Etableringskontroll Processbeskrivning Versionsnummer: 1.2 Version 1.2 beslutad av Elisabeth Wikén, 2017-03-23 Processägare: Elisabeth Wikén
Processbeskrivning - etableringskontroll Skolinspektionens modell för processbeskrivning – etableringskontroll 1 1 2 2 3 3 Processbeskrivning - etableringskontroll Indata: Skolinspektionen ska kontrollera att huvudmannen har förutsättningar att följa föreskrifterna för utbildningen när verksamheten väl startar. Det är en rättssäkerhetsfråga för eleverna att verksamheten kommer igång enligt plan, innehåller de ämnen och kurser som deras utbildning ska omfatta, att det finns ledning och personal på plats samt att eleverna i övrigt ges förutsättningar så att målen för utbildningen kan nås. Planera etableringskontroll och genomföra första analys Informera de huvudmän som fått tillstånd att starta att en etableringskontroll kommer genomföras, samla in och analysera underlag. 1 Identifiera och återföra brister Intervju med huvudmannen, samla in och analysera ytterligare underlag, identifiera och återföra eventuella brister som kan ha identifierats inom etableringskontrollen samt vid behov peka på brister som behöver åtgärdas. 2 Följa upp resultatet av etableringskontrollen Samla in underlag, analysera och bedöma om eventuella brister kvarstår, vidta ytterligare åtgärder vid behov, avsluta ärende när bristerna är åtgärdade. 3 Intressenter och roller Externt: Enskilda huvudmän och skolenheter. Internt: Rätts- och tillståndsavdelningen, analys- och statistikavdelningen, kommunikationssekretariatet, processledning, avdelningschefer, administratörer, enhetschefer och inspektörer. Resultat: Ökad möjlighet för att eleverna redan från skolstart kommer att få den utbildning de har rätt till. Färre skolor som bedöms fungera bristfälligt vid förstagångstillsynen. Färre skolor som får kritik efter genomförd regelbunden tillsyn. Färre återkallanden av tillstånd efter Skolinspektionens regelbundna tillsyn. Processbeskrivning etableringskontroll
Planera etableringskontroll och genomföra en första analys 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll Etableringskontroll: Planera etableringskontroll och genomföra en första analys Informera de huvudmän som är aktuella för etableringskontroll, samla in och analysera underlag och förbereda genomförandet. Aktivitetskarta 1.1a Utbyta kunskaper och erfarenheter inför etableringskontroll 1.1b Kartlägga behov av etableringskontroll 1.2 Planera etableringskontrollen 1.3 Samla in och analysera underlag Information Beskrivning av processfas De huvudmän som är aktuella för etableringskontroll ges information om etableringskontrollens syfte och uppgift om planerad start samlas in. Avdelningarna organiserar etableringskontrollen och samlar in och analyserar underlag. Intressenter och roller Externt: Enskilda och kommunala huvudmän samt skolenheter. Internt: Rätts- och tillståndsavdelningen, Analys- och statistikavdelningen, kommunikationssekretariatet, processledning, avdelningschefer, administratörer, enhetschefer och inspektörer. Dokument Plan för etableringskontroll Indata och resultat Indata Fastställd plan för etableringskontroll Resultat Varje huvudman vet att de är föremål för etableringskontroll och förutsättningarna för detta och hur de kan förbereda sig. Resurser är avstämda och korrigerade mot fastlagt åtagande. En planering av etableringskontrollen har gjorts. Underlag har inkommit. Processbeskrivning etableringskontroll
