Hållbar vattenkraft i Dalälven Dalälvens vattenråd 29 september 2017
Nationell strategi för hållbar vattenkraft Sveriges Energimål + Miljömål 2040: 100% förnybar elproduktion 2021 2045: Inga utsläpp av klimatgaser 2027 Ref: Miljömålsberedningen/Energikommissonen Ref: Vattenförvaltningen (EU:s vattendirektiv) Nationell strategi för hållbar vattenkraft - Skäligt att ”ta” 2,3 % av elproduktionen för miljöåtgärder. - Viktigt att bibehålla/utveckla vattenkraftens reglernytta. Nationell prioritering Dalälven har höga natur- och energivärden → Regional strategi.* … och plan för prövning av moderna miljövillkor (Jfr regeringens remiss hösten 2017). Alla vatten ska ha God status
Avvägning miljöåtgärder - energinytta Energiproduktion Reglerkraft Ekologiskt anpassat flöde Vandrings-möjligheter Avvägning miljöåtgärder - energinytta 0/+* - 2,3 % Prioritera det viktigaste ur ett nationellt perspektiv. * Energikommissionen; ”Effekthöjning i befintliga kraftverk med moderna miljötillstånd” Välkomna
Projektorganisation – Hållbar vattenkraft i Dalälven 30-40 personer är involverade i projektet Kultur: Benedict Alexander, Fiske: Marco Blix m.fl., Övriga delprojekt …
Hållbar vattenkraft i Dalälven - arbetsprocess Fakta-underlag Dalälvens vattenkraftsystem Prioriterade naturvärden och potentialer Kulturvärden kopplat till anläggningar Analyser 2017 Miljöåtgärder vid större kraftverk Ekologiskt anpassad årsreglering Miljöåtgärders energipåverkan – schablonberäkningar Övriga arbetspaket: Ökad energinytta, samrådsprocess mm Slutprodukt 2018 Åtgärdsplan Övervakningsprogram Förvaltningsråd för genomförande Erfarenheter och rekommendationer till nationell nivå
Dalälvens vattenkraftsystem Kulturhistorisk beskrivning av vattenkraftverk Beskrivning av 53 kraftverk – med fokus på de största kraftverken i Dalälven Insamling, sammanställning och analys av befintligt kunskapsunderlag i form av kartor, fotografier, rapporter, böcker mm. Bedömning och värdering av resp. anläggnings kulturvärden med utgångspunkt från en rad olika kriterier som ålder, industrihistoria, kontinuitet, omgivning, nationella och regionala kulturvärden etc. Vattenkraftens energivärden mm
Dalälvens vattenkraftssystem Energiproduktion och reglerkraftnytta Påverkan på vattenflöden och vattennivåer Vattenkraften i Sveriges elsystem Sjöar och vattendrag Vattenregleringsmagasin och kraftverk Vattenreglering - från vårflod till vårflod Elproduktion och bidrag till reglernytta Påverkan på sjöar och vattendrag Klimatförändringens effekter Översvämningsrisker Dammsäkerhet Dalälvens 6 delområden Vattenkraftens energivärden mm
Dalälvens vattenkraftverk och regleringsmagasin 47 större kraftverk i Dalälvens huvudflöden 84 små/medelstora kraftverk i biflödena 13 stora magasin i huvudflödet 99 små magasin i biflödet
Vattenkraftens energivärden mm Dalälvens elproduktion GWh/år Huvudflödet Biflöden Österdalälven 1151 35 Oreälven 113 3 Västerdalälven 409 84 Runns tillflöden 72 9 Mellersta Dalälven 1655 19 Nedre Dalälven 1245 1 Totalt 4651 151 Vattenkraftens energivärden mm
Vattenreglering i olika tidsperspektiv Årsreglering Korttidsreglering Vattenkraftens energivärden mm
Dalälvens naturvärden Uppdrag: Identifiera de miljöåtgärder, kopplat till vattenkraften i Dalälven, som ger störst miljönytta - ur ett nationellt perspektiv Identifiera vilka värden som finns i nuläget. Identifiera vilka värden som kan förstärkas/återskapas. Transparent prioriteringsmodell Objektiv modell – transparent – kvantifierbara mått - användbar även i andra huvudavrinningsområden – inledande grov sållning – utpekade insatser behöver sedan tas vidare i stegen där miljönyttan vägs mot energinyttan
En damms påverkan på vattendraget ←Vandringshinder → ↨ Vattenreglering ↨ Överdämning Rensning
Prioriterade åtgärdstyper Vandringsvägar huvudflöde/biflöden ”Torrfåror”/Kvillområden Ekologiskt anpassade flöden - årsflödesdynamik (hög – lågflöden) - korttidsreglering (xx …)
Ekologiskt anpassad årsflödesdynamik Årsreglering Per-Erik INTRO 30 sek
Svämskog i Båtforsområdet Joel Svämskog i Båtforsområdet
