Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Personlig reflektion inför starten
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Vilka är vi som deltar idag?
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Språkinlärning på talets grund
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
För Färentuna skola och fritids
Övergripande struktur för
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Dagordning 14 april Uddared 12:20 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 12:35 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 13.10 Kulle - Grop 13:20 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 14.10 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 14.20 Avslut 14:40 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 14:55 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 15.30 Kulle - Grop 15:40 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.20 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16.40 Avslut

Entreprenörskap i skolan- finns det en gemensam kärna? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du “Är” är som ett fängelse, “blir” blir som en öppen dörr.

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - beteende, behov, bakgrund. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - styrkor, framtidstro, motivation. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

Analys och redovisning

Vem får eleven bli den här miljön? Bikupa 2 min

Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 19 maj. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 19 maj Innan ni startar ert arbetslagsdiskussion. Läs “Att vara lärare och elev i det entreprenöriella klassrummet” Vad fängslas vi av?! Vem får eleven bli i den här miljön? Använd följande bilder på tomma klassrum. Hur skapas ett entreprenöriellt klassrum? Se möjligheterna i väggar, tak , färg o form, möblering etc.