Syftet med avvikelserapportering?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Program Genomgång av Synpunkten
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Patientsäkerhetsronder
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
§ 41 Räddningstjänstlagen
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Landstingets miljöarbete
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Patientsäkerhetskultur
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Felanmälan Lex Maria Avvikelse Reklamation Garanti Olycka
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
SÄKERHETSRÅDET AGENDA Genomgång av föregående protokoll – Wåg Syfte, Organisationsförslag och deltagare – Wåg Lägesbild Allmänsäkerhet - Wåg IT säkerhet.
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
VAD VI GÖR OCH HUR Självstudiekurs i avvikelsehantering.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Rapportering av luftfartshändelser Ingrid Cherfils Chef, avdelningen för utredning och omvärldsanalys Henrik Lundberg Chef, enheten för flygsäkerhetsanalys.
Lex Maria.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Avvikelsehantering Vad blir nytt i MedControl?
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
Kvalitetsarbete.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Fyrbodal Svar inom 60 dagar till rapportör
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Information till verksamhetschefer
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Kort kurs i avvikelsehantering Solweig Nesterud Kvalitetssamordnare Samordningskansliet

Syftet med avvikelserapportering? Kort kurs i Avvikelsehantering Syftet med avvikelserapportering? Att få kontroll över det som inte fungerar optimalt i verksamheten och göra det möjligt att vidta åtgärder innan något allvarligt inträffar.

Kort kurs i avvikelsehantering Allas ansvar! Det är nödvändigt att alla i verksamheten förstår vikten av att rapportera och åtgärda men även att analysera varför något hände.

Kort kurs i avvikelsehantering Vem ska rapportera? All personal inom landstinget ska rapportera avvikelser. Personal inom hälso- och sjukvård samt tandvård är dessutom skyldiga enligt lag att rapportera.

Vilken sorts avvikelser ska rapporteras! Kort kurs i avvikelsehantering Vilken sorts avvikelser ska rapporteras! Patient, vårdprocesser, läkemedel Klagomål från patient, anhörig m.fl. Arbetsmiljö Miljö Informationssäkerhet Anläggning (brister i fastighetsdrift/-underhåll) Säkerhet (t.ex. brand, inbrott, stöld etc.) Medicinteknisk utrustning Övrigt (andra kvalitetsbrister)

Hur definieras en avvikelse? Kort kurs i avvikelsehantering Hur definieras en avvikelse? Avsteg från fastställda arbetssätt, praxis, rutiner, lagkrav, krav i ledningssystemet m.m. Inom Hälso- och sjukvården är en avvikelse ett samlingsbegrepp för negativa händelser och tillbud som inte är förväntade. Om en patient skadats har en negativ händelse inträffat.

forts. definition avvikelse Kort kurs i avvikelsehantering forts. definition avvikelse En händelse som kunde medfört en skada på patient bedöms som ett tillbud eller risk. Rapport om svår eller dödlig skada går automatiskt till chefläkare för bedömning. Klagomål och synpunkter från patient och anhöriga ska rapporteras och följas upp.

Felanmäl IT-relaterade frågor! Kort kurs i avvikelsehantering Felanmäl IT-relaterade frågor! Felanmälan gällande datorer, svårigheter med uppkoppling eller liknande –Ring helpdesk 24900! Oplanerade driftstopp rapporteras också till helpdesk! Leverantören ska utreda problemen!

Avvikelserapport IT-frågor Kort kurs i avvikelsehantering Avvikelserapport IT-frågor Alla rapporter om avvikelser, även IT-relaterade, går alltid till den egna verksamheten som ska analysera händelsen och agera genom att t.ex. upprätta rutin för lämplig åtgärd. IT-enheten kan efter kontakt med leverantör redovisa varför en händelse inträffade, däremot inte utreda t.ex. ett driftstopp.

Uppföljning felanmälda IT-frågor Kort kurs i avvikelsehantering Uppföljning felanmälda IT-frågor Uppföljning mellan IT-staben och leverantör sker kontinuerligt för genomgång av inrapporterade fel. Speciell vikt läggs vid att utreda driftstopp. Varför hände detta, vad har vi lärt oss? Kort och långsiktiga åtgärder, vad görs för att det inte skall upprepas igen osv.

