Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Konferens och evenemang
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Centrum för Genusvetenskap
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Förändring och motstånd
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
VISA DENNA BILD: INLEDNING
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Osynliga i historien.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik & moral.
Har du som förälder koll?
Workshop Arbetsplatslärande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Vad betyder Social Kompetens
Vi är varandras arbetsmiljö
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Tips för bättre kommunikation
Hot och hat mot förtroendevalda
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32

Osynliggörande Motstrategin ta plats! bekräftartekniken Synliggör Att tänka på: Det är relativt vanligt att ha erfarenheter av att ha blivit utsatt för härskartekniker men det är också vanligt att utsätta andra för detsamma. På en arbetsplats kan detta ske av medarbetare, chefer, kollegor, kunder, patienter, närstående och så vidare. En del av det som kommer upp i denna presentation kan leda till (obehagliga) minnen hos vissa medarbetare och det kan leda till en viss del självrannsakan hos andra. Reaktionerna i gruppen kan variera. Du som chef kan antingen välja att presentera de olika härskarteknikerna som finns och ta diskussionsfrågorna på slutet. Du kan också välja att låta medarbetarna inför APT:n då denna presentation ska gås igenom läsa ”handledningsdelen” om härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker och be dem att fundera över egna erfarenhet av detta. Både fundera över om de själva blivit utsatta eller om de utsatt andra för någon eller flera av teknikerna. Detta behöver givetvis inte redogöras för men det kan skapa reflektion kring beteenden som kan vara bra att ha med sig. Du kan inleda detta avsnitt på APT:n med att fråga om någon önskar lyfta någon reflektion kring härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker. OBS! Presentationerna är uppdelade med fokus på en härskarteknik med tillhörande motstrategi och bekräftarteknik i ett. Finns intresse och tid går det givetvis att visa alla presentationerna samtidigt. I annat fall kan medarbetarna läs om en teknik åtgången enligt ovan. Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som regionen har i vissa frågor. I regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft framgår att härskartekniker inte är något som är accepterat och att det är något som ska motverkas. Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Berit Ås sa att om härskarteknikerna ska kunna motverkas behöver de först synliggöras.   Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Bekräftartekniker handlar om sätt att förändra sociala klimat. Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet.

Härskartekniken OSYNLIGGÖRANDE Teknikens syfte är att förmedla att du inte finns Att det du säger och gör varken är värdefullt eller viktigt Direkta och indirekta tekniker Direkt teknik Ex genom att benämna en persons/grupps arbete och insatser på ett förminskande sätt Inte blir presenterade med namn eller att ens namn inte nämns Att ens arbete och insatser talas om på ett förminskande sätt Indirekt teknik Skapa störande ljud när någon talar Ingen lyssnar uppmärksammat när någon talar Osynliggörande: Tekniken går ut på att förmedla att du inte finns. Att det du gör och säger är varken värdefullt eller viktigt. Tekniken kan ta sig olika uttryck och kan visa sig med ord men också genom uttryck, kroppsspråk och gester. Det kan handla om att i olika sammanhang inte bli presenterad med namn eller att namnets nämns men det kan också handla om att tala om någons arbete och insatser på ett förminskande sätt. Indirekta tekniker handlar om att avleda uppmärksamheten från den utsatte när hen talar genom att skapa störande ljud såsom att skrapa med stolen, bläddra i papper, harkla sig och hosta utan egentligt behov. Men det kan även handla om att ingen lyssnar uppmärksammat när personen talar, inte ställer frågor som visar att det finns intresse för vad den utsatte talar om. Orsakerna för att en person blir utsatt för detta kan vara gammal vana, illvilja men också okunnighet. Syftet är att får en person att känna sig obetydlig och osäker.

