TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Referat En sammanfattning.
Skriva för att lära – så gör du
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Insändare Påverka med ord #3.
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Att skriva en artikel.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
SVENSKA.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Vad tycker du om att läsa?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Här i det rymliga badrummet kan du få tips kring att duscha och hålla sig ren, borsta tänderna och annan hygien. Till exempel finns ett snöre vid toapappershållaren.
Instruktioner Hur man skriver.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Vilka är vi och vem är jag?
Röd tråd.
Betyg årskurs 6.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att referera och ange källa!
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Återberättande text Kurs C.
Rädda klassrummet.
Svenska som andraspråk 3
Djuren möter ungdomskulturen
Instruerande text.
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Förskolan 2.0.
Resonerande text Använd din elevbok!
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Svenska – skriva berättelser
Samtal kräver interaktion
Utbildningspresentationens rubrik
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Djuren möter ungdomskulturen
Argumenterande text.
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Rubrik på utbildningspresentation
Utbildningspresentationens rubrik
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Berättar om något som har hänt
Presentationens avskrift:

TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN RESPONS TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN

VAD BETYDER ”ATT GE RESPONS?” Att få respons på en text du skrivit betyder att du får reda på vad du kan utveckla och förbättra i din text. Responsen gör så att du höjer kvalitén i ditt skrivande. I ditt svenskabetyg finns följande kunskapskrav: ” du ska kunna ge enkla omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.”

Hur går det till? Vi ska använda varandras texter om ”hur man borstar tänderna”. Läs varandras texter. Ge respons. Använd responsen för att förbättra din text! Nu är det dags att skriva en ny instruktion. Välj ett eget ämne. Tänk på vad du kan utveckla och förbättra denna gång!

checklista rubrik materiallista Text och innehåll Har texten en rubrik som talar om vad instruktionen kommer att leda till? Har texten en lista på vad som kommer att behövas? används punkter eller numrering för att dela upp texten? Är texten skriven i kronologisk ordning? Är alla delar med i instruktionen? Börjar varje mening med ett infinit verb?

CHECKLISTAN