Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Mansdominans i förändring SOU 2003:16 Anna Wahl Professor Genus, organisation och ledning KTH Gästprofessor Tema Genus Linköpings universitet.
Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Upplever allmänläkare inflytande över sin arbetssituation?
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Arbete med jämställdhetsplan
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Att arbeta praktiskt.
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Orientering – en jämställd idrott?
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Idrottspolitiskt program
Jämställdhetspolitiken
Förändring och motstånd
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
NIU – Nationellt godkända idrottsutbildningar 1. Visioner/mål 2. Krav från Skolverket och SBTF 3. Antagningsprocess 4. Redovisning resp. NIU förutsättningar.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Genus och Kön.
Guðbjörg Linda Rafnsdóttir Kön och makt i Norden. Grand Hotel, Reykjavik, 18 – 19 november 2009.
Nämndplan 2015.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Drog policy ALKOHOL- OCH DROGPOLICY Som idrottsförening har vi ett stort socialt ansvar för vår verksamhet och hur vi formar idrottens attityder. Syftet.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Jämställd vård och behandling Åsa Frodlund Statens institutionsstyrelse – JiM-träff.
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Målsättningar för ett samgående Västergötland-Väst 1 Idrotten i Västra Götalandsregionen ska ha ett tydligt inflytande över utvecklingen av svensk idrott.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Möjlighet till Egen Kraft!
Samverkanskonferens 7/9 2016
Ledningsutredningen –
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Genusinkluderande utmaningar för akademin
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Huvudföreningens uppgift är att
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN
Park- och naturförvaltningen
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Normer i idrotten - hur vi kan få syn på och utmana dem
Bakgrundsfakta XX – kommun/region.
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet

Idrotten och dess jämställdhetsmål 40 år av jämställdhetsarbete 1989: Beslut om minst 40/60 representation i SF-styrelser och 50/50 i valberedningar Viss framgång under decennierna Jämställdhetsmålen 2011 – stagnation RF-stämman 2017 nya jämställdhetsmål jämställdhet en utvecklingsresa i Strategi 2025

Jämställdhetsmål 2025 Övergripande mål Det övergripande målet för idrottens jämställdhetsarbete är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma idrotten och sitt deltagande i idrottsrörelsen. Utöva och leda Möjligheter och förutsättningar Värdering och prioriteringar Inflytande och beslutsfattande Jämställdhetsintegrering

Jämställdhetsmål – delmål 2025 kvinnor och män i alla beslutande och rådgivande organ är representerade med minst 40%. valberedningar på alla nivåer består av lika antal kvinnor och män. andelen kvinnor resp. män på högre befattningar uppgår till minst 40% andelen kvinnliga och manliga tränare inom respektive idrott uppgår till minst 40%: inom barn- och ungdomsverksamheten på föreningsnivån, vid riksidrottsgymnasierna (RIG) och nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) vid SF:s landslagsverksamhet

Tre nivåer av makt Öppen makt Makt över dagordningen Privilegiet att utgöra normen (Rönnblom, 1997)

Ledamöter i SF-styrelser

SF styrelseledamöter och ordföranden

SF-styrelser – måluppfyllelse över tid

Relation könsfördelning i SF-styrelser och aktiva i idrott

Könssammansättning – varför minst 40/60? Kritisk massa: Minst 35% för att minoritetseffekter ska upphöra och minst 40% för att könsbalans ska råda. Förhindrar marginalisering, kvinnor individer istället för symboler Ger större möjligheter att bilda allianser, påverka diskussioner o kultur i beslutande rum Kvinnors aktivitet och talutrymme ökar

Effekter av könsbalanserade organ Ålderssammansättning Styrelsens arbete: Högre närvarofrekvens Fler kvinnor  ökad styrning och strategisk kontroll Ökar sannolikheten till initiativtagande och styrelsens krav på ledningen Andra frågor och perspektiv kommer upp på agendan Gör gruppen mer kreativa problemlösare Lönsamhet?

Räcker inte bara med könsbalans… Säkerställ reella möjligheter för båda kön att utöva inflytande: Ledningen ge jämställdhet en central plats i organisationen Underrepresenterat kön tilldelas betydelsefulla uppdrag och få stöd Miljön måste karaktäriseras av goda relationer, samverkan och sammanhållning Utbildning i genus, jämställdhet och inkluderingsfrågor Mentorskapsprogram och nätverk Systematiskt och långsiktigt arbete med att höja kvinnors kompetens Arbeta med både struktur och kultur

Könskvotering inom idrotten Syftet är att åstadkomma könsbalans i för idrotten centrala organ Ett av flera instrument för att åstadkomma jämställdhet Ett medel för förbättrad rekrytering och representation av det kön som är underrepresenterat

Organisationskultur där manlig ledare är norm Organisationskultur där manligt/män som ledare är norm Otydliga rekryterings- och urvalsprocesser (O)möjliga karriärvägar Livsvillkor, hem och familj Organisationskultur där manlig ledare är norm Otydliga rekryterings- och urvalsprocesser (O)möjliga karriärvägar Livsvillkor, hem och familj

Identifiera & undanröja möjliggörande/ hindrande faktorer för deltagande

www.rf.se/forskning