samhälls-frågor M h a modeller Rättsliga Analysera Mediala Lokala, nationella, globala Uttrycka och värdera ståndpunkter Politiska M h a begrepp

Växlar mellan olika perspektiv E Enkla och till viss del underbyggda res. C Utv. och rel. väl underbyggda res. A Välutv. och väl underbyggda res. SAMHÄLLSKUNSKAP Betygskriterier Demokratiska värden och processer Olika samhällsstrukturer Begrepp och modeller Samhällsfrågor Olika källor SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Källors tro-värdighet och relevans Har kunskaper om Demokrati Använder Mänskliga rättigheter (E) Redogör för Eleven Resonerar om Nationella minoriteter (E) Beskriver samband Påverkan mellan Samhälle-Individ Uttryck och värderingar av ståndpunkter Växlar mellan olika perspektiv Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer

RELIGIONSKUNSKAP RELIGIONKUNSKAPENS 5 FÖRMÅGOR: Eleven Likheter och skillnader inom och mellan religioner Källors tro-värdighet och relevans Världs-religionerna RELIGIONKUNSKAPENS 5 FÖRMÅGOR: 1 Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa. 2 Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. 3 Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet. 4 Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller 5 Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet. Påverkan mellan religion och samhälle Har kunskaper om Resonerar om Hur identiteter kan formas av religioner Etiska begrepp och modeller Eleven Hur livsfrågor skildras Använder Moraliska frågor och värderingar Beskriver samband Olika typer av källor Påverkan mellan religion och samhälle

RELIGIONSKUNSKAP SYFTE Eleven Likheter och skillnader inom och mellan religioner Källors tro-värdighet och relevans Världs-religionerna Påverkan mellan religion och samhälle Har kunskaper om Resonerar om Hur identiteter kan formas av religioner Etiska begrepp och modeller Eleven Hur livsfrågor skildras Använder Moraliska frågor och värderingar Beskriver samband Olika typer av källor Påverkan mellan religion och samhälle

Växlar mellan olika perspektiv SAMHÄLLSKUNSKAP Demokratiska värden och processer Begrepp och modeller Har kunskaper om Olika samhällsstrukturer Olika källor SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Använder Källors tro-värdighet och relevans Samhällsfrågor Mänskliga rättigheter Eleven Resonerar om Redogör för Påverkan mellan Samhälle-Individ Demokrati Nationella minoriteter Uttryck och värderingar av ståndpunkter Beskriver samband Växlar mellan olika perspektiv Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer

Växlar mellan olika perspektiv SAMHÄLLSKUNSKAP Betygskriterier E Enkla och till viss del underbyggda res. C Utv. och rel. väl underbyggda res. A Välutv. och väl underbyggda res. Samhällsfrågor Demokratiska värden och processer Olika samhällsstrukturer Begrepp och modeller SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Olika källor Källors tro-värdighet och relevans Har kunskaper om Använder Mänskliga rättigheter Demokrati Redogör för Eleven Resonerar om Nationella minoriteter Beskriver samband Påverkan mellan Samhälle-Individ Uttryck och värderingar av ståndpunkter Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Växlar mellan olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer

Eleven Historiska förhållanden, skeenden och gestalter Världs-religionerna Olika samhällsstrukturer Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Begrepp och modeller Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Samspelet människa, samhälle, natur Har kunskaper om Olika typer av källor Använder Orsaker till och konsek-venser av Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Världsdelarnas namngeografi Källors tro-värdighet och relevans Mänskliga rättigheter Eleven Klimatförändringar Redogör för Nationella minoriteter Historieanvändning Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Resonerar om Likheter och skill-nader inom och mellan religioner Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Beskriver Av handel och kommunikation Mönster Påverkan mellan religion och samhälle Samhällsfrågor Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Påverkan mellan Samhälle-Individ Hur identiteter kan formas av religioner Samband Inom och mellan olika samhällsstrukturer Uttryck och värderingar av ståndpunkter Hur livsfrågor skildras I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Påverkan mellan religion och samhälle Hänvisar till historien och nuet Växlar mellan olika perspektiv Moraliska frågor och värderingar

Eleven Historiska förhållanden, skeenden och gestalter Världs-religionerna Olika samhällsstrukturer Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Olika typer av källor Begrepp och modeller Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Samspelet människa, samhälle, natur Har kunskaper om Använder Kartor Orsaker till och konsek-venser av Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Världsdelarnas namngeografi Kartor och andra verktyg vid fältstudier Källors tro-värdighet och relevans Mänskliga rättigheter Eleven Klimatförändringar Redogör för Nationella minoriteter Historieanvändning Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Resonerar om Likheter och skill-nader inom och mellan religioner Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Beskriver Av handel och kommunikation Mönster Påverkan mellan religion och samhälle Samhällsfrågor Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Påverkan mellan Samhälle-Individ Hur identiteter kan formas av religioner Samband Inom och mellan olika samhällsstrukturer Uttryck och värderingar av ståndpunkter Hur livsfrågor skildras I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Påverkan mellan religion och samhälle Hänvisar till historien och nuet Växlar mellan olika perspektiv Moraliska frågor och värderingar

Bedömnings-aspekter vid utvecklade resonemang Vad finns det för likheter och skillnader mellan olika företeelser? Finns det en logik som kan förklara flera saker och som verkar återkomma i flera fall? Å andra sidan… Vilka orsaker finns det och hur påverkar de? nyanserar ser generella mönster Vad finns det för likheter mellan olika företeelser? jämför beskriver och förklarar orsaker och konsekvenser Bedömnings-aspekter vid utvecklade resonemang ser samband Vilka konsekvenser finns det och hur orsakas de? byter perspektiv Hur skulle man se på det här om man tillhörde en annan grupp eller hade andra värderingar? Underbyggnad Använder begrepp och modeller söker ny fakta Kan man beskriva resonemanget med en modell? T.ex. tankekarta eller Venndiagram exemplifierar använder tidigare kunskap Kan jag ta reda på mer fakta i läroböcker, faktaböcker, på Internet eller genom att fråga någon? Vilka ord ska jag använda och vad betyder de exakt? Finns det några bra exempel på det jag vill säga? Hur kan jag använda mig av det som jag lärt mig tidigare?

Hur många källor finns det? Varför har informationen skrivits? Frågor att ställa till källorna Vem ligger bakom informationen? När har informationen skapats?