Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Åhus Montessoriskola F-9 M
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Docent i pedagogiskt arbete, FD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Titta på alla bilderna i bildspelet och läs texterna på bilderna.
Att kläcka och vaska idéer
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Nu har våren kommit till Pollux
Vad är teknik?.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Vi undersöker kraft och rörelse
Konsten att lyckas med sina studier
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad minns du från förra lektionen?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Fritt Broderi.
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Djuren möter ungdomskulturen
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
DET-Uppgifter.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Argumenterande tal i en np-version
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Olika funktioner och tips till PowerPoint
Djuren möter ungdomskulturen
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Ingen ny regering i sikte! Åtta (8) alternativ!
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad

skapa en stad i framtiden året är 2100 stjärnklart utsläpp

Material till uppdraget Varje grupp får: saxar limpistol annat lim pennor, sudd och skrivpapper återvunnet material t ex mjölkkartong, tyger, metall färgade papper & silkespapper färg rep/snöre/ståltråd Bilagor: 1. instruktioner förberedelser 2. instruktion till att bygga modell 3. checklistapresentation/redovisning (detta får varje grupp på måndag) 4. begrepp ni ska förklara (detta får varje grupp på måndag) Finns en lista på tips om ni inte kommer på tillräckligt många

Skolans ansvar Stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt viljan att pröva egna idéer och lösa problem Ge eleverna möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra Bidra till att eleverna utvecklar ett synsätt som gynnar entreprenörskap Belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta anpassas för att skapa hållbar utveckling

Tillsammans ska ni omsätta er idé till handling ta initiativ och utföra uppdraget lösa problemen planera erat arbete samarbeta med uppdraget lära genom handlingar

Gruppen ska förbereda innan lektion 3/10 hur ni ska bygga framtidens stad bestäm hur er stad ska se ut och vilka 3 olika slags bostäder som ska finnas med – ni ska göra en skiss där man ser hur er stad är uppbyggd och var varje sak har sin plats på måndag 3/10 kl 12.30. En utav bostäderna ska man kunna lyfta av taket på och se hur den är inredd med tanke på hållbar utveckling. Ni ska även utveckla och bygga en helt ny energikälla som finns år 2100. Varje grupp kommer att få i uppgift att visa ett tekniskt system iver stad och ska kunna förklara hur det fungerar. fundera på vilka funktioner en stad behöver, vilka vill ni visa i er stad (t ex vägar, sjukhus, affärer, grönområden, lekparker mm och hur staden)

Begreppen Ni får några begrepp/uttryck som ni ska leta upp vad de betyder Ni ska beskriva begreppens/uttryckens betydelse. Presentera dem på ett collage/ppt eller muntligt på redovisningen Ett exempel TV – det är en apparat som går på el som visar oss rörliga bilder från olika tv-stationer och den kan ha tjock eller platt skärm. Plattskärmen var mycket dyr när den kom. Den kan vara plasma- eller LCD-skärm medan tjock-tv är med katodstrålerör. Om tid finns kan ni även förklara andra svåra begrepp som

Förberedelse- modellbygge Gör en tankekarta/lista av gruppmedlemmarnas önskemål, varje gruppmedlem ska ge 1-3 förslag vad som ska vara med i staden. Fundera på vilka på tankekartan /listan ni ska få med på er stads grund Gör en snabb skiss över er stad så alla i gruppen ser var varje sak har sin plats Kom överens om i vilket ordning allt ska göras när ni bygger. Gör en lista vem som gör vad

ALLA SKA VARA DELAKTIGA på ett eller annat sätt Bygge modell ALLA BEHÖVER INTE HA MED SAMMA SAKER SOM INGÅR I EN STAD Använd stor skiva ni ska limma er stad på, och planera hur mycket plats varje sak ni ska ha med behöver. Bygg alla byggnader mm först innan ni limmar fast Limma bara om alla dem andra föremålen är utplacerade Om man vill ha grönområde, damm eller liknande ska ni planera in dem först Fundera på om ni ska ha olika ansvar i gruppen? Ska ni turas om att göras olika saker? Ska någon vara arbetsledare? ALLA SKA VARA DELAKTIGA på ett eller annat sätt

Planera presentationen 30 min Använd Checklista presentation A4 Vem säger vad? Ska ni göra det som en intervju eller prata fritt bara ni får fram det som står på checklistan Alla ska säga något vid presentationen VAR TYDLIGA- DET ÄR INTE LÄTT FÖR DE ANDRA GRUPPERNA ATT FÖRSTÅ HUR NI TÄNKT BARA AV ATT SE ER MODELL

Presentation av bygge Alla går runt till varandra för att lyssna på varandras presentation i 7 olika utrymmen Tänk på att vara sakliga och hålla tiden Prata tydligt Peka gärna på det ni pratar om på