1.1a Utbyta kunskaper och erfarenheter inför etableringskontroll 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll Planera etableringskontroll och genomföra första analys 1.1 1.2 1.3 1.1a Utbyta kunskaper och erfarenheter inför etableringskontroll Detaljkarta Indata: Utvärdering av föregående periods etableringskontroller. 1.1.1a Ta fram kvalitetssäkringsversion av processunderlag 1.1.2a Arrangera kunskaps- och erfarenhetsutbyte för samtliga aktörer i processen 1.1.3a Fastställa aktuellt processunderlag 1.1.4a Distribuera aktuellt processunderlag Aktör: PU i samverkan med samtliga processaktörer Aktör: PU i samverkan med samtliga processaktörer Aktör: PÄ Aktör: PU Äger rum i februari/mars Aktivitet Dokument Sammanställning av lista och fördelning av ärenden bör kunna ske under mars månad Diarieföringen bör starta när etableringskontrollen startar, dvs vid kartläggningen av skolstarter. Ett nej är också en etableringskontroll och på detta sätt gör vi det sökbart för nästkommande år. Processbeskrivning Bedömningsunderlag och utredningsstöd Dokumentmallar för beslut, informationsbrev och informationsinhämtning Rutiner för diarieföring Processutvecklare samordnar kvalitetssäkring av samtliga processunderlag, samt anordnar kunskaps- och erfarenhetsutbyte för alla aktörer i processen. Fastställt processunderlag distribueras via Skolinspektionens interna webb Siw. Processbeskrivning etableringskontroll
1.1b Kartlägga behov av etableringskontroll 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll Planera etableringskontroll och genomföra första analys 1.1 1.2 1.3 1.1b Kartlägga behov av etableringskontroll Detaljkarta Indata: Utvärdering av föregående periods etableringskontroller. 1.1.1b Avrapportera nya tillstånd till enheten för statistik 1.1.2b Sammanställa preliminär lista på skolor med nya tillstånd 1.1.3b Kartlägga när etablering sker och skapa ärende i W3D3 1.1.4b Sammanställa lista på skolor aktuella för etablerings-kontroll. 1.1.6b Samordna lista med övriga åtaganden och fördela uppdrag till avdelningarna Aktör: Enheten för tillståndsprövning och enheten för statistik Aktör: Enheten för statistik Aktör: Enheten för statistik Aktör: Enheten för statistik och EoV Aktör: EoV 1.1.5b Skapa bevakningslista på de skolor som har ett senare etableringsdatum Resultat: Skolinspektionen har klarlagt vilka skolor som är aktuella för etableringskontroll Äger rum i mars Aktivitet Dokument Enheten för tillståndsprövning sammanställer lista över alla skolor som beviljats tillstånd vid första prövning eller efter omprövning eller överklagande. Sammanställningen överlämnas till enheten för statistik som påbörjar en kartläggning av vilka skolor som avser att starta kommande hösttermin. Enheten för statistik sammanställer aktuella skolor och skapar ärenden i W3D3 så att varje huvudman som får fråga om skolstart har ett diarienummer. Enheten för statistik skapar även en bevakning på de skolor som avser att starta senare. Listan över de skolor ska genomgå etableringskontroll under våren överlämnas till enheten för ekonomi och verksamhetsstyrning som stämmer av utfallet med tillsynsavdelningarnas övriga åtaganden och fördelar ärendena. Sammanställning av lista och fördelning av ärenden bör kunna ske under mars månad Diarieföringen bör starta när etableringskontrollen startar, dvs vid kartläggningen av skolstarter. Ett nej är också en etableringskontroll och på detta sätt gör vi det sökbart för nästkommande år. Processbeskrivning etableringskontroll
1.2 Planera etableringskontrollen 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll Planera etableringskontroll och genomföra första analys 1.1 1.2 1.3 1.2 Planera etableringskontrollen Detaljkarta Resultat: Skolinspektionen har klarlagt vilka skolor som är aktuella för etableringskontroll 1.2.1 Organisera etablerings-kontrollen 1.2.2 Skicka ut informations-brev till huvudman Resultat: Avdelningarna har organiserat etableringskontrollen och huvudmannen har informerats om att kontroll kommer ske Aktör: Enhetschef Aktör: Föredragande Aktivitet Dokument Genom planeringen sker en fördelning av ärenden på föredragande, medbedömare, beslutsfattare, och kvalitetssäkrare. Rollerna i sig ger också olika ansvarsområden genom att föredragande har ett större ansvar för skriftlig kommunikation med huvudmannen och för att skriva ett beslut. Ett brev skickas ut till aktuella huvudmän med information om principerna för etableringskontrollen.
