Ny lärarutbildning start ht-11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Advertisements

Ny lärarutbildning start ht-11
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Linköpings universitet
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kris i lärarförsörjningen: Vad vet vi? Dimensioneringen av den svenska högskolan fungerar väl, förutom för vård- och lärarområdet Enig bild av stor och.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Informationsmöte Välkomna!.
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
GYMNASIEVALET 2018.
Formativt lärande.
Konferens dag 1 13:00 – 13:05 Välkomna! 13:05 – 14:15 Lärarlyftet – aktuell info Daniel Lundström och Kristin Linell, Skolverket –­ Paus med.
De stora lärargrupperna
Mål och resultat på Åsaskolan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Svenska i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Välkommen till infomöte den 18 november
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Skolledningskonferens
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Föräldramöte 12 september 2018
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
10 anledningar att bli lärare!
Grundlärarutbildningarna
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
Folkhögskola – vad är det?
CUL: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning
Silviaskolan, en resa Christian Örn Rektor/Förskolechef.
STUDERA UTOMLANDS! Sara Pereira, stephanie jung, internationella avdelningen.
En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Ny lärarutbildning start ht-11 Bäst i klassen Ny lärarutbildning start ht-11

Fyra nya yrkesexamina Förskollärarexamen Grundlärarexamen Ämneslärarexamen Yrkeslärarexamen

Högre antagningskrav För grundläggande behörighet krävs Svenska C och Engelska B Öppning för en utredning om lämplighetsprov

Förskollärarexamen 210hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Examensarbete 15hp Övriga 105hp: kunskaper om barns utveckling och lärande (ex. läs,- skriv- & matteinlärning), praktiska och estetiska lärprocesser, förskolans pedagogik och arbetssätt. Leken betonas som pedagogiskt verktyg. De bör också få kompetens att arbeta i förskoleklass.

Grundlärarexamen, inr. F-3, 240hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Examensarbete 30 hp (eller 2X15) i ett eller två av nedanstående ämnen Ämneskunskaper i Sv, Ma, En, No, So och Te Inom utbildningens ram bör även kunna rymmas vissa moment inom de praktiska och estetiska områdena. Kunskaper och kompetenser inom dessa områden bedöms som viktiga för de blivande lärarna.

Grundlärarexamen, inr. 4-6, 240hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Examensarbete 30 hp (eller 2X15) bör skrivas i ett eller två av undervisningsämnena. Minst 30hp i Sv, Ma och En. Minst 30hp i antingen No, So eller praktisk-estetiska ämnen En extra termin bör erbjudas för att läsa något av de alternativ som man inte redan har läst, dvs No, So eller pr-est.

Grundlärarexamen, inr. Fritidshem, 180hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp 60hp inom det fritidspedagogiska området inkl. ex-arb om 15hp 30hp bör omfatta ett eller flera praktiska och estetiska ämnena för att undervisa i dessa i förskoleklass och åk.1-3

Ämneslärarexamen, inr åk.7-9, 270hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Examensarbete 30 hp genomförs inom ramen för ämnesstudierna Tre ämnen varav minst 90hp i ett ämne och därtill minst 45hp i de två övriga. Det ”minsta” ämnet bör vara näraliggande till ett av de två andra ämnena. I Sv och So krävs minst 90hp Utbildningen bör ge sådan kompetens att lärarna även kan undervisa i åk.4-6 inom de ämnen som utbildningen omfattar

Ämneslärarexamen, inr. Gymnasiet, 300-330hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Examensarbete 30 hp genomförs inom ramen för ämnesstudierna Två ämnen med 120hp resp.90hp. För Sv, So och vissa pr-est. ställs särskilda krav varför ytterligare en termins studier krävs för en examen.

Yrkeslärarexamen 90hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp VFU 30hp Krav på yrkeskunskaper för tillträde För de som under en längre tid arbetat som outbildade yrkeslärare bör VFU-delen kunna tillgodoräknas, vilket ger en utbildning om 60hp Möjlighet att läsa på halv- eller kvartsfart. Inget krav på examensarbete

Andra lärarexamina Folkhögskollärarexamen blir kvar men ses över i särskild ordning Speciallärarexamen bör utökas med specialiseringar mot dövhet eller hörselskada, grav språkstörning och utvecklingsstörning Specialpedagogexamen bör ses över i särskild ordning

Utbildningsvetenskaplig kärna Omfatta 60 hp Ex. på innehåll: Utveckling och lärande Läroplansteori Allmändidaktik Sociala relationer Konflikthantering Ledarskap Betygssättning & bedömning

Kompletterande pedagogisk utbildning Den som har tillräckliga ämneskunskaper i minst ett ämne bör kunna få en ämneslärarexamen efter en kompletterande pedagogisk utbildning om 90hp.