Strategi för Bästa Heby

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Exempel utifrån ett antal målområden
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Pedagogiskt ledarskap
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Beslut i kommunfullmäktige
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Strategi för Bästa Heby - en handledning Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet startade under våren 2014. En strategi är framtagen av en utvecklingsgrupp med representanter från samtliga förvaltningar i kommunen. Strategin är beslutad att gälla av kommunchefens ledningsgrupp. Arbetet med kvalitetsutveckling pågår redan inom kommunen men att intensifieras och struktureras med Bästa Heby för att bli mer systematiskt. En medvetenhet finns samtidigt att utvecklingsarbetet aldrig kommer att ta slut utan ständigt behöver pågå. Vi kan alltid bli bättre! Varje förvaltning ansvarar precis som tidigare för kvalitetsarbetet inom sina respektive ansvarsområden.

Bästa Heby Samarbete mellan alla förvaltningar. Vision och kvalitetspolicyn utgångspunkt. Bästa Heby är ett samarbete mellan alla förvaltningar i kommunen. Kommunchefen är ytterst ansvarig för arbetet och Åsa Nylander är processledare. Styrgrupp är kommunchefens ledningsgrupp. Däri sitter bl a förvaltningscheferna, ekonomi- och personalchef. Det finns också en utvecklingsgrupp för Bästa Heby med representanter från alla förvaltningar. Däri sitter Lise-Lotte Hjalmar(buf), Åsa Johansson (vof), Jan-Erik Grattback (sbf), Emma Burstedt (sbf), Åsa Nylander (cf), Katarina Welin (cf) och Mats Jällrud (cf) Heby kommuns vision och kvalitetspolicy är utgångspunkt för allt arbete i Bästa Heby. Vision: ”Heby kommun – en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet.” Kvalitetspolicy beslutades av kommunfullmäktige i Heby hösten 2014. Den gäller för samtliga medarbetare, chefer och förtroendevalda i Heby kommun och är utgångspunkt för allt arbete som sker i kommunen. Den är också grunden för all styrning och uppföljning. Kvalitetspolicyn innehåller fem kvalitetskriterier.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Läs mer i power point-materialet Handledning till kvalitetspolicy.

Struktur och kultur För att lyckas med Bästa Heby, arbetar vi utifrån ett strukturellt och kulturellt perspektiv. Struktur Allt kvalitetsarbete ska följa en röd tråd i kommunen och vara en del av en helhet. Styrande dokument ska finnas för alla nödvändiga områden, vara kända av alla och följas. Styr- och uppföljningsprocessen ska vara känd av alla medarbetare, chefer, förtroendevalda och berörda tjänstemän. Kort och gott, det handlar om att ha ordning och reda! Det ska vara tydligt för alla vad som gäller. Vi behöver inte göra allt exakt lika men vi är alla en del av en helhet. Kultur Vi strävar efter att skapa en kvalitetskultur i kommunen där vi arbetar mot ständiga förbättringar. Vi har en kultur där vi alltid har fokus på brukarnas bästa. Kultur är något som skapas och som är t ex ”Så här gör vi här”, ”Det har vi alltid gjort”. Jobba aktivt med att få fart, stärka och lägga på bränsle på den positiva kulturen. Men också i vissa sammanhang arbeta aktivt för att ändra kulturen. Förslag på diskussionsfrågor Hur ser strukturen ut på er enhet? Vilken kultur har ni på er enhet?

Målbilder I Bästa Heby fokuserar vi på fyra målbilder som alla är beroende av varandra och tillsammans bildar en helhet Vem är vi till för? Stolta medarbetare och chefer – alla med tydliga uppdrag! Tydlig intern styrning och struktur! En förebild för andra! Detta är ett långsiktigt arbete och vi arbetar mot målbilderna med en sikt på 3-5 år. När vi lyckats med detta, kommer kvalitén i kommunens verksamheter bli ännu bättre.

Vem är vi till för? Denna målbild handlar om att hela tiden ha fokus på ”Den vi är till för”. Detta gäller oavsett vilken roll eller arbete man har i kommunen. En kommuns huvudsakliga uppgift är att erbjuda tjänster till medborgare och brukare i kommunen, utifrån gällande lagstiftning och politiska beslut. VAD som ska erbjudas är till stora delar reglerat. Förvaltningen behöver särskilt fokusera på HUR vi gör detta på bästa sätt. Det finns flera olika benämningar inom en kommun på ”Den vi är till för” till exempel elev, abonnent eller klient. Vi föreslår att verksamheterna fortsätter använda de begrepp som man är van vid och som bäst beskriver vem det handlar om. Det är självklart lika viktigt för de stödjande verksamheterna som för kärnverksamheten att jobba med kvalitetsarbetet utifrån perspektivet ”Vem är vi till för?”   Hur vet vi då om brukarna är nöjda med de tjänster som man får från de olika verksamheterna? Det finns flera olika metoder att mäta nöjdheten hos brukarna men det allra viktigaste är att göra det enkelt och fråga. I Bästa Heby kommer vi att jobba aktivt med att utveckla metoder för brukarundersökningar, analyser av undersökningarna och för hur resultatet sedan både ska kommuniceras och användas för att utveckla verksamheterna. Brukare ska också på ett enkelt sätt kunna framföra sina synpunkter till verksamheterna, både det som man tycker är bra och det man tycker är mindre bra. Utgångspunkten i arbetet är att vi vill att brukarna ska höra av sig. Vi marknadsför och uppmanar därför dessa att lämna synpunkter. Vi tar alla synpunkter på allvar, jobbar systematiskt med dessa och använder dem sedan för att förbättra verksamheterna. Förslag på diskussionsfrågor Vilka är ni till för? Hur vet ni om era brukare är nöjda? Vad gör ni om någon klagar på er verksamhet?

