IDENTFIERING AV RISK FÖR AVHOPP

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
VI SKA FÖLJA OLLE EN HELT VANLIG DAG I SKOLAN FÖR ATT SE VAD HAN GÖR MED SKOLANS DATORER.
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hälsa och Kondition.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
kring barn och unga i Helsingborg
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Strömslundsskolans Värdegrund.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
Konsten att lyckas med sina studier
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
PERSONALINFORMATION OMLOKALISERING Dagens möte: Informera var vi står idag och planering framåt Trygghetsstiftelsen informerar om vad som gäller.
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcks skola år 4
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Hälsa och Kondition.
Sammanställning av enkätsvar ang
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Nämndplan 2015.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Hur du hittar elevernas styrkor
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Psykologi Introduktion.
”Sockerdricka trädet”
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Normaliseringsprocessen
Det här händer under vecka 42 Bra datum att ha koll på:
INTRODUKTION RISKBEDÖMNINGSVERKTYG FÖR LÄRARE
Förväntningar.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
- att kartlägga psykosociala risker
Läkarintyg för sjukpenning
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

IDENTFIERING AV RISK FÖR AVHOPP ÖVERSÄTTNINGSMANUAL- Själva testet görs i den engelska versionen student delivers weak/no homework

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor SEDAN NÄR? Under en kortare period Under en längre tid eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor HEN GÖR INGA HEMLÄXOR: Alltid Inte alltid eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor VAR? Under en av mina lektioner Under alla mina lektioner eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor NÅGON ANNANSTANS? Inga andra ämnen I några andra ämnen I alla andra ämnen eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor Klicka här för att ta på dig de kognitiva glasögonen kliniska Rädsla för misslyckande emotionell stress Fysisk överbelastning Allvarliga privata uppbrott Tidigare dåliga erfarenheter från skolan koncentrationssvårigheter Psykologiska problem eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor Klicka här för att ta på dig de socio-ekologiska glasögonen kognitiva undervisningsstil dyslexi lärmetoder inlärningssvårigheter tidplanering För höga krav på eleven utifrån förmåga och förutsättningar Språksvårigheter Eleven är inte tillräckligt utmanad i sitt lärande eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor Klicka här för att ta på dig de motiverande glasögonen Socio- ekologiska föräldrastöd Inflytande från jämåriga fritidsaktiviteter Socio-ekonomisk bakgrund föräldrakontroll Socialt uppförande Problem med andra elever/mobbing Relation mellan elev och lärare eleven gör inga/dåligt genomförda läxor

eleven gör inga/dåligt genomförda läxor Klicka för att börja om! motiverande Elev känner sig obekväm i skolan Elevens självförtroende Eleven är understimulerad Allvarliga problem i andra ämnen Eleven förväntar sig ett misslyckande Privata problem Bristfällig identifikation med att gå i skolan Dålig förmåga för att lära sig nya saker Orientering eleven gör inga/dåligt genomförda läxor