1.3 Samla in och analysera underlag 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll Planera etableringskontroll och genomföra första analys 1.1 1.2 1.3 1.3 Samla in och analysera underlag Detaljkarta Resultat: Avdelningarna har organiserat etableringskontrollen och huvudmannen har informerats om att kontroll kommer ske Utredningsplan 1.3.4 Kvalitetssäkra analys och riskvärdering av etablerings-kontrollsobjekt 1.3.5 Planera genomförandet med utgångspunkt från analys 1.3.1 Analysera underlag och göra en riskvärdering så att en prioritering kan göras av vilka dokument som ska begäras in 1.3.2 Begära in underlag från huvudman 1.3.3 Analysera underlag och göra risk-värdering inför etableringskontroll så att genomförandet kan planeras på ett strategisk sätt Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare Resultat: Analys och riskvärdering av tillsynsobjekt och val av metoder är kvalitetssäkrat Aktör: Föredragande och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare Aktivitet Dokument Utredningen planeras utifrån typ av tillsynsobjekt och genomförd analys av befintliga underlag. Inspektörerna identifierar vilka dokument som ska begäras in. Huvudmannen som ska genomgå etableringskontroll får ett informationsinhämtande brev. Utifrån de underlag som begärs in från huvudman görs en sammantagen riskvärdering av tillsynsobjektets problembild för att strategiskt kunna utforma den fortsatta utredningen. En utredningsplan tas fram som specificerar adekvata informanter och insamlingsmetoder. Inspektörerna har till stöd den grupp av kvalitetssäkrare som har pedagogisk, metodologisk och juridisk kompetens. Utredningsplanen följer hela ärendet. Processbeskrivning etableringskontroll
2. Identifiera och återföra brister 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll etableringskontroll: 2. Identifiera och återföra brister Genomföra etableringskontroll, samla in och analysera ytterligare underlag, identifiera eventuella brister hos huvudmän och skolenheter samt vid behov peka på brister som behöver åtgärdas och återför dessa. Aktivitetskarta 2.1 Samla in och analysera underlag vid genomförandet 2.2 Fastställa beslut 2.3 Ge råd och vägledning samt genomföra återföring Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Skolinspektionen inhämtar ytterligare information vid etableringskontrollsbesök. Utifrån en kvalitetssäkrad utredning inhämtas tillräckligt underlag för att kunna bedöma varje kritisk faktor. Skolinspektionen fastställer beslut och ger råd och vägledning. Intressenter och roller Interna roller: Enhetschef, inspektör (föredragande och medbedömare), kvalitetssäkrare (metod, pedagogik och juridik), administratör, beslutsfattare, avdelningsjurist, rättsenheten och kommunikationssekretariat. Externa roller: huvudman, rektor, lärare, övrig personal, elever och vårdnadshavare. Indata Utredningsplan Resultat Beslut fattat på kvalitetssäkrat underlag. Huvudmannen förstår de krav Skolinspektionen ställer och på vilka grunder Skolinspektionen fattat beslut. Processbeskrivning etableringskontroll
2.1 Samla in och analysera underlag vid genomförandet 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 2. Identifiera och återföra brister 2.1 2.1 2.1 2.1 2.2 2.2 2.3 2.1 Samla in och analysera underlag vid genomförandet Detaljkarta Indata: Underlag om tillsynsobjekt och val av metoder är kvalitetssäkrade 2.1.1 Inhämta information genom intervjuer och dokumentstudier 2.1.2 Vid behov genomföra besök Nästa sida 2.1.3 – 2.1.9 Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov avstämning med kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och medbedömare Resultat: Tillräckligt underlag har inhämtats, utifrån en kvalitetssäkrad utredning, för att kunna bedöma varje kritisk faktor Aktivitet Dokument All etableringskontroll (2.1.1 och 2.1.2) genomförs enligt utredningsplanen. Utifrån det som framkommer under utredningen kan justeringar vara nödvändiga i planeringen. Behov av fördjupning i något arbetsområde kan föranleda förändring i metodupplägg (se respektive bedömningsstöd). Vid behov kan detta stämmas av med den grupp av kvalitetssäkrare som har juridisk, pedagogisk och metodologisk kompetens. Processbeskrivning etableringskontroll
