Förändringar i FIFA efter sommaren 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Byte av röntgensystemet SECTA-RIS Måndagen den andra maj 2016 kommer SECTRA-RIS, bild- och journalsystemet för bild- och funktionsmedicin, att ersättas.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Kom igång med - Disgen Modul 3
Gymnasievalet på internet
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Svenska Brukshundklubben
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Användarundersökning
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Nyhetsbrev Oktober # Generell information - Driftsättning av release 3 den 3/10 Besiktningsplan - Plattformsövergång ersätts med Plankorsning.
Personec 17.2 Uppgradering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Information från NypsCentralen
Utbildning Systemadministratör i C2
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Manual Styrande dokument.
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
9...
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Ifyllande av personlig tidbok
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Manuell fakturering Version:
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Leverantörsfakturor GAS
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Löneskulder i Heroma koncernen Karlstads kommun
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Ersättningskollen.
UTBILDNING FRIDA Fordonskontroll XXXXXX
Extrastämma
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

Förändringar i FIFA efter sommaren 2017

Introduktion till detta material Syftet med materialet är att informera om de förändringar som kommer att genomföras i FIFA och som användarna kommer att mötas av efter sommaren 2017. På varje bild finns en beskrivning av förändringar och hur det kommer att se ut i FIFA. I manus/anteckningar till varje bild finns fördjupningar och förklaringar. På sista sidan så framgår det vart man vänder sig vid eventuella frågor. I mitten av maj planeras ändringar genomföras i FIFA-systemet. Syftet med ändringarna är : Det skall vara enkelt att göra rätt Relevant information skall nå vägtrafikledaren Felaktigheter skall upptäckas – så att de kan korrigeras Systemet skall återspegla den arbetsprocess som finns framtagen Systemet skall stödja förändringar i verksamhetens arbetssätt

Förändringar i FIFA – efter sommaren 2017 1. Planerade tidpunkter för respektive vägarbete 2. Omledningsväga(ar) som obligatoriskt fält när vi kräver omledning 3. Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen 4. Captchafält vid inloggning 5. Mindre förbättringar och buggrättningar I mitten av maj planeras ändringar genomföras i FIFA-systemet. Syftet med ändringarna är : Det skall vara enkelt att göra rätt Relevant information skall nå vägtrafikledaren Felaktigheter skall upptäckas – så att de kan korrigeras Systemet skall återspegla den arbetsprocess som finns framtagen Systemet skall stödja förändringar i verksamhetens arbetssätt

1. Planerade tidpunkter för respektive vägarbete Fylls i av entreprenör så fort man vet om när arbetet beräknas pågå. Tidpunkten kan och får ändras även om planen inte är 100 % klar. Problem: Problemet idag är att ett vägarbete per automatik får en tidsperiod som är densamma som TA-planens tidsperiod, vilket i väldigt många fall är en felaktig tidsperiod för vägarbetet (eftersom en TA-plan i många fall innehåller flera vägarbeten som utförs under olika tidsspann). Det har inneburit att manuella steg hos vägtrafikledaren måste justera tidsperioden för varje vägarbete, vilket både är ett krångligt och tidsödande arbete. Vid uppdateringar och förändringar i ett vägarbete eller TA-plan, så händer det också att manuella justeringar har skrivits över och medfört att felaktig trafikinformation nått trafikanterna.   Lösning: En lösning eller förbättring kring detta är införandet av planerade tidpunkter för start och avslut på respektive vägarbete. Dessa tidpunkter fylls i av entreprenören så fort kännedom finns om när arbetet beräknas pågå. Märk väl att det är planerade tidpunkter som kan och får ändras, vilket är en förutsättning för att kunna fylla i även om planen inte är till 100% fastställd. OBS: Detta fält ersätter INTE den Start/Stop-funktion som finns för det operativa arbetet, utan är endast ett tillägg i planeringsarbetet för att underlätta arbetet för vägtrafikledare samt förbättra trafikinformationen som når trafikanterna. Här fyller du i

2. Omledningsväga(ar) som obligatoriskt fält när vi kräver omledning De vägar som nyttjas för omledning måste fyllas i Problem: När vi idag lägger in omledningar på våra vägarbeten så saknas det ofta information om vilka vägar som nyttjas för omledningen, vilket innebär svårigheter för vägtrafikledarna.   Lösning: För att minska risken till bristfällig information så gör vi fältet ”Omledningsinformation (vägnummer)” obligatorisk varje gång som valet ”kräver omledning” används. I detta fält vill vi att entreprenören fyller i de vägar som kommer att nyttjas för omledningen.

3.1 Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen 1. Koppling kan skapas när föreskrift skapas .   Problem: TA-planer innehåller allt som oftast ett flertal vägarbeten. För dessa vägarbeten är det inte säkert (eller ens troligt) att de har samma förskrift. I dagsläget så hamnar föreskrifterna på TA-planens nivå utan koppling till något av vägarbetena. Detta blir ett problem i trafikinformationen eftersom alldeles för många (och felaktiga) föreskrifter dyker upp på många arbeten. Lösning: För att få rätt föreskrift per vägarbete så inför vi en koppling mellan föreskriften och vägarbetet. Detta kan göras när du skapar föreskriften eller i listan av föreskrifter. Kopplingen mot RDT förändras inte i och med detta, men trafikinformationen kommer endast att visa de föreskrifter som är kopplade till det aktuella vägarbetet. Missar du att koppla föreskrift till vägarbete så kommer informationen inte att nå NTS och vägtrafikledaren.

3.2 Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen 2. Koppling kan göras via länk-knappen i listan med föreskrifter

4. Captchafält vid inloggning Bilden visar hur detta kommer att se ut: Problem: FIFAs inloggning håller idag inte den säkerhetsstandard som krävs på Trafikverket, varför en fortsatt dispans inte beviljats om inte åtgärder för ökad säkerhet vidtas.   Lösning: Förbättringsåtgärden som aktualiseras vid denna release är införandet av en ”captcha” vid inloggning. Det innebär att förutom användarnam och lösenord så måste även 6st siffror matas in vid inloggningen.

5. Mindre förbättringar och rättningar Ändring i beslutsmall - ändra hänvisning till föreskrifter med automatik – ny rullista. Vägnummer följer med automatiskt från föregående vy när man skapar ”Föreskrift för vägskada”. Meddelande vid ”Anmälan av aktivitet” - varning då man försöker avsluta vägarbete. Förfinad sökfunktion vid tilldelning av TA-Plan. Sökning på användarnamn och e-postadress - visar användarnamn och e-postadress. Bugg rättad gällande antal tecken i inställningar för kommuner   Vid makulerad TA så är förstoringsglaset kvar fast den inte går att granska då TA är avslutad/upphört. Detta samt länk är nu borttaget. Listan med föreskrifter uppdateras inte om man ändrar innehållet i en föreskrift. Gjordes endast vid ”klar för RDT” tidigare, nu görs det direkt. Funnits dubbletter i planerade vägarbeten i APK – nu rättat i FIFAs grundjobb som går regelbundet. Tjällossningar adresseringar - varning i de fall man glömt att ange annan som skall underrättas vid skapande av "Föreskrift för vägskada”. Glömmer man detta så kan det inte justeras i efterhand.

Vill du veta mer? För ytterligare information kring dessa förändringar, kontakta FIFAs förvaltning (fifa.forvaltning@trafikverket.se) eller ring Användarstöd IT 010-1251010