Nätverk för lärare på fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Välkommen till Sigtuna kommuns grundsärskola Fritidshem
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Miljömålsnätverket
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barnets bästa i främsta rummet
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Utredningen om kommunal planering, del 2
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Gymnasiearbete 100 p.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Språkinlärning på talets grund
Lärares planeringsarbete!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Enhetsaudits och andra verktyg –
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Fortbildning för pedagoger
Specialpedagogiskt nätverk
Presentationens avskrift:

Nätverk för lärare på fritidshem 20170912

Dagordning 08.30 Välkomna tillbaka 08.40 Återblick - presentation av utvärdering 08.50 Framåtblick - förslag till planering denna termin 09.00 Utvärderingsverktyget - fördjupning 09.30 Fika 09.50 Reaktioner och efterarbete SPSM 10.50 Till nästa tillfälle - läsangivelser.

Enkätundersökning Gjordes i maj 2017 Resultatet presenteras i det utskick som ni fått på mail.

EEU ser att: Nätverket upplevs som meningsfullt för enskilda deltagare samt för våra olika fritidsverksamheter. Generellt uppskattar deltagarna utbytet av erfarenhet med kollegor i kommunen samt den input och inspiration som ett sådant utbyte ger, mest. Tidsaspekten är det som lyfts som negativt. Kan vara svårt att komma ifrån, svårt att få möjlighet att sprida sin information på enheten + svårt att hinna läsa/förbereda sig tillräckligt. Litteraturen upplevs generellt som relevant men tidsaspekten lyfts även här. För mycket att läsa, för kort tid att läsa. Inför nästa läsår lyfter nätverket följande önskemål / tankar om innehållet på träffarna: matriser och pedagogiska planeringar barn med olika svårigheter/särskilda behov. Hur arbetar vi med/möter dem på fritids. Integrering Fritidspedagogernas uppgifter, utanför barngrupp Språk och hur fritids vidare kan komplettera skolan gällande språkinlärning. Konkreta idéer att använda i sin egen verksamhet Inspirationsbesök i andra verksamheter

EEU planerar att: genomföra en gemensam satsning på barn med NPF på fritids i hela kommunen, under läsåret-18. Två storföreläsningar för samtlig personal + vidarearbete med diskussionsunderlag etc. på nätverksträffarna. Tillsammans i nätverket utvärdera vår fritidsverksamhet genom observationer, för att på så sätt få ett gediget analysmaterial gällande kvaliteten på våra fritidshem. Använda nätverksträffar till att arbeta vidare med pedagogiska planeringar och matriser på fritidshem. (studiebesök? Föreläsningar?) Tillsammans med nätverket hitta lämplig litteratur att läsa för att komplettera våra träffar + att skapa ett nätverk som grundar sitt arbete både på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Planering ht-17 12/9 - uppstart och inledande arbete med utvärdering och med NPF 18/10 - “Det värderande ögat” - diskussion + organisation av observationsbesök. Fortsatt arbete med NPF 16/11 - Fortsatt arbete med NPF. Kartläggning? Pedagogisk planering + matriser? 8/12 - Fortsatt arbete med NPF. Digitalisering? Litteratur?

Utvärdera vår verksamhet genom observationer Enkätundersökningen ger ett resultat som analyseras och leder till åtgärder för att utveckla kvaliteten på fritidshemsverksamheten. Systematiskt kvalitetsarbete! Resultatet från enkätundersökningen blir ett trubbigt verktyg. Hur får vi fram ett spetsigare verktyg? Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Steg 3 - Utforma och tillämpa Steg 4 - SKA

Arbetsgång Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Utmanas barnen i sitt lärande? Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Lärande besök i varandras verksamheter med fokus på en specifik frågeställning. Kort sammanfattande text av besökande pedagog som lämnas in till Jenny. Tidsåtgång; ca 2h/pedagog (1h besök och max 1 h för skrivarbete Underlag; Stort analysunderlag som bidrar till ökad kvalitet i det systematiska kvalitetsarbetet. Steg 3 - Utforma och tillämpa - början på ht-17 Steg 4 - SKA

Utforma och tillämpa! Läs om observationsmetoden - kapitel 1-2 i “Det värderande ögat”. Boka upp besök hos varandra Genomför besök. Följ observationsmall Skriv en kort rapport Lämna till Jenny

Fika

NPF i fritidshemmet... SPSM föreläsning i torsdags. Material hittar ni här. Arbeta vidare med frågan i nätverket och på enheterna. Så… Diskutera; Hur arbetar vi i nätverket med frågan? Hur får vi kugghjulen att snurra? Diskussionsunderlag Kartläggningsmaterial

Nästa tillfälle 18/10 på Skohuset Läst kapitel 1-2 i “Det värderande ögat”? Förberett NPF-frågor??? Andra önskemål?