2.1 Samla in och analysera underlag vid genomförandet 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 2. Identifiera och återföra brister 2.1 2.1 2.1 2.1 2.2 2.2 2.3 2.1 Samla in och analysera underlag vid genomförandet Detaljkarta Indata: Tillräckligt underlag har inhämtats, utifrån en kvalitetssäkrad utredning, för att kunna bedöma varje kritisk faktor 2.1.3 Bedöma insamlad information 2.1.4 Kvalitetssäkra bedömningar 2.1.7 Kommunicera protokoll och ev. övrig dokumentation med huvudman 2.1.8 Bedöma synpunkter från huvudmannen 2.1.9 Färdigställa och fastställa inriktning på beslut Aktör: Föredragande, medbedömare, beslutsfattare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande, medbedömare, beslutsfattare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande eller administratör Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov beslutsfattare Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare 2.1.5 Säkerställa att tillräckligt underlag finns för att göra en bedömning 2.1.6 Komplettera Resultat: Skolinspektionen har utifrån ett kvalitetssäkrat arbetssätt kontrollerat om tillsynsobjektet lever upp till kraven i författningarna Aktör: Föredragande, medbedömare, beslutsfattare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och enhetschef Aktivitet Dokument Efter genomförandet görs en sammantagen bedömning av samtliga kritiska faktorer. Bedömningen kvalitetssäkras vid en första föredragning med beslutsfattare. Om inte tillräcklig information finns för att göra en tillförlitlig bedömning ska kompletterande information inhämtas. Protokoll kommuniceras och eventuellt inkomna synpunkter beaktas. Beslutsförslaget färdigställs och fastställs. Bedömningsunderlag och utredningsstöd Checklista kvalitetssäkring (kan användas vid alla former av beslut) Skrivregler Processbeskrivning etableringskontroll
2.2 Fastställa beslut 1 2 3 Detaljkarta Aktivitet Dokument Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 2. Identifiera och återföra brister 2.1 2.1 2.1 2.2 2.2 2.3 2.2 Fastställa beslut Detaljkarta 2.2.6 Eventuellt informera media Indata: Skolinspektionen har utifrån ett kvalitetssäkrat arbetssätt kontrollerat om tillsynsobjektet lever upp till kraven och tagit fram ett förslag till beslut Aktör: Regional enhet och kommunikationssekretariatet 2.2.1 Kvalitetssäkra beslutsutkast 2.2.2 Ta fram ett förslag till uppföljningsplan 2.2.3 Föredra beslut 2.2.5 Fatta beslut 2.2.7 Expediera beslut Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och eventuellt medbedömare och kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och eventuellt medbedömare och kvalitetssäkrare Aktör: Avdelningen Aktör: Beslutsfattare 2.2.4 Fastställa uppföljningsplan, uppföljningstid och tid för eventuell delredovisning Resultat: Beslut fattat på kvalitetssäkrat underlag Aktör: Beslutsfattare Aktivitet Dokument Beslutsutkast genomgår en kvalitetssäkring. Beslutsfattare går igenom beslut vid en föredragning och därefter kan beslut fattas. Avdelningen expedierar beslutet. Denne lägger även ut beslutet på SIRIS. Checklista kvalitetssäkring (kan användas vid alla former av beslut) Riktlinje rörande hantering av överklaganden Presskontakter
