Styr- och resursutredningen - STRUTEN Presentation av bakgrund, problembild och några huvudslutsatser
Uppdrag Utredaren ska göra en samlad översyn av de statliga universitetens och högskolornas styrning, inklusive resurstilldelning. Arbetet ska bedrivas öppet och utåtriktat. Utredningen ska inte lämna förslag som berör examensstruktur, tillträde samt innehåll i utbildning och forskning.
Mål med utredningen I Tydliggöra högskolans roll i samhället Främja samverkan med det omgivande samhället Förtydliga ansvarsfördelningen mellan regering och högskola Stärka sambandet mellan utbildning och forskning Föreslå en tillitsbaserad, långsiktig och samordnad styrning
Mål med utredningen II Underlätta profilering och samarbeten Utveckla uppföljning och utvärdering för att säkerställa insyn och hög kvalitet Främja mobilitet, jämställdhet, breddad rekrytering och möta framtida behov av livslångt lärande och utbildning i hela landet Tydliggöra ansvarsfördelningen mellan forsknings-finansiärer
Akademiska grundvärden Samhällsansvar Systembild Internationellt EU, EHEA m.fl Övrig styrning Studenter Arbetsmarknad Privata finansiärer Övriga intressenter Statsmakternas direkta styrning Lag och förordning, uppdrag och regleringsbrev Fördelning av anslag Universitet och högskolor Mål och resultat Uppföljning och utvärdering Statsmakternas indirekta styrning Statliga finansiärer Olika myndigheter Policyuttalanden/inriktning Utseende av styrelse/rektor Grundpelare Akademiska grundvärden Samhällsansvar "Den svenska modellen”
Övergripande reflexioner efter möte med intressenter Resurstilldelningssystemet för utbildningen gjorde 90-talets expansion möjlig och dimensioneringen har fungerat bra inom många områden. Sverige har behållit en tätposition inom forskningen. men Styrningen har missgynnat profilering, mångfald och nyskapande. Viktiga politiska mål såsom samverkan, jämställdhet och breddad rekrytering och livslångt lärande har fått svagt genomslag. Kopplingen mellan forskning och utbildning brister. Uppenbara problem med kunskaps- och kompetensförsörjningen inom vissa samhällsviktiga områden.
Sammanfattning av möten med intressenter Kompetensförsörjningen i bred mening måste stå i centrum Forskning och utbildning måste ses som en helhet Profilering, samarbete och samverkan måste utvecklas Målstyrningen och formerna för resursfördelning måste koordineras och vara långsiktiga Kvalitetsmål och övergripande mål (t.ex. jämställdhet, breddad rekrytering, livslångt lärande, hållbar utveckling) måste få genomslag
IDAG Utbildning Forskning Målstyrning via HL, HF och RB, FOP samt via resursstyrning Utbildning Forskning IDAG Svag samordning mellan mål, resurstilldelning och uppföljning. Generell styrning. Uppdrag från många departement och myndigheter. Anslag grundutbildning (rakt ackord, HST, HPR) Generell, uppdelad och årlig uppföljning. Basanslag (bas+prestation) Statlig extern finansiering Icke statlig externfinansiering
Hur går vi vidare? Fortsatt inhämtande underlag och internationella exempel Utveckling av detaljer Konsekvensanalyser Fortsatt dialog och förankring med lärosäten och andra intressenter, expertgruppen samt parlamentariska referensgruppen (se http://www.sou.gov.se/utredningen-om-styrning-for-starka-och-ansvarsfulla-larosaten/kalendarium/)