Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?"— Presentationens avskrift:

1 VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?
Skollagen Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Gymnasieskola 2011

2 Ord som klimat ,hållbar utveckling, miljö eller ekosystem nämns inte i Skollagen.
En hel del i kapitel 1 och 2 i läroplanen och kursplanerna för grundskolan samt i ämnesplanerna och i examensmålen för gymnasieskolan (…enligt mig).

3 SKOLLAGEN Kapitel 1 § 4 Syftet med utbildningen: …Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

4 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 1, Skolans värdegrund och uppdrag, Grundläggande värden …Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Kapitel 1, Skolans värdegrund och uppdrag, Skolans uppdrag …Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.

5 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 1, Skolans värdegrund och uppdrag, Skolans uppdrag …Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbete kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

6 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden Skolans mål är att varje elev…visar respekt och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv Alla som arbetar i skolan ska…medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor och utanför den egna gruppen. Läraren ska…öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem

7 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer 2.2 Kunskaper Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola… …har fått kunskaper om och förståelse för en god miljö och en hållbar utveckling …har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,

8 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer 2.8 Rektorns ansvar …i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden, exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor, sex och samlevnad samt riskerna med tobak, alkohol och andra droger …personalen får den kompetensutveckling för att de professionellt ska kunna utföra sina uppgifter

9 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer 2.8 Rektorns ansvar …och sist men inte minst …skolpersonalen får kännedom om de internationella överenskommelser som Sverige har förbundit sig att beakta i utbildningen

10 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
I grundskolans 16 kursplaner står det t.ex. Bild…maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas Engelska, Moderna Språk…aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden…levnadsvillkor… Hem och konsumentkunskap…värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling Modersmål…aktuellla samhällsfrågor där modersmålet talas, i jämförelse med liknande frågor i Sverige

11 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
I grundskolans 16 kursplaner står det t.ex. Biologi…människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling. Fysik…energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället Kemi …fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet …och så vidare

12 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011
I grundskolans 16 kursplaner står det t.ex. Geografi…förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat. Historia…förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat. Religion…förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat. Samhällskunskap…förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.

13 GYMNASIESKOLA 2011 Skolans uppdrag…
…Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

14 GYMNASIESKOLA 2011 Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer
2.6 Rektorns ansvar …skolpersonalen får kännedom om de internationella överenskommelser som Sverige har förbundit sig att beakta i utbildningen, …skolans arbete med kunskapsområden, där flera ämnen ska bidra och samordnas så att de utgör en helhet för eleven, och…

15 GYMNASIESKOLA 2011 Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Kunskaper Mål …har förmåga att kritiskt granska och bedöma det han eller hon ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor, …har kunskaper om internationell samverkan och globala samband och kan bedöma skeenden ur svenskt, nordiskt, europeiskt och globalt perspektiv, …kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling, och

16 GYMNASIESKOLA 2011 Kapitel 2, Övergripande mål och riktlinjer
Kunskaper Riktlinjer …tydliggöra vilka vetenskapliga grunder, värderingar och perspektiv som kunskaperna vilar på och vägleda eleverna så att de kan ta ställning till hur kunskaper kan användas, …samverka med andra lärare i arbetet med att nå utbildningsmålen, i undervisningen beakta resultat av utvecklingen inom ämnesområdet och för undervisningen relevant pedagogisk och annan forskning, och

17 GYMNASIESKOLA 2011 Examensmålen Ekonomiprogrammet (EK)
…den ska även ge kunskaper om villkor för en hållbar utveckling,såväl ur miljösynpunkt som ekonomiskt och social …alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas språkliga förmåga…

18 GYMNASIESKOLA 2011 Examensmålen Naturvetenskapsprogrammet (NA)
…eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inomrelevanta områden …utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik

19 GYMNASIESKOLA 2011 Examensmålen Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
…utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö …eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument …utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden

20 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Svenska 1,2,3
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Förmåga att tala inför andra på ett sätt som är lämpligt i kommunikationssituationen samt att delta på ett konstruktivt sätt i förberedda samtal och diskussioner. Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang. Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt. Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.

21 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Svenska 1,2,3
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Grunderna i den retoriska arbetsprocessen. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.

22 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Naturvetenskap 1a1, 1a2, 1b, 2:
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ. Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling. Kunskaper om olika livsstilars konsekvenser såväl för den egna hälsan som för folkhälsan och miljön. Kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion samt dess växelverkan med omgivningen. Kunskaper om hur naturvetenskap organiseras samt hur den kan granskas kritiskt och användas för kritisk granskning. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.

23 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Naturvetenskap 1a1, 1a2, 1b, 2:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.

24 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Naturvetenskap 1a1, 1a2, 1b, 2:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

25 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Geografi 1, 2:
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om geografiska processer och geografins begrepp, teorier och modeller. Kunskaper om olika natur- och kulturlandskap, om deras samband, utveckling och förändring över tid samt om samband mellan människa, samhälle och miljö. Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling.

26 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Geografi 1, 2:
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om företeelser i närmiljön och hur de kan relateras till andra platser och regioner på jorden. Förmåga att använda olika geografiska källor, metoder och tekniker vid arbetet med geografisk analys samt att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografisk information. Kunskaper om samhällets behov av rumslig information och hur det kan tillgodoses. Färdigheter i att använda digitala geografiska verktyg för att analysera och visualisera rumsliga förhållanden.

27 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Geografi 1, 2:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet. Människans behov av naturresurser över tid. Resurstillgångar och resursernas ojämna fördelning samt konsekvenser av samhällets resursanvändning. Samband mellan odlingsbar mark, livsmedelsproduktion, politisk ekologi och lokal utveckling. Energiomställning, förnybara energitillgångar och ny teknik samt lokal, regional och global samhällsutveckling.

28 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Geografi 1, 2:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Befolkningsutveckling, befolkningsfördelning och rumslig förändring. Urbanisering samt städers framväxt, funktion, struktur och miljöpåverkan. Betydelsen av migration, utbildning, miljöförändring, försörjningsstrategier, reproduktiv hälsa och familjeplanering sett ur olika perspektiv, till exempel kön, sexualitet, etnicitet och socioekonomiska förhållanden. Globaliseringens drivkrafter och konsekvenser avseende ekonomiska verksamheter och lokal och regional utveckling samt intressen och mönster i en global värld. Geografisk arbetsdelning, transnationella företag, industriella distrikt, transporter och kommunikation.

29 GYMNASIESKOLA 2011 Ämnesplan Geografi 1, 2:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Den globala spelplanen och lokal utveckling. Samband mellan befolkningsutveckling, resurstillgång, resursanvändning och intressekonflikter. Etiska frågor kopplade till konkurrensen om jordens resurser, alternativa och möjliga vägar till social rättvisa och hållbar utveckling. En klimatförändrad värld. Jordens klimat samt klimatets variation och föränderlighet över olika tidsperspektiv. Klimatklassificering. Klimatförändringens konsekvenser för naturlandskapet, samhällsutvecklingen och människans livsvillkor, lokalt och globalt. Vattenresurser och utvecklingsfrågor. ...och så vidare


Ladda ner ppt "VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?"

Liknande presentationer


Google-annonser