Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur länge har vi haft vi regler?
Advertisements

1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Informationsstöd om e-legitimering och e-underskrifter För myndigheter, kommuner och landsting som behöver nya avtal om e-legitimering och e-underskrifter.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Offentlig upphandling Offentlig sektor köper varor, tjänster och bygg- entreprenader för miljarder kronor per år. Genom vårt EU-medlemskap är vi.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
LOV och LUF.
Barnets bästa i främsta rummet
Balans mellan patenthavare och nyttjare av patent i telekomstandarder
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Processkartläggning Upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Ska Västra Götalandsregionen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Regler för upphandling
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Arbetsformer XX vattenråd.
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Direktupphandling av varor och tjänster
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Information om ideella föreningar
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
”Möjligt, tillåtet och tillgängligt” SOU 2018:44
Individuell energimätning och personuppgiftslagen
Du kommer att träffa människor under din livstid
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ska Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Skogsbrukstjänster utförs av
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Upphandlingsprocessen
Inköp i Region Norrbotten
Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
”Möjligt, tillåtet och tillgängligt” SOU 2018:44
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Regeringen Så styrs Sverige!.
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Utredningen om ekologisk kompensation
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Upphandling och inköp Susanne Afzelius, inköpschef
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Hållbar utveckling måste vara
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna

Offentlig upphandling – en stor marknad 18 januari 2018 Offentlig upphandling – en stor marknad Offentlig upphandling = alla inköp till offentlig sektor Värdet är åtminstone 640 miljarder kr/år Upphandlingsregler för att skapa konkurrens i en öppen och likabehandlande procedur Upphandlingsreglerna omfattar stat, kommun och landsting – även kommunala bolag Kommunerna och deras bolag står för 70 % av alla upphandlingar

Aktuellt inom upphandlingsområdet 18 januari 2018 Aktuellt inom upphandlingsområdet Nya upphandlingslagar 1 jan 2017. Mer fokus på samhällspolitiska hänsyn, en annan kontrollprocedur, men samma grundläggande principer och i stort samma övergripande procedur. Nya regler om arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling fr.o.m. 1 juni 2017. Avser villkor enligt kollektivavtal (ej tillåtet kräva anslutning till kollektivavtal) En utredning ser över de nationella upphandlingsreglerna och ska överväga åtgärder för färre överprövningar. Ska redovisas 15 juni 2018.

Upphandlingslagar Bygger på EU-regler 18 januari 2018 Upphandlingslagar Bygger på EU-regler LOU - varor, tjänster, byggentreprenader LUF - vatten, post, energi, transporter LUK - koncessioner LOV - valfrihetssystem inom vård och omsorg samt vissa arbetsförmedlingstjänster (en svensk lag)

Grundläggande principer som gäller all offentlig upphandling 18 januari 2018 Grundläggande principer som gäller all offentlig upphandling Principen om icke-diskriminering Principen om likabehandling Principen om transparens Principen om proportionalitet Principen om ömsesidigt erkännande

Upphandlingarna kan avse olika slags avtal 18 januari 2018 Upphandlingarna kan avse olika slags avtal ”Vanliga” leveransavtal Ramavtal (= nära 40 % av upphandlingarna) - Upphandlas för framtida, återkommande behov - Skarpt läge för leverans först vid s.k. ”avrop” - Inga volymgarantier

Övergripande om offentlig upphandling 18 januari 2018 Övergripande om offentlig upphandling Regler finns för själva upphandlingsproceduren. Upphandlingar ska annonseras, vilket sker i elektroniska annonsdatabaser. Kontroll av att anbudsgivarna är lämpliga och kvalificerar. Därefter utvärdering av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån: - bästa förhållandet pris-kvalitet, eller - kostnad, eller - pris Tilldelningsbeslut om vem som vunnit och skälen för detta. 8 % av upphandlingarna överklagas.

Direktupphandling Ett mer formlöst förfarande. 18 januari 2018 Direktupphandling Ett mer formlöst förfarande. Behöver inte - men kan - annonseras. Får ske under följande beloppsgränser: LOU (varor, tjänster, byggentreprenader): 586 907 kr LUF (energi, vatten, post, transporter):1 092 436 kr Avser totala beloppet av en upphandlande myndighets direktupphandlingar av samma slag under ett räkenskapsår Därutöver OK vid ”synnerliga skäl” Myndigheterna ska ha riktlinjer för sin direktupphandling. Direktupphandlingar över 100 000 kr ska dokumenteras.

