Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte"— Presentationens avskrift:

1 Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
MV MV tr Vad? (kort beskrivning om träningen) -Anfall -Utmana, finta & dribbla förbi försvarare -Matchspel Bollhållare: Anfallare Försvarare Kon Målvakt Mål Riktning pass Riktning Driva med boll Anfallare -riktning fot Försvarare -riktning fot Målvakt -riktning fot Tränare Varför? (fråga barnen varför de är viktigt ?) MV t.ex. Ta sig förbi motståndare & komma till avslut Hur? Instruktioner: (för barnen, både inför övning och under övningarna) Boll nära fot Titta på boll men även att titta upp innan man skall dribbla, se motståndare Lära sig att dribbla/finta i rätt ögonblick, inte för tidigt och inte för sent (fråga barnen vad som händer i båda situationer) Tempoväxling att öka tempot vid fint Vid spelövning använda hela ytan: speldjup och spelbredd MV tr Träningsöversikt Färdighetsövning 1.(uppvämningslek) 10 minuter. Spelövning 1. (spel 3 mot 3, fyra små konmål dribla för att göra mål) 20 min Spelövning 2. matchträning 2-mål med fokus på spelbredd och speldjup 20 minuter Färdighetsövning 2. (Avslutningslek) 10 min Färdighets övning 2 Lek Färdighets övning 1 Lek Spel övning 2 Spel övning 1

2 Färdighetsövning 1, Lek(uppvärmning) 10 min
MV MV tr Vad? Tusingfotingen även kallad ”följa john” Varför? Lek & uppvärmning, kordination, balans Hur? (hur barnen skall lyckas i övningen) Lyssna, titta upp och härma ledaren. Instruktioner: Följa efter ledare på led som visar rörelse, byter ledare på signal. Exempel på rörelser när man springer: Indianen, sidohopp, höga knän, spark i rygg Exempel på rörelse på mark: Sitta hålla om knäna & rulla fram/bak Stå som en armhävning och gå handgång fram/bak mot fötterna som är stilla Stå som armhävning och sparka upp ben liknande när man skall stå på händer Stå på ett ben, lägga till blunda eller pendla med andra benet som en sparkrörelse Öva: Organisation: (beskriver: spelyta, antal koner, bollar, barn mm) Grupper om ca 5 barn utan boll, fri yta. Anvisningar: Springer på led efter en ledare(först visar tränare sen får barnen själva som leda) likt ”följa john” på signal från tränare tar barn nr2 i ledet över som ledare och gör ny rörelse, tidigare ledare blir sist i ledet. Ev. stegring av ovanstående övning: Kan även alterneras med boll.

3 Spelövning 1, 3 mot 3 driva/spel 20 min
Vad? Spela 3 anfallare mot 3 försvarare driva finta förbi försvarare och göra mål Varför? Bli duktigare, driva, finta/utmana, att kunna komma förbi en motspelare Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: Bollen nära foten Titta på boll men även att titta upp innan man skall dribbla, se motståndare Lära sig att dribbla/finta i rätt ögonblick, inte för tidigt och inte för sent (fråga barnen vad som händer i båda situationer) Tempoväxling att öka tempot vid fint Vid spelövning använda hela ytan: speldjup och spelbredd Öva: Organisation: Yta om ca 20x25 m dela upp i grupper om 3 mot 2 Anvisningar: Spelliknande övning passa, finta, dribbla med fokus anfallade lag öva på att utmana och dribbla förbi en försvarare. Mål endast om anfallare lyckats dribblat förbi en spelare Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Vad skulle man tänka på ?.... Varför var det bra att finta vid rätt tid ?.. Hur skulle bollen/blicken vara?... Ev. stegring av ovanstående övning: Om försvarare är för duktiga och det blir för svårt för anfallare kan man instruera att de endast får störa. Eller prova 3 mot 1 beronde på antal barn

4 Spelövning 2, 2-mål Matchlikt 20min
Vad? MV 2-mål 5 manna match med målvakter Varför? Öva matchträning Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: Anfalla/försvara Passa & göra sig spelbar Dribbla/finta Avslut Inkast, frispark Målvaktsspel, utkast speldjup och spelbredd Positioner MV Öva: Organisation: Helplan fullstora mål, 5 mot 5 Anvisningar: Fokusera på anfall denna gång, ta gärna korta pauser och frys alla spelare för att visa passningsskugga, hur man gör sig spelbar. Och vilka ytor man kan ta för att lättare få pass och driva mot mål. Fråga barnen hur de kan hitta en bättre yta och låt spelet starta igen genom att prova i praktiken att slå passen på övernskommen yta Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ge lite kort feedback på bra situationer som uppkom under matchspelet. Fokusera på hur barnet/barnen gjorde och vad det ledde till. Viktig att även belysa bra situationer utan boll, en löpning eller en bra brytning t.ex

5 Färdighetsövning 2. Tjuv & Polis (Avslutningslek) 10 min
Vad? Parvis ”jaga” inom paret båda med boll, en tjuv och en polis som jagar. Varför? Bättre bollkontroll, driva med boll, få en uppfattning om vart motståndaren är Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: -Vara nära boll -Titta upp samtidigt som man driver -Finta -Växla tempo Öva: Organisation: Ca 25x20 m Anvisningar: Dela upp barnen i par, båda har boll. En jagar, och den andra försöker fly. Detta sker med boll som drivs på utsatt yta. Barnet som jagar (polisen) skall försöka hålla sig så nära sin ”tjuv” som möjligt När tränaren ger signal så stannar alla och de poliser som kan nå sin tjuv inom en armlängds avstånd har fångat tjuven. Växla tjuv/polis inom paren, är paren öjämna så byt barn efter en stund. Vad har vi tränat på idag..? Varför va det bra/viktigt att..? Hur kunde vi göra föra att..? Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Då detta är avslutande lek, så samlas hela laget efter denna och tränarna sammanfattar hela dagens träning.


Ladda ner ppt "Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte"

Liknande presentationer


Google-annonser