3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll etableringskontroll: 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen Samla in underlag, analysera samt bedöm om tidigare identifierade brister kvarstår, vidta ytterligare åtgärder vid behov och avsluta ärende när bristerna är åtgärdade. Aktivitetskarta 3.1 Huvudmannen åtgärdar brister 3.2 Samla in och analysera underlag 3.3 Fastställa inriktning på beslut 3.5 Följa upp resultatet av etableringskontroller 3.4 Fatta beslut efter uppföljning Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Skolinspektionen följer upp att huvudmannen har åtgärdat bristerna. Intressenter och roller Interna roller: Enhetschef, föredragande och medbedömare, kvalitetssäkrare (metod, pedagogik och juridik), administratör, beslutsfattare och kommunikationssekretariat. Vid behov även rättsenheten. Externa roller: Huvudman, rektor, lärare, övrig personal, elever och vårdnadshavare. Indata Tidigare fattat beslut Resultat Skolinspektionen har utifrån ett kvalitetssäkrat arbetssätt kontrollerat om bristerna åtgärdats. Beslutet är fattat på kvalitetssäkrat underlag och huvudmannen förstår de krav Skolinspektionen ställer och på vilka grunder de ställts. Processbeskrivning etableringskontroll
3.1 Huvudmannen åtgärdar brister 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 3.1 3.2 3.3 3.4 3.1 Huvudmannen åtgärdar brister Detaljkarta Indata: Beslut fattat på kvalitetssäkrat underlag. H-man förstår de krav Skolinspektionen ställer och på vilka grunder de ställts 3.1.1 Huvudmannen genomför utvecklande insatser 3.1.4 Redovisa vidtagna åtgärder och dess resultat Resultat: Huvudmannen har vidtagit nödvändiga åtgärder och redovisar resultatet av detta för Skolinspektionen Aktivitet Dokument Denna del av processen ligger till stor del utanför Skolinspektions kontroll. Grunden för denna del är att huvudmannen förstår Skolinspektionens synpunkter och vidtar åtgärder. I redovisningen i uppföljningsperiodens slut visar huvudmannen hur den säkerställt att alla brister är åtgärdade.
3.2 Samla in och analysera underlag 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 3.1 3.2 3.3 3.4 3.2 Samla in och analysera underlag Detaljkarta Indata: Skolinspektionens beslut Huvudmannens redovisning av vidtagna åtgärder och dess resultat 3.2.1 Bedöma huvudmannens vidtagna åtgärder och resultat 3.2.4 Kvalitetssäkra bedömningar 3.2.5 Eventuellt kommunicera protokoll och dokumentation med huvudmannen 3.2.6 Bedöma synpunkter från huvudmannen . 3.2.7 Kvalitetssäkra underlag Aktör: Föredragande och medbedömare samt vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och medbedömare samt vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande Aktör: Föredragande, medbedömare, beslutsfattare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande, medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare 3.2.2 Eventuellt inhämtande av egen förstahands-information 3.2.3 Finns tillräckligt underlag för att göra bedömning? Resultat: Skolinspektionen har utifrån ett kvalitetssäkrat arbetssätt kontrollerat om bristerna åtgärdats Aktör: Föredragande och medbedömare samt vid behov kvalitetssäkrare Aktivitet Dokument Ansvarig inspektör går igenom huvudmannens redovisning och väljer metod för uppföljning. I flera fall kommer det finnas en grundläggande planering för detta från tidpunkten då beslut fattades och då handlar det om att stämma av att planeringen fortfarande uppfyller sitt syfte; att säkerställa att bristerna är åtgärdade. Inspektören kan i detta arbete ta stöd av den kvalitetssäkrande funktionen. Uppföljningen genomförs sedan utifrån den planering som tagits fram. När Skolinspektionen har tillräckligt med underlag görs en bedömning av om bristerna är åtgärdade eller inte. Bedömningsunderlag och utredningsstöd