De små företagen är många och viktiga 18 januari 2018 De små företagen är många och viktiga De små företagen (0-49 anställda) utgör drygt 99 % av alla företag i Sverige (varav drygt 96 % har < 10 anställda) => Betydelsefulla för konkurrens och mångfald vid offentlig upphandling! Två anbud = det vanligaste antalet anbud => Bra om fler företag deltar

Små företag och offentlig upphandling 18 januari 2018 Små företag och offentlig upphandling Företagarnas undersökningar visar att: 27 % av de små företagen deltar i offentlig upphandling Av dessa företag deltar - 63 % i både annonserade upphandlingar och direktupphandlingar, - 15 % endast i direktupphandlingar och - 15 % endast i annonserade upphandlingar Små företag deltar inte bara i upphandlingar i sitt eget närområde

Kraven har stor betydelse för små företag 18 januari 2018 Kraven har stor betydelse för små företag Omfattande och irrelevanta krav skapar problem för små företag. => Viktigt med rimligt och relevant kravställande utifrån det som ska upphandlas Risk för mer komplext och svårhanterat kravställande, särskilt beträffande krav på villkor enligt kollektivavtal och andra sociala krav. 60 % av de små företagen saknar kollektivavtal. => Sådant kravställande bör användas med eftertanke

Storleken har betydelse för små företag 18 januari 2018 Storleken har betydelse för små företag Stora kontrakt skapar problem för små företag => Stora kontrakt bör, så långt möjligt, delas upp i mindre delar - geografiskt och/eller - produktmässigt Nya upphandlingsreglerna innebär att uppdelning alltid ska övervägas. Beslut att inte dela upp ska motiveras. Därtill möjligt begränsa antalet delar en och samma aktör får lämna anbud på eller får tilldelas.

Vad bör små företag tänka på? 18 januari 2018 Vad bör små företag tänka på? Möjligt begära ut tidigare anbud för att förbereda sig (offentlighetsprincipen). OK att kontakta upphandlande myndighet. Ta reda på kommande upphandlingar. Kolla annonser i databaser + ev information på myndigheternas hemsidor Läs krav och villkor noga. Är det möjligt och intressant för ditt företag? Vid tveksamheter/oklarheter ang krav el dyl: Använd möjligheten att ställa frågor till den upphandlande myndigheten! Obs sista dag för frågor. Svara på och bifoga allt som begärs (men inte mer). Skall-krav måste uppfyllas, bör-krav är bra att uppfylla OBS möjligheten att samarbeta genom att åberopa annans kapacitet eller lägga gemensamt anbud Tips: Interaktiv vägledning på Konkurrensverkets hemsida Begär sekretess för ev. känsliga uppgifter i anbudet Lämna in komplett och underskrivet anbudet och alla bilagor i tid. Obs att anbudet blir bindande under viss angiven tid

Vad bör offentlig sektor tänka på? 18 januari 2018 Vad bör offentlig sektor tänka på? Offentlig upphandling är en strategisk funktion – resurser behövs Informera på webben om era upphandlingar, inkl. gärna även större direktupphandlingar (t.ex. över 100 000 kr) Använd samordnade ramavtal med eftertanke Dela upp i mindre delkontrakt så långt möjligt Ställ rimliga och relevanta krav och kontraktsvillkor. Obs de små företagens situation. Stäm av mot marknaden. Välj ändamålsenlig tilldelningsgrund. Tänk på att många små företag oroas av mycket prisfokus. Se till att aktuella, upphandlade avtal används Följ upp upphandlade kontrakt Dialog med marknaden!

Har du frågor eller vill veta mer? 18 januari 2018 Har du frågor eller vill veta mer? Företagarna har gratis juridisk telefonrådgivning för sina medlemmar 0771-45 45 45. Upphandlingsmyndigheten ger stöd avs offentlig upphandling och har information: www.upphandlingsmyndigheten.se Konkurrensverket är tillsynsmyndighet och har också information: www.konkurrensverket.se

Tack för att ni har lyssnat! Ulrica Dyrke ulrica.dyrke@foretagarna.se 08-406 17 98