Rörelse i inomhusmiljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
En förskola att förundras i!
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
verksamhetsförklaring
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Välkommen till Förskolan Ekorren
Förskoleklassen på Södermalms skola
Motorikbanan Bilder från invigningen Hur blev den till.
Lektions- och redskapsplanering Förslag för Barngrupper
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Olika längd Långmatta för övning av handstående med nerrullning.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Peterslunds förskola med ny utemiljö
FA Lektion 1 LÄKTARE Tjock- Matta Tjock- Matta MÅL
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Hur kan vi förstå begreppet?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll åk 1-3.
Skott 10 meter, eller längre. Öva: Ta några meters ansats och försök att skjuta bollen, så att den flyger i luften. Uppgift: Visa en vuxen att du kan skjuta.
Pojkar-09 Övningar och spel
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Uppvärmning Inomhus Utomhus
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Verksamhetsbeskrivning
Varifrån kommer kranvattnet?
Helhet och allsidighet
Träningsprogram Barn födda -08/09
Varifrån kommer kranvattnet?
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Drakarna går på utflykt!
Komma igång med Scratch
Trapphusmodellen ”Sollefteå-modellen”. Målsättning Deltagaren ska efter genomförd övning ha kunskap om hur slangutläggningen går till samt i vilka situationer.
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Rörelse i inomhusmiljö Workshop 6/11-2017 Lärare: Veronica Ferm Kurs: Rörelse och hälsa i förskolan

Uppvärmning: Musik med instruktioner som användes under workshopen: Röris 6 Låt 1 Röris passar bra till de äldre barnen på förskolan men även i förskoleklass och årskurs 1-3. Miniröris passar bäst för de mindre barnen. Viktigt att tänka på som pedagog: - Att man själv deltar och genererar rörelseglädje. - Överdriv rörelserna. - Bekräfta rörelsen/ upprepa instruktionen t.ex. gå på stället. Musikstopp. Ledaren berättar hur barnen/studenterna ska röra sig innan musiken stoppas t.ex. hoppa tills musiken tystnade. Då skulle man hitta en rockring och ställa sig i den. Efter varje stopp togs en eller två rockringar bort. Det blev fler och fler i ringarna ju fler stopp det blev. Utmaningen här var att alla skulle få plats i ringarna som fanns kvar. Detta krävde lite samarbete. Man kan även göra så att man säger att barnen ska göra en rörelse när musiken tystnar t.ex. Ha tre kroppsdelar i golvet. Kom alla mina troll – rörelselek Material: Fyra koner. Två på en sida och två mittemot dessa med ett lagom avstånd. I denna lek är det en ledare som ropar på de andra deltagarna, kom alla mina troll! Deltagarna frågar: hur då? Ledaren berättar och visar t.ex. som ett stort bergatroll. Rörelsen utförs då fram till de andra konerna. Upprepa med olika rörelser.

Ritad skiss över banan: Material: Små trollens skog: 2 koner (start) 1 långmatta 1 mjukplint Trädtrollen: 4 pallplintar 3 rockringar 3 bänkar (2 under tjockmattan) 4 tunna mattor 1 tjockmatta Träsktrollen: 5 känselplattor 7 rockringar 1 bom 2 sadelhästar 2 tunna mattor 1 hink med ärtpåsar 1 rockring 1 kilmatta Bergakungens grotta: 2 stora bandymål 1 fallskärm 6 gula plattor 1 satsbräda 1 plint 3 pallplintar 2 hopprep 2 bänkar 2 tunnamattor Snåriga trollskogen: 7 hopprep Lijaner Hoppetrollen: 7 hand och fot plattor Rulltrollen: 1 tunn matta 2 koner (mål) 1 satsbräda symbolen visar extra startpunkter. symbolen visar pedagogers positioner.

Hinderbana - Trollbana Mål ur förskolans läroplan som denna aktivitet riktar sig mot: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande. Lpfö 98/10 s. 10-11

Hinderbanans olika stationer samt vilka rörelser som sker på respektive station. Stigen till bergatrollet Hoppa på ett ben i de små ringarna och jämfota i de stora ringarna Små trollens skog Krypa Trädtrollen Balans, klättra, smidighet, kanarörelse Trollskatten Balans, gå i mjukt underlag Hoppe- trollens stig Hoppa på ett ben eller jämfota. Bergatrollets grotta, sal och utgång Smidighet, hoppa, klättra, och åla Träsktrollen Rulla, kullerbytta Snåriga skogstrollens skog Balans Genvägen Om tunneln känns skrämmande. Rörelse: Gå Grottans uppbyggnad med rockringar inuti hindret.

Bra att tänka på Var finns ”passen”. Var i hinderbanan bör en vuxen finnas som stöd? Hur många pass finns det? Är vi tillräckligt många för att finnas vid alla pass-stationer? Det bör finnas minst en vuxen som inte har en pass-station utan kan vara stöttande där det behövs. Att ha en passage eller genväg (de gula plattorna) vid moment som kan upplevas som läskiga. Te.x vid krypa genom tunnel eller åla under något. Tänk på att förankra material som kan röra sig. Här har mattan knutits fast i ribbstolen för att förhindra att den åker ner. Testa hur ni upplever banan . Är banan anpassad efter åldersgrupp? Är redskapen i en utmanande höjd eller är de för högt eller lågt? Väskor och jackor ska ej finnas i salen under examinationen. Dessa kan placeras i förråden. Tänk på att stänga förrådsdörrarna när ni byggt klart Hinderbanan. Om barn gör kullerbytta i hinderbanan kan det underlätta om en satsbräda placeras under mattan då detta gör det lättare för barnet att få kraft för att komma runt. Håll handen på barnets nacke då kullerbyttan utförs.

Litteratur: Under workshopen samtalade vi om vilka olika roller och positioner vid lek med barn – vuxenrollen som berördes vid uppvärmning samt hinderbanan. Alla fem rollerna igångsättare, vägledare, parallell lek, åskådare Och lekkamrat förekom på ett eller annat vis. Igångsättaren – Startar upp aktiviteten. Vägvisaren – kan visa alternativa vägar samt stödja vid osäkerhet. Parallell lek – ser man att ett barn är osäkert kan man gå parallellt med barnet i hinderbanan. Man stöttar barnet genom att barnet kan ta del av hur den vuxne gör. Åskådare – Under hinderbanan finns det möjlighet att observera barnens styrkor och eventuella utvecklingspunkter. Lekkamrat – Under uppvärmningen deltar de vuxna som inte Leder aktiviteten. Då de vuxna deltar i aktiviteten och leker jämbördigt med barnen. Osnes s. 29 – 34.