3.3 Fastställa inriktning på beslut 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 3.1 3.2 3.3 3.4 3.3 Fastställa inriktning på beslut Detaljkarta 3.3.1 Samtliga brister är åtgärdade 3.3.2 Beslut/etablerings-kontrollen kan avslutas Se 3.4.1 ff 3.3.3 Samtliga eller vissa brister är ej åtgärdade 3.3.4 Återkalla tillstånd Se 3.4.1 ff 3.3.5 Eventuellt överklagande Se 3.4.7 Aktivitet Dokument Föredragande inspektör har nu, eventuellt tillsammans med den kvalitetssäkrande funktionen på avdelningen, gjort en bedömning av materialet från uppföljningen. Bedömningen resulterar i att de tidigare konstaterade bristerna antingen anses vara åtgärdade eller inte åtgärdade. För det fall samtliga brister bedöms vara åtgärdade kan etableringskontrollen avslutas genom att föredragande inspektör tar fram ett utkast till beslut och föredrar det för beslutsfattaren. Om samtliga brister inte är åtgärdade ska det övervägas om tillståndet ska återkallas genom beslut. Riktlinje rörande hantering av överklaganden Riktlinje delgivning
3.4 Fatta beslut efter uppföljning 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 3.1 3.2 3.3 3.4 3.4 Fatta beslut efter uppföljning Detaljkarta 3.4.5 Ev informera media Indata: Skolinspektionen har utifrån ett kvalitetssäkrat arbetssätt kontrollerat om bristerna åtgärdats och tagit fram ett förslag till beslut. huvudmän som bedöms kunna etablera ny verksamhet ska under första halvåret genomgå förstagångstillsyn. Aktör: Regional enhet och kommunikations-sekretariatet 3.4.1 Kvalitetssäkra beslutsutkast 3.4.2 Föredra beslut 3.4.3 Fatta beslut 3.4.4 Expediera beslut och vid behov delgivning 3.4.7 Avsluta etablerings-kontrollen Aktör: Föredragande och medbedömare och vid behov kvalitetssäkrare Aktör: Föredragande och beslutsfattare Aktör: Beslutsfattare Aktör: Avdelningen Aktör: Föredragande och administratör Resultat: ökad möjlighet för att eleverna redan från skolstart kommer att få den utbildning de har rätt till. färre skolor som bedöms fungera bristfälligt vid förstagångstillsynen, färre skolor som får kritik/föreläggande efter genomförd tillsyn, färre anmälningsärenden till Skolinspektionen, färre återkallanden av tillstånd efter Skolinspektionens tillsyn 3.4.6 Ta ställning till Överklagande Aktör: Föredragande och rättsenheten och vid behov kvalitetssäkrare Aktivitet Dokument Beslutsfattare kvalitetssäkrar beslut och skriver under. Avdelningen expedierar beslutet. Beslutet läggs även ut på SIRIS. Utifrån etableringskontrollsärendets art och tidigare händelser kan det vara aktuellt med aktiviteter riktade mot media och därför kan kommunikationssekretariatet behöva kontaktas. Om bristerna är åtgärdade kan etableringskontrollen nu avslutas. Checklista kvalitetssäkring (kan användas vid alla former av beslut) Skrivregler Riktlinje delgivning Riktlinje rörande hantering av överklaganden Presskontakter
3.5 Följa upp resultatet av etableringskontroller 1 2 3 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för etableringskontroll 3. Följa upp resultatet av etableringskontrollen 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 Följa upp resultatet av etableringskontroller Detaljkarta Indata: Statistik överbeslut efter etableringskontroll samt erfarenheter av utredningsarbetet 3.5.1 Rapportera resultatet av genomförda etableringskontroller 3.5.2 Sammanställa resultatet av genomförda etableringskontroller 3.5.3 Arrangera uppföljnings- och analysmöte 3.5.4 Sammanfatta utvecklingsbehov och besluta om revideringar i processen Aktör: Enhetschef Aktör: Enheten för statistik Aktör: PU i samråd med samtliga aktorer i processen Aktör: PU, PÄ Resultat: Underlag för fortsatt utveckling av processen Erfarenheter tas om hand och sprids mellan avdelningar och aktörer Aktivitet Dokument Processutvecklare samordnar uppföljning och utvärdering av etableringskontrollen utifrån resultat av etableringskontroll som rapporteras från enhetschef till statistikenheten. Därefter fastställs beslut om revidering av processunderlag. Rapporteringsdokument etableringskontroll