Översvämningsberoende naturtyper Strandzonering i förhållande till översvämningarnas omfattning ”Ej” översvämmat 1250 m3/s Svämädellövskog 800 m3/s Svämlövskog Svämplan 450 m3/s Joel Svämängar/älvängar Dalälven
Siljan mfl magasin tas i bruk ? Nicklas
Frekvensen hos långvariga vårflöden har cykler
Snötäcket har minskat.. Nicklas
Ekologiskt anpassad årsreglering för Dalälven Rapport om Ekologiskt anpassad årsreglering för Dalälven Vårflödena har varierat naturligt mellan år … Långvariga vårhögflöden har minskat pga av reglering och klimatförändringar. Vi har ovanligt många översvämningsberoende naturmiljöer längs älven. Åtgärden att vart 5:e år ”boosta” vårfloden kostar 200 GWh elproduktion och … ger stor påverkan på Dalälvens reglerförmåga. Vi har inte regelverk som anpassade efter en adaptiv vattenhushållning! Förslag – vi tillsätter en arbetsgrupp som ”testar” beslutsstöd redan i vinter. Effekter för jordbruk, översvämningsrisker, dammsäkerhet, mygg …
Skälig avvägning mellan värden … Reglerbidrag Klass 1 N2000 svämlövskog
Miljöbalken 3 kap. Grundläggande bestämmelser för hushållning med mark- och vattenområden. 1 § Mark- och vattenområden skall användas för det eller de ändamål för vilka områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet och läge samt föreliggande behov. Företräde skall ges sådan användning som medför en från allmän synpunkt god hushållning. 6 § Mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från allmän synpunkt på grund av deras naturvärden eller kulturvärden eller med hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt skada natur- eller kulturmiljön. 8 § Mark- och vattenområden som är särskilt lämpliga för anläggningar för industriell produktion, energiproduktion, energidistribution, kommunikationer, vattenförsörjning eller avfallshantering skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av sådana anläggningar. 10 § Om ett område enligt 5-8 §§ är av riksintresse för flera oförenliga ändamål, skall företräde ges åt det eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt.
Hur går vi vidare med prioriteringar? Åtgärdsplan Fiskvägar Kvill-områden Torrfåror Flödes- dynamik
Höga värden i samma områden! Avvägning … Dalälvens avrinningsområde Naturvärden Energivärden Kulturvärden Övrigt ….
Kompletterande underlag inför prioriteringar Vi jobbar nu med … Kompletterande underlag inför prioriteringar Slutföra arbetet att ta fram metod för prioritering av naturvärden. Fördjupning om Dalälvens korttidsreglering. Möjligheterna att öka Dalälvens reglerförmåga. Miljöövervakningsprogram. Samrådsprocessen inför genomförandet av åtgärder. Fördjupning kring Siljans biflöden (inkl. kulturmiljövärden). Metod för avvägning mellan energi och miljö. Och sist men inte minst att nå samsyn i prioriteringar …
Potentiella åtgärder Hållbar vattenkraft i Dalälven Åtgärdsplan
Hållbar vattenkraft i Dalälven Tack för idag… www.dalarnasvatten.se
Ny vattenlagstiftning – remiss Vattenmiljö och vattenkraft Klassning kraftverk m a p reglerkraft Klass 1: 255 st varav Dalarna 25 st Klass 2: 78 st varav Dalarna 8 st Klass 3: 1700 st varav Dalarna x st Begränsning 2,3 %, 1,5 TW av vattenkraftens elproduktion Vattenverksamheter med koppling till produktion av vattenkraftsel Får fortsätta driva verksamheten Saknar tillstånd enligt MB MB tillstånd finns Anmälan till Lst Generella föreskrifter? Helhetssyn, avvägning miljö-energi Tidtabell för omprövning Förenlig med EU-rätten (Vattenförvalt.) Nationell plan HaV, Energimyndigheten, mfl. Tillståndsprövning Tillstånd saknas Omprövning Tillstånd finns ”Gäller i minst 20 år” Ej fondpengar vid uppdatering av villkor 6 kap MB – MKB mm Nuläge samt beskrivning av konsekvenser om tillstånd ej ges= 0-alternativ Ej båtnadskrav (MB 11:6) Ej ersätta motparts rättegångskostnader Sakkunnig – bevaka nationella planen Ej 6 kap MB Nuläge = 0-alternativ Ej båtnadskrav (MB 11:6) Ej ersätta motparts rättegångskostnader Sakkunnig – bevaka nationella planen Moderna miljövillkor 10 miljarder, 20 år Branschgemensam finansiering/9 bolag Fonden beslutar om bidrag. Fond 85 %, 15 % egenfinansiering Åtgärder fr om 1 januari 2016 Första åtgärden Åtgärder; fiskvägar m.m Utrivning Produktionsbortfall (5 % egen insats) Underlag för omprövning Fond