Stolta medarbetare och chefer – alla med tydliga uppdrag! Kvalitet skapas i de olika verksamheterna i kommunen, som alla är beroende av professionella medarbetare och chefer. Vår utgångspunkt för arbetet är att samtliga medarbetare och chefer vill göra ett bra jobb. Det är viktigt att vi skapar förutsättningar i kommunen för dem att kunna leverera tjänster av god kvalitet i enlighet med kvalitetspolicyn. Det är också viktigt att vi är tydliga med vilka krav vi ställer på våra medarbetare och chefer.   Genom stolta medarbetare och chefer, som trivs på sitt arbete, blir vi samtidigt en attraktiv arbetsgivare. På köpet blir vi också fler som har en positiv syn på Heby kommun. Vi strävar efter att medarbetare och chefer ska bli bärare av kvalitetsarbetet i kommunen. Vi arbetar också för att skapa en kultur inom alla verksamheter för ständiga förbättringar. Förslag på diskussionsfrågor Har ni förutsättningar på er enhet att utföra ett arbete med god kvalitet? Vet ni vilka krav som gäller för medarbetare och chefer? Arbetar ni systematiskt för att förbättra verksamheten? I så fall på vilket sätt?

Tydlig intern styrning och struktur! En kommun styrs genom lagstiftning, styrande dokument och andra politiska beslut. För att lyckas i ett kvalitetsarbete är det nödvändigt att styrkedjan är känd av alla och genomsyrar hela verksamheten. Kommunens vision och kvalitetspolicy ska löpa som en röd tråd genom hela styrprocessen och alla verksamheter. Den stora utmaningen är att få styrande dokument levande i verksamheterna. En tydlig struktur bidrar också till en bättre arbetsmiljö.   Samtliga verksamheter ska aktivt genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete. Varje förvaltning ansvarar själv för hur man arbetar systematiskt med kvalitet. Samtidigt blir det något gemensamt för alla förvaltningar och det är viktigt att lära av varandra och lyfta fram när man lyckats extra bra i sitt kvalitetsarbete. Förslag på diskussionsfrågor Hur ser strukturen ut på er enhet? Var hittar ni till exempel styrande dokument och rutiner som rör er verksamhet?

En förebild för andra! Det finns 290 kommuner i Sverige och det finns mängder av nyckeltal som mäter verksamheterna i dessa kommuner. Det är därför viktigt att vi väljer ut ett antal nyckeltal som avspeglar kvaliteten i verksamheterna för att kunna jämföra oss med andra kommuner. Det är också viktigt att vi tittar på hur kvalitetsmåtten (till exempel nyckeltal) inom kommunen har utvecklats över tiden. Vi räknar också med att kommunens kvalitetsarbete kommer att avspegla sig i nyckeltalen. Att bli en förebild för andra är inte ett självändamål utan ett resultat av ett hårt arbete som vi sedan kan vara stolta över och visa upp. Vi tror ändå att vara en förebild fyller en funktion för att både lyckas och hålla fast i ett kvalitetsarbete.   Det är också viktigt att de olika verksamheterna inom kommun kan vara en förebild för varandra. Vi ska lyfta fram goda exempel och lära oss av varandra. Vi behöver också höja medvetenheten att alla anställda i kommunen, på olika sätt, är en förebild för andra – både som person och i sin profession. Förslag på diskussionsfrågor Hur arbetar ni med nyckeltal i er verksamhet? Vilka goda exempel finns det inom er verksamhet där ni kan vara en förebild för andra?

Allt sitter ihop! Heby kommun – en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet Kvalitetspolicy Bästa Hebys målbilder På denna bild ser ni hur kvalitetsarbetet sitter ihop i kommunen! När vi sedan arbetar med att utveckla kvaliteten så rör vi oss samtidigt inom de olika områden som alla är beroende av varandra. Allt beroende på situation, vem vi träffar och vilket arbete som vi ska utföra. Visionen är utgångspunkt för allt arbete i kommunen Vi behöver ständigt arbeta med de olika kvalitetskriterierna i kommunens alla verksamheter. Genom att fokusera på Bästa Hebys fyra målbilder i de olika verksamheterna förbättras kvaliteten.