Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad
skapa en stad i framtiden året är 2100 stjärnklart utsläpp
Material till uppdraget Varje grupp får: saxar limpistol annat lim pennor, sudd och skrivpapper återvunnet material t ex mjölkkartong, tyger, metall färgade papper & silkespapper färg rep/snöre/ståltråd Bilagor: 1. instruktioner förberedelser 2. instruktion till att bygga modell 3. checklistapresentation/redovisning (detta får varje grupp på måndag) 4. begrepp ni ska förklara (detta får varje grupp på måndag) Finns en lista på tips om ni inte kommer på tillräckligt många
Skolans ansvar Stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt viljan att pröva egna idéer och lösa problem Ge eleverna möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra Bidra till att eleverna utvecklar ett synsätt som gynnar entreprenörskap Belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta anpassas för att skapa hållbar utveckling
Tillsammans ska ni omsätta er idé till handling ta initiativ och utföra uppdraget lösa problemen planera erat arbete samarbeta med uppdraget lära genom handlingar
Gruppen ska förbereda innan lektion 3/10 hur ni ska bygga framtidens stad bestäm hur er stad ska se ut och vilka 3 olika slags bostäder som ska finnas med – ni ska göra en skiss där man ser hur er stad är uppbyggd och var varje sak har sin plats på måndag 3/10 kl 12.30. En utav bostäderna ska man kunna lyfta av taket på och se hur den är inredd med tanke på hållbar utveckling. Ni ska även utveckla och bygga en helt ny energikälla som finns år 2100. Varje grupp kommer att få i uppgift att visa ett tekniskt system iver stad och ska kunna förklara hur det fungerar. fundera på vilka funktioner en stad behöver, vilka vill ni visa i er stad (t ex vägar, sjukhus, affärer, grönområden, lekparker mm och hur staden)
Begreppen Ni får några begrepp/uttryck som ni ska leta upp vad de betyder Ni ska beskriva begreppens/uttryckens betydelse. Presentera dem på ett collage/ppt eller muntligt på redovisningen Ett exempel TV – det är en apparat som går på el som visar oss rörliga bilder från olika tv-stationer och den kan ha tjock eller platt skärm. Plattskärmen var mycket dyr när den kom. Den kan vara plasma- eller LCD-skärm medan tjock-tv är med katodstrålerör. Om tid finns kan ni även förklara andra svåra begrepp som
Förberedelse- modellbygge Gör en tankekarta/lista av gruppmedlemmarnas önskemål, varje gruppmedlem ska ge 1-3 förslag vad som ska vara med i staden. Fundera på vilka på tankekartan /listan ni ska få med på er stads grund Gör en snabb skiss över er stad så alla i gruppen ser var varje sak har sin plats Kom överens om i vilket ordning allt ska göras när ni bygger. Gör en lista vem som gör vad
ALLA SKA VARA DELAKTIGA på ett eller annat sätt Bygge modell ALLA BEHÖVER INTE HA MED SAMMA SAKER SOM INGÅR I EN STAD Använd stor skiva ni ska limma er stad på, och planera hur mycket plats varje sak ni ska ha med behöver. Bygg alla byggnader mm först innan ni limmar fast Limma bara om alla dem andra föremålen är utplacerade Om man vill ha grönområde, damm eller liknande ska ni planera in dem först Fundera på om ni ska ha olika ansvar i gruppen? Ska ni turas om att göras olika saker? Ska någon vara arbetsledare? ALLA SKA VARA DELAKTIGA på ett eller annat sätt
Planera presentationen 30 min Använd Checklista presentation A4 Vem säger vad? Ska ni göra det som en intervju eller prata fritt bara ni får fram det som står på checklistan Alla ska säga något vid presentationen VAR TYDLIGA- DET ÄR INTE LÄTT FÖR DE ANDRA GRUPPERNA ATT FÖRSTÅ HUR NI TÄNKT BARA AV ATT SE ER MODELL
Presentation av bygge Alla går runt till varandra för att lyssna på varandras presentation i 7 olika utrymmen Tänk på att vara sakliga och hålla tiden Prata tydligt Peka gärna på det ni pratar om på