Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Handlingsplan för matematikutveckling
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Apptips med koppling till läroplanerna
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Lokal Pedagogisk Planering
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Bedömning.
Ett processinriktat arbetssätt
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Tema Kär och galen.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hälsopedagogik Kapitel 4
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Mervärden och aha-upplevelser
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Aktiviteter och upplevelser
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Marknadsföring och försäljning
Rörelse och konstruktion
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Blodomloppet ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål Program.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Matspjälkningssystemet
Djuren möter ungdomskulturen
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
LPP – rörelse Lekar och spel
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Mediepedagogiskt projekt
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa MäNNISKOKROPPEN Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa

SYFTET MED PROJEKTET: ”Att få kunskaper om människokroppens olika delar samt dess funktion” För att skapa en bredare kunskap och få in flera olika perspektiv utförs detta projekt ämnesövergripande där ämnena biologi, idrott och hälsa samt bild ingår. Nedan ges en översikt av syftena ämnesvis: Vilka delar en cell innehåller och skillnaden på olika celler. (Biologi) Beskriva organs olika funktioner samt vad som händer om funktionen försämras. (Biologi, idrott och hälsa) Föra diskussioner kring givna frågeställningar. (Biologi, idrott och hälsa) Använda olika tekniker, verktyg och material för bildskapande. (Bild) Redovisa det du skapat och anpassa redovisningen till temat. (Bild)

FÖRUTSÄTTNINGAR Åk 9 elever, Svalöv Eleverna behöver mobiltelefoner eller andra digitala verktyg Tillgång till kreativa material; lera, papper, pennor… Datorer för att bearbeta filmerna Massor av tid…

PLANERING OCH GENOMFÖRANDE Eleverna ska jobba individuellt samt i grupp (3-4 elever/grupp) Varje grupp kommer att få ett område inom biologin att specialisera sig på: Grupp 1 – Matspjälkningssystemet Grupp 2 – Blodomloppet (med andning) Grupp 3 – Huden Grupp 4 – Rörelseapparaten Grupp 5 – Nervsystemet och hormoner Grupp 6 – Sinnena Gruppen ska göra ett informationsmaterial samt skapa tre öppna frågor för diskussion i klassen. På bilden ska eleverna skapa två- eller tredimensionella bilder i olika tekniker med koppling till gruppens arbetsområde. Dessa ska sedan sättas samman till en kort men informativ stop motion-film. Filmen ska delges de andra i klassen.

BEDÖMNING Läxförhör på fakta Informationsmaterialet med tillhörande frågor Deltagande i workshop Den bildskapande processen: planering, genomförande, resultat Presentationen av filmen

Det här bedöms i bild: Kommentar elev lärare Teknik Komposition Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett ganska bra sätt. Du provar på ett ganska bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och bra sätt. Du provar på ett bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och mycket bra sätt. Du provar på ett mycket bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Komposition Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett ganska bra sätt i dina bilder Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett bra sätt i dina bilder Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett mycket bra sätt i dina bilder Redovisning Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett ganska bra sätt Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett bra sätt Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett mycket bra sätt Arbetssätt Du kan hjälpa till med att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt. Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt.

UTVÄRDERING Vad kunde vi sedan innan? (förförståelse) Vad har vi lärt oss teoretiskt och pratiskt? Vilka hinder stötte vi på i arbetet och hur kom vi vidare? Vad ska vi tänka på till nästa gång? Jag/vi/ni (eleven/gruppen/läraren) Övriga tankar, kommentarer och idéer!