Motstrategi: IFRÅGASÄTT Härskartekniken Osynliggörande kan motverkas genom att ta plats. Att ta plats kan ibland vara svårt. Det är lättare att få gehör genom att: Agera med lugn och självsäkerhet Inte gå i försvar och/eller anfallsposition Påtala eller visa att agerandet inte är acceptabelt och gärna agera direkt Mer direkta agerandet kan vara att: Presentera dig själv med namn alt säg till ”Nu glömde du att presentera mig med namn” Om andra inte lyssnar när du står inför en grupp och ska tala så avbryt direkt när uppmärksamheten inte infinner sig Påtala att du vill att åhörarna lyssnar på dig Otrevligt beteende kan även påtalas direkt genom ex ”Det där var inte schysst” eller ”Hörde jag rätt? Sa du verkligen…” ”Menade du verkligen det du sa eller missuppfattade jag?” Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Motstrategier Till härskartekniken osynliggörande då gäller det att motverka genom att ta plats. Observera att det kan finnas många anledningar till att tekniken används och därmed så är följande att rekommendera: Agera direkt Tydligt visa att agerandet inte är acceptabelt Tänkt på att inte gå i försvar och anfallsposition Agera med lugn och självsäkerhet och hävda rätten till att bli hörd och/eller sedd Är det en situation där du pratar och andra inte lyssnar går det att direkt avbryta när uppmärksamheten inte infinner sig Påtala att uppmärksamheten från dem är viktigt, att du gärna vill att de ska lyssna. Det går även att säga till avseende det otrevliga beteendet genom ex ”Det där var inte schysst” eller ”Hörde jag rätt? Sa du verkligen…” ”Menade du verkligen det du sa eller missuppfattade jag?” etc. Blir du inte presenterad som brukligt går det också att säga ”Nu glömde du visst att presentera mig vid namn” Att fundera på och lyfta som diskussion kan vara: Om en medarbetare säger ifrån genom att gå i försvar eller anta ”anfallssituation” vad finns det för risker med det? Finns det några fördelar? Går det att förstå att reaktionen ibland kan vara ”anfallsliknande”? Vilket ansvar har den som utövat härskartekniken att höra igenom ”anfallet” och istället lyssna på budskapet om känslan av att bli osynliggjord? Hur kan flera i arbetslaget agera? Att agera direkt kan vara svårt. Om reaktionen istället kommer i efterhand och lyfts fram då – hur är bästa sättet att göra det på? Hur kan andra kollegor hjälpa till om den som blivit utsatt för härskartekniken inte lyckas finna sig i situationen? Är det skillnad om en överordnad utöver härskartekniken? På vilket sätt i så fall?  

Bekräftarteknik: SYNLIGGÖR Bekräftarteknik förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom nya förhållningssätt. Det innebär att bidra till en motsatt kultur. Bekräftartekniken Synliggör innebär bland annat: Visa respekt Visa engagemang för människorna i sin omgivning och i mötet med dem Lyssna på andra och ge gensvar Ge konstruktiv kritik – det synliggör och bekräftar andra Att synliggöra andra ger också respekt tillbaka vilket synliggör dig själv Bekräftartekniker förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom att skapa nya interaktionsmönster och förhållningssätt och på så sätt skapa ett positivt, jämställt klimat där ömsesidig respekt råder. Osynliggörande – synliggörande Bidra till en motsatt kultur. Visa respekt, visa engagemang för människorna i sin omgivning och i mötet med dem. Lyssna på andra, ge gensvar, ge konstruktiv kritik – det synliggör och bekräftar andra. Ger också respekt tillbaka vilket synliggör dig själv.  

ATT DISKUTERA Diskutera två och två Vad kan användandet av härskartekniken Osynliggörande ge för konsekvenser för den som blir utsatt? Hur vanligt tror ni att det är att omgivningen använder sig av bekräftartekniker när en härskarteknik tillämpas? Om ni tror att det är sällan – Vad tror ni att det beror på i sin tur? Om ni upplevde att en kollega blev osynliggjord av en annan kollega/chef – Hur skulle ni själva vilja agera? Hur tror ni att ni faktiskt skulle agera? Om det finns en diskrepans mellan vilja och faktiskt agerande – Vad skulle ni behöva för att agera som ni skulle vilja? Kom överens om en härskarteknik som ni ska vara aktsamma på fram till nästa APT. Kom överens om hur ni ska agera när ni upptäcker en sådan sker (mot kollega, chef, patient, närstående etc) och diskutera olika bekräftartekniker och motstrategiers användbarhet. Genomför denna övning i mindre grupper eller i par men låt det gärna gå laget runt när smågruppsdiskussionerna är avslutade och försök få till ett reflekterande samtal i storgrupp. Tänk på att gärna anteckna ner vilka härskartekniker som medarbetarna vill vara aktsamma på till nästa APT och vilka motstrategier dem önskar tillämpa och/eller bekräftartekniker. Finns det tydliggjort för alla att alla kommer att agera på tillämpandet av härskartekniker (men på olika varianter) blir steget förhoppningsvis inte lika stort från att gå från önskad handling till faktiskt handling i ex fikarummet. Det blir förhoppningsvis mer accepterat att agera med civil kurage när någon exempelvis blir förlöjligad, osynliggjord eller utsatt för dubbel bestraffning. Följ gärna upp på nästa APT kring hur det har gått. Den sista punkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa APT. SAMMANFATTNING Det första steget i alla förändringsarbeten är medvetenhet. En medvetenhet och uppmärksamhet på att något har hänt ger oss något att utgå ifrån, upplevelse att känna in och relatera till – det får vi genom Ås beskrivningar och begrepp. Andra steget är att synliggöra intellektualisera och påtala och det får vi genom definierade motstrategier. Det tredje steget är att föregå med gott exempel och därtill har vi nu bekräftartekniker. Sammanfattningsvis ser teknikerna ut så här: Härskarteknik Motstrategi Bekräftarteknik Osynliggörande Tag plats Synliggörande Förlöjligande Ifrågasättande Respekterande Undanhållande Korten på bordet Informera Dubbel bestraffning Bryta mönstret Dubbel belöning Skuld och skam Intellektualisera Bekräfta rimliga normer unkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa tillfälle.