Fysiskt tvång - fasthållningar
Bakgrund SR granskning beslut där fysiskt tvång mot elever förekommit. Fysiskt tvång med fara för elevens liv och hälsa. Ny genomgång av ärenden för eventuellt inhämtande av sakkunnigutlåtande och omprövning av ärenden. Ni har under hösten gått igenom drygt 800 ärenden som innehåller uppgifter om fysiskt tvång.
Vilka ärenden? Fasthållningar där det kan ha funnits fara för elevens liv och hälsa Medicinskt sakkunnigutlåtande Upprepade fasthållningar – möter skolpersonalen eleven på rätt sätt? Sakkunnigutlåtande från expert Ärenden där anmälaren begärt omprövning
Likvärdighet i beslut om sakkunnigutlåtande Sammanlagt 43 ärenden där någon form av visad fasthållning ägt rum (inklusive de ärenden där anmälaren begärt omprövning) Rättsenheten (Maria och Sofia) har läst ärendena. Ca 10 ärenden där sakkunnigutlåtande kan/ska inhämtas. I vissa fall vill vårdnadshavarna inte att besluten omprövas.
Syftet Genomgång för att säkerställa att vi fattat korrekta beslut. Sammanställning av PM kring besluten för att kunna återrapportera vad vi sett i vår genomgång. Seminarium och diskussion om vi kan stärka våra rutiner kring dessa ärenden framöver. Ni har bidragit med mycket kloka tanka och idéer kring dessa ärenden.
Vad har vi sett? Extremt tunga och svåra ärenden – både innehållsmässigt och att göra bedömningar i. Beslut som generellt sett är omfattande, välutredda och välmotiverade – imponerande. Beslut där vi sällan kan göra anmälaren och eleven nöjd. Problemen i skolsituationen är ofta mycket omfattande. Ni är experter – de tankar som presenteras härefter har uppkommit efter att vi läst alla beslut och från er och de är ämnade för fortsatt diskussion.
Anmälan om en händelse eller flera upprepade händelser Är händelsen/händelserna visade eller inte? - Länge sedan/motstridiga uppgifter/inga vittnen/vag dokumentation/vaga uppgifter från anmälaren Utreder vi olika långt? Ja, kanske. Hör vi elever i samma utsträckning? Nej, inte alltid. Exempel 7-åringar. Redovisar olika mycket av utredningen i besluten. Tänk på att bemöta alla påstådda kränkningar i besluten!
Kränkningar är aldrig tillåtet 2. Kränkningar av elever från skolpersonal aldrig är tillåtet. Viktigt att detta är utgångspunkten i alla beslut!
Undantag Tillsynsaspekten – skydd av eleven och andra elever. Säkra trygghet. Nöd och nödvärn Huvudmannen måste visa att en farlig situation förelegat. Den farliga situationen behöver beskrivas tydligt i beslutet.
Proportionalitetsbedömningen Hur farlig har situationen varit i förhållande till det fysiska ingrepp som använts mot eleven? Har ingreppet varit nödvändigt? Viktigt att väga situationen mot ingreppet. Viktigt med tydliga motiveringar till varför ingreppet var nödvändigt. Inga samlade bedömningar! Medicinskt yttrande om ingreppet varit farligt för elevens liv och hälsa kan hjälpa till vid bedömningen. Skulle ett generellt medicinskt yttrande vara bra? Gör vi likvärdiga bedömningar av proportionaliteten? Tveksamt. Bör vi säkerställa att vi gör likvärdiga bedömningar? Hur? Experter i myndigheten?
Förebyggande och förhindrande åtgärder Upprepade fasthållningar Arbetar huvudmannen/rektorn aktivt för att förebygga och förhindra kränkande behandling? Säkerställer vi att det finns ett aktivt arbete hos huvudmannen? Om elever har viss social problematik – hur säkerställer vi att huvudmannen arbetar aktivt för att förebygga att eleven hamnar i utåtagerande situationer? Kan vi göra mer avseende det förebyggande arbetet? Borde vi inte kunna gå längre än att hitta brister i plan mot kränkande behandling och i anmälningsskyldigheten? Ta in utredning hur huvudmannen arbetar för att undvika fasthållningssituationer. Sakkunnigutlåtande (Kompetensutveckla personal, kontakt med profession, säkerställa att alla som arbetar runt eleven har kännedom om problematik osv, osv) GENERELL NIVÅ
Särskilt stöd Det brister ofta i det särskilda stödet kring eleven när det förekommer fasthållningssituationer. I många ärenden utreds samtidigt det särskilda stödet för eleven men inte i alla (eleven har slutat, bytt skola, BEO utreder inte särskilt stöd) Vi bör framöver utreda det särskilda stödet i samband med fasthållningsärenden!
Vad händer nu? Möte med myndigheter som kan ta fram stöd och riktlinjer i dessa frågor (Socialstyrelsen, SPSM, Skolverket) PM färdigställs. Kommunicering av vad vi har gjort under hösten. Fortsatt arbete i processen med de förslag och de diskussionspunkter ni tar fram idag.