Felanmäl fastighets- och driftfrågor! Kort kurs i avvikelsehantering Felanmäl fastighets- och driftfrågor! Alla fel gällande fastighets- och driftfrågor ska felanmälas! Felanmäl både akuta åtgärder och fel av mindre allvarlig karaktär. Kontrollera regelbundet funktionen på sökare istället för att rapportera som avvikelse!

Avvikelserapport fastighets-/driftfrågor Kort kurs i avvikelsehantering Avvikelserapport fastighets-/driftfrågor Rapportera avvikelse om felanmälan inte medfört någon åtgärd. Personskador p.g.a. utebliven sandning eller annat ska rapporteras som avvikelse.

Rapportering och stöddokument Kort kurs i avvikelsehantering Rapportering och stöddokument Rapportera via Insidan! I den högra spalten finns knappen ”Avvikelserapportering – Landstinget” . Stöddokument, lathundar m.m. finns också på insidan och via ledningssystemet, gå till Verksamhetsplanering/Avvikelsehantering. Se den vänstra spalten där dokumenten finns att hämta.

Vem handlägger avvikelser och vad händer sedan? Kort kurs i Avvikelsehantering Vem handlägger avvikelser och vad händer sedan? En rapport om avvikelse går alltid till närmsta chef som handlägger. Vid behov av utredning bestämmer chefen vem som hanterar ärendet. Chef kan även besluta om ev. ägarbyte När ärendet är färdigutrett ska det kvalitetsgranskas innan avslut.

Får jag som rapportör veta hur avvikelsen hanterats? Kort kurs i Avvikelsehantering Får jag som rapportör veta hur avvikelsen hanterats? Rapportören kan följa avvikelsen under ”Min sida” i Centuri. Berörd chef ansvarar för återrapport till samtliga medarbetare. Diskutera kontinuerligt på APT!

Statistik Kvalitetsgranskare sammanställer statistik minst 2 ggr/år. Kort kurs i Avvikelsehantering Statistik Kvalitetsgranskare sammanställer statistik minst 2 ggr/år. Ansvarig chef analyserar resultatet. Sammanställning och analys ska ske på enhets-, områdes- och centrumnivå.

Kort kurs i avvikelsehantering Tänk förebyggande! Kunskap och förståelse är nödvändig för att konsekvent kunna välja rätt åtgärd(-er) för att förbättra utifrån den egna verksamhetens unika förutsättningar.  Ta lärdom av tidigare erfarenheter! Bättre att förebygga än att ständigt behöva åtgärda uppkomna fel och brister.

Hur uppnå en god säkerhetskultur? Kort kurs i avvikelsehantering Hur uppnå en god säkerhetskultur? Uppmuntra personalen att ständigt reflektera över arbetssätt och metoder. Risk- och säkerhetsmedvetandet ska vara en del av det dagliga arbetet.

Se avvikelser som potentialen att; Kort kurs i avvikelsehantering Se avvikelser som potentialen att; höja kvaliteten öka säkerheten förbättra riskmedvetenheten, och att ständigt förbättra verksamheten!

Kontaktuppgifter ang. avvikelser Kort kurs i avvikelsehantering Kontaktuppgifter ang. avvikelser Enheten för patientsäkerhet; Eva Larson ankn 24220 och Ann-Britt Lundgren ankn 23416 Miljö, Åsa Paletun ankn 27678 Arbetsmiljö, Anneli Ekman ankn 26914 Informationssäkerhet, Anna-Lena Alfreds ankn 27612 IT, helpdesk 24900 Läkemedel, Karin Lindgren ankn 24160 Medicinteknik, Sören Olsson ankn 23702 Hjälpmedel, kundtjänst ankn 23286 Driftfrågor, Kundservice 063-147750 (27750) vardagar 07.00-16.00. Övrig tid ring sjukhusets växel 063-153000 (99). Centuri, Magnus